OBJECTIUS

1. Descriure les estructures externes del peix.
2. Identificar la musculatura, l’esquelet i les vísceres.
3. Dibuixar i descriure les brànquies.
4. Dibuixar i descriure la columna vertebral.

MATERIAL

– Llapis 2HB i goma
– Safata de dissecció
– Agulla emanegada
– Tisores
– Pinces
– Bisturí
– Guants de làtex
– Bata de laboratori
– 1 Exemplar de verat fresc (Scomber scombrus)

PROTOCOL

1) Situa el verat tal i com apareix a la imatge anterior i dibuixa’l a la teva llibreta tot indicant l’escala gràfica.

2) Mitjançant línies discontínues verticals delimita sobre el dibuix les tres parts del cos: Cap (fins a l’extrem de l’opercle), Tronc i Cua (a partir de l’anus).

3) Mitjançant fletxes, assenyala les diferents estructures externes:

  • Narina (orifici nasal, un a cada costat)
  • Boca
  • Ull (un a cada costat)
  • Opercle (protegeix les brànquies, a cada costat del cos)
  • Anus
  • Aleta pectoral (una a cada costat, darrere de l’opercle)
  • Aleta ventral (una a cada costat, juntes, al ventre)
  • Aleta dorsal (en algunes espècies és discontínua)
  • Aleta caudal (al final de la cua)
  • Línia lateral (òrgan sensorial al llarg del cos per sobre de les aletes pectorals)

4) Obre la boca del verat i observa les dents. Són molt petites, però si passes el dit per sobre les notaràs. Observa també la llengua. Toca-la, notaràs que és dura. Fes un dibuix de la boca ben oberta mostrant la llengua. Indica’n l’escala gràfica.

5) Obre l’opercle per a observar les brànquies. És útil posar el dit dins de la cavitat bucal fins a les brànquies per a observar-les millor i comptar-les. Dibuixa amb el màxim detall possible una brànquia (la pots tallar amb les tisores).

6) Observa els següents esquemes i compara’ls amb el verat. Passa les pinces o el dit per dins de la boca i fes-les sortir per entre les brànquies. Per què el peix agafa aigua per la boca i la treu a través de les brànquies?

7) Segueix les indicacions del professor per obrir la cavitat visceral del verat. Ves prenent apunts a la teva llibreta explicant cada pas. Us podeu ajudar entre els companys de grup de manera que uns disseccioneu i els altres preneu notes. Després, però, tots heu de tenir per escrit el protocol de dissecció a la vostra llibreta.

8) Reprodueix a la teva llibreta l’esquema següent (es tracta del verat amb la cavitat visceral oberta):

9) Una vegada obert el verat, dibuixa les estructures visibles a l’esquema que has copiat i assenyala amb fletxes els noms dels òrgans:

  • Musculatura
  • Columna vertebral
  • Ronyons (foscos i allargats, tocant la columna vertebral)
  • Aparell digestiu
  • Brànquies
  • Cor (vermell fosc, en forma de piràmide)
  • Gònades (testicles (llisos i blanquinosos) o ovaris (granulosos i taronjosos))

10) Amb les tisores aïlla unes vèrtebres de la columna vertebral i dibuixa-les a la llibreta. No oblidis afegir-hi l’escala gràfica.

11) Per finalitzar, neteja tot l’instrumental i deixa’l tal com te l’has trobat (llença el cadàver a la paperera dins la seva bossa).

 

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 6: Mantinc a l’aula, i en qualsevol àmbit educatiu, una actitud personal positiva, d’atenció i d’aprenentatge actiu. (CC5)

Obj. 8: Segueixo els consells i les orientacions del professor amb l’objectiu de millorar el meu aprenentatge. (CC5)

Obj. 9: Em coordino amb tot l’equip de treball per distribuïr tasques i em responsabilitzo tant de les meves com de les dels meus companys. (CC3, CE3)

Obj. 12: Participo en el treball en equip assumint la responsabilitat d’allò en el que més puc aportar al grup. (CC7)

Obj. 18: M’interesso en aprendre la terminologia científica específica de biologia i geologia en català, castellà i anglès per poder comprendre la informació i comunicar-me amb el mínim de barreres lingüístiques. (CC2)

Obj. 23: Em faig preguntes amb sentit sobre els fenòmens naturals i defenso amb els meus coneixements perquè és oportú fer-me-les. (CC3, CE3)

Obj. 25: Per planificar la meva recerca reflexiono sobre els objectius a assolir, sobre els instruments que tinc a l’abast i sobre les variables que poden intervenir en el mètode, i escric de manera clara tots els passos i el material necessari de tot el procediment. (CC3, CE3)

Obj. 26: Aprenc les normes d’ús i de seguretat i la tècnica de tot l’instrumental i procediment que faig servir i les aplico en tot moment de manera correcta i responsable. (CC3, CE3)

Obj. 32: Connecto els coneixements adquirits a l’aula amb el meu entorn i la meva vida, i reconeixo la contribució de les persones a la ciència. (CC3, CE3)

Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)

Obj. 37: Evito embrutar, contaminar o malmetre el meu entorn, dins i fora de l’institut, i també evito malbaratar el paper, l’aigua, la llum i la calefacció. (CC3, CE5)