2018, ANY POMPEU FABRA

L’any 2018 està dedicat a commemorar la figura i l’obra de Pompeu Fabra         ( Gràcia -Barcelona, 1868 – Prada de Conflent- administrativament França, 1948) per celebrar els 150 anys del naixement de l’enginyer,  lingüista i gramàtic català i els 100 de la publicació de la Gramàtica catalana.  El 1913 l’Institut d’Estudis Catalans promulgà les Normes ortogràfiques i l‘any 1918,  per encàrrec d’aquesta institució (que la va adoptar com a oficial) la GRAMÀTICA CATALANA. Ell mateix redactà  el conegut Curs mitjà de gramàtica catalana, publicat per l’Associació Protectora de l’Ensenyança Catalana també el 1918.

S’organitzaran diverses activitats en memòria i reconeixement de qui fou un científic brillant, que va codificar i modernitzar la llengua i la va fer apta per als diversos estils i funcions. L’acte inaugural de l’Any Pompeu Fabra va  tenir lloc el  21 de febrer, a les 19 h, al teatre Zorrilla de Badalona, localitat on va residir durant el seu període més productiu professionalment.

Al diari ARA trobem un test per comprovar el nostre nivell de coneixement del català i de la figura  de Pompeu Fabra. Cliqueu AQUÍ

Feu un ullada a  l’Auca  de Pompeu Fabra.

També es pot fer un repàs de la seva trajectòria amb el vídeo Pompeu Fabra : Des de la distància 

És interessant aquest reportatge del programa Giravolt dedicat  a la seva figura emès per TVE el març de 1978.

L’editorial Rafael Dalmau treu la novel·la gràfica   Pompeu Fabra. L’aventura de la llengua  que  combina pàgines de còmic i de text. És un relat que  permet resseguir la biografia de Fabra d’imatge en imatge. La novel·la està escrita per Gemma Pauné Xuriguera, llicenciada en filologia catalana i  apassionada per l’obra de Fabra, i les il·lustracions són d’Oriol Garcia Quera. Es presenta demà dimecres  a la  sala Prat de la Riba de l’IEC a les 19:h.

Publicat dins de Llengua | Deixa un comentari

Novament la llengua catalana en perill a l’escola

La Plataforma per la Llengua considera una “ocurrència incendiària” que, aprofitant la suspensió de l’autogovern, el govern espanyol estudiï incloure una opció lingüística en la preinscripció escolar, i ha rebutjat que se separi els alumnes en funció de la llengua. El president de la Plataforma, Òscar Escuder, ha afirmat que si aquest fet s’arribés a produir es trencaria un consens de més de tres dècades durant les quals el català ha actuat com a llengua comuna i eina de cohesió social.

La Plataforma creu  que la mesura, de la qual Rajoy ha parlat avui amb l’organització nacionalista Societat Civil Catalana, “no es podria aplicar i només comporta la irresponsable voluntat d’etzibar un incendi social”. Sembla que amb aquesta idea en estudi el govern espanyol vulgui recuperar la voluntat  d”espanyolitzar’ els alumnes catalans. Escuder ha afirmat que el model que té Catalunya parteix d’una “situació d’anormalitat del català”, ( la que es va produir durant tota l’etapa franquista i no es va resoldre fins ben entrada la transició ) i ha remarcat que la immersió ha aconseguit la normalització de la llengua.

La campanya ‘La llengua no és toca’, que es va iniciar per rebutjar l’article 155 i la implantació de mesures en contra de la llengua, ha recollit   106434  signatures  (6 març)

També Som Escola que agrupa entitats de l’àmbit educatiu a favor del model d’escola catalana, estudia, segons  el seu portaveu Xavi Corbera, diferents possibilitats per a mobilizar-se si el govern espanyol inclou al full de pre-inscripcions una casella per a evitar la immersió lingüística en català.  La immersió lingüística és un model d’èxit avalat pels resultats i reconegut en l’àmbit internacional. ‘Les famílies han d’entendre que si volen que el seu fill sàpiga castellà, català i anglès al final de l’escolarització aquest és el model que funciona’, ha dit.

Publicat dins de Llengua | Deixa un comentari

Premis Martí i Gasull per la llengua

Lliurament del Premi Martí Gasull de la Plataforma per la Llengua. Premi a Catalunya ràdio, Saul Gordillo.

El premi “Martí Gasull i Roig a l’exemplaritat en defensa de la llengua” es va anunciar el gener de 2013 per tal de recordar els valors que van guiar en Martí (Barcelona, 2 d’abril de 1969 – Manāslu, Nepal, 23 de setembre de 2012)  que fou un activista per la llengua catalana i un dels fundadors i principal impulsor de la Plataforma per la Llengua Els premis són alhora  reconèixer aquelles persones i entitats que treballen en favor de la llengua catalana.

En la seva V edició,  el premi ha  estat atorgat a Catalunya Ràdio  en reconeixement de  la tasca per la llengua realitzada per  Saül Gordillo, director de la ràdio pública, va recollir el guardó durant la gala al Teatre Poliorama de Barcelona que va tenir lloc anit. Els altres dos finalistes eren els Cinemes Texas i l’Escola La Masia.

A banda del guanyador per votació popular, es lliurà el Premi Especial del Jurat, que és de caràcter honorífic, a Josep Ruaix i Vinyet per la seva contribució  a l’ensenyament del català durant el franquisme.

Ampliació de la informació al diari Avui ( 6 de febrer de 2018)

Publicat dins de Llengua | Deixa un comentari

ANEM AL TEATRE: OLIVER TWIST

El dia 13 de desembre,  els alumnes de 1r d’ESO amb la seva professora  de llengua catalana Beatriu  van anar a veure una versió teatral de la novel·la Oliver Twist de Charles Dickens a l’Auditori Barradas.

La sortida va ser d’allò més enriquidora ja que vam poder passejar pels carrers de la nostra ciutat i, a més, vam gaudir d’una obra teatral que ens va permetre conèixer la història d’un jove orfe que es mou per diversos ambients de l’Anglaterra del segle XIX.

 

Publicat dins de Literatura | Deixa un comentari

La comunitat educativa catalana defensa el seu model escolar

La comunitat educativa catalana rebutja les declaracions del ministre d’Exteriors espanyol, Alfonso Dastis qui, en una entrevista a la cadena francesa CNews davant d’un   sorprès   periodista va afirmar  que el castellà pateix repressió a Catalunya i que no s’ensenya a les escoles públiques. És més, va dir que sí se n’ensenya anglès i francès, però no castellà.

Avui mateix el ministro espanyol va reiterar   que el castellà està “discriminat” a les escoles de Catalunya. “Sólo hay que ver la situación real y el número de horas que se hacen de enseñanza del castellano”, va afirmar davant els seus homòlegs europeus del Consell d’Assumptes Exteriors.

La consellera d’Ensenyament, Clara Ponsatí, ha fet una sèrie de tuits en defensa de l’escola catalana. Ponsatí diu que el sistema escolar català és i serà exemple de llibertat, convivència, democràcia i plurilingüisme.

L’escola catalana globalment,  i no només la llengua,  ha estat acusada  aquests dies per polítics que en deuen ser profundament desconeixedors.

El Consell Social de la Llengua: “L’escola catalana és un sistema d’èxit”

El Consell Social de la Llengua Catalana ha emès avui una Declaració en defensa del model lingüístic i pedagògic de l’educació a Catalunya en la qual afirma que el model d’escola catalana és un “sistema d’èxit” avalat pel Consell d’Europa. L’organisme manifesta “una vegada més el rebuig absolut als atacs del govern espanyol” al sistema educatiu català, que considera “garanteix el coneixement del català i el castellà de manera equivalent”. També rebutja “la greu i infundada acusació d’adoctrinament de l’alumnat” i manifesta el seu suport als professionals de l’ensenyament i al Govern català.

El Consell Social de la Llengua és un òrgan d’assessorament, consulta i participació social en la política lingüística de la Generalitat i està integrat per representants de l’executiu català, del món acadèmic i educatiu, dels mitjans de comunicació, de l’àmbit jurídic i judicial, dels sindicats i de consumidors. Està presidit pel conseller de Cultura, Lluís Puig.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Els 15 accents diacrítics

ACCENTS DIACRÍTICS 

bé/be               déu/deu                és/es                mà/ma              més/mes

món/mon       pèl/pel                  què/que          sé/se                  sí/si                 

sòl/sol              són/son                 té/te                ús/us                  vós/vos

Publicat dins de Llengua | Deixa un comentari

Literatura Universal. LITERATURA BÍBLICA

La Bíblia, el llibre sagrat del judaisme i el cristianisme, és també una de les obres més importants de la literatura universal. Els seus personatges, temes i motius han estat objecte d’inspiració fins als nostres dies i han exercit gran influència en la literatura i l’art posteriors, juntament amb la literatura grega i llatina constitueix una de les fonts de la cultura occidental. És el llibre més difós del món i el primer que s’imprimí  Maguncia per Gutenberg el 1453 en alemany i italià.

Es tracta d’una obra composta en diversos períodes que fou redactada  des de voltants del s. IX  aC fins al I dC ( tot i que des del s.XIII  fins al X aC la seva transmissió fou oral . S’hi combinen diferents llengües  ( l’Antic Testament és escrit fonamentalment en hebreu – amb alguns fragments en arameu,  llengua assíria)  i el Nou, majoritàriament en grec) La versió que més difosa  és l’anomenada Vulgata, traducció al llatí dels segles IV-V dC. La Bíblia  aglutina passatges de naturalesa diversa: lírics, èpics, didàctics, profètics, històrics…   Les primeres parts de la Bíblia contenen tots els elements que busquen els lectors actuals: sexe, adulteri, homosexualitat, incest, assassinats, guerra, acció…

Alguns dels llibres de la Bíblia són:

Antic Testament

GÈNESI. (origen) Explica la creació de l’Univers per part de Déu com un triomf davant el caos. Aquesta, realitzada en 7 dies, queda culminada amb l’home (Adam)  i la dona (Eva)que seran expulsats de l’Edèn o paradís.  Ha influït molts llibres com ara La Divina Comèdia de Dant, un autor italià de finals del s.  XIII.

ÈXODE. Narra la sortida dels israelites d’Egipte comandats per Moisès.

CÀNTIC DELS CÀNTICS. Llibre poètic ple de sensualitat que influirà en la literatura mística cristiana ( Ramon Llull, San Juan de la Cruz, Santa Teresa de Jesús) És una metàfora de l’amor de Déu al seu poble  a partir de la narració de l’amor i la bellesa d’una parella jove en un ambient de noces.

Nou Testament

El quatre evangelis, de sant Mateu, sant Joan ( deixebles directes de Crist), sant Marc i sant Lluc ( coneixedors de Crist per testimonis)

Fets dels Apòstols, escrits per sant Lluc

Cartes o Epístoles. N’hi ha 14 escrites per diferents apòstols a les comunitats de fidels.

Apocalipsi  (revelació) escrit per Sant Joan durant el seu exili a Patmos.

FRAGMENT DE LECTURA  A COMENTAR

Gènesi 7, 1-7.  El Diluvi de la Terra

El Senyor va dir a Noè:

-Veig que tu ets l’únic home just d’aquesta generació. Entra a l’arca amb tota la teva família. De cada espècie d’animals purs, pren-ne set parelles, cada mascle amb la femella; però dels impurs, una sola parella, i de cada espècie d’ocells, set parelles perquè se’n conservi l’espècie a la terra. D’aquí a set dies faré ploure durant quaranta dies i quaranta nits, i faré desaparèixer de la terra tots els éssers que vaig crear.

Noè va complir tot el que el Senyor li havia ordenat. Tenia sis-cents anys quan el diluvi va inundar la terra.

Noè va entrar a l’arca amb els seus fills, la seva dona i les seves nores per guardar-se de les aigües del diluvi.

  1. Quins trets presenten els personatges que surten al fragment?
  2. Quina importància creus que tenen els números al fragment? Tenen caràcter simbòlic?
  3. En quines altres cultures i religions diries que es pot trobar un motiu semblant al d’aquest fragment?
  4. A quin subgènere narratiu pertany el test?
  5. D’aquest text se’n pot fer una lectura literària o creus que està restringit a una interpretació exclusivament religiosa?

………………………………………..

PROPOSTES DE TREBALL POSTERIOR

Dones de la BArtemisia_Judithíblia.

Indaga sobre la història de les dones següents i reflexiona sobre la visió que se’n desprèn d’elles i busca pintors l’obra dels quals ha versat sobre aquests personatges.

EVA,  DALILA, RUT, SALOMÉ , JUDIT, SUSANNA

Quadre d ‘ Artesmisia Gentileschi, Judit i Holofernes ca. 1650 (Nàpols, Museo di Capodimonte)

Esbrina la història d’altres dues dones bíbliques.

 

La Bíblia al cinema

Informa’t sobre algunes pel·lícules de tots els temps que recreïn  passatges de la Bíblia o la història de personatges bíblics. Tria’n  alguna i fes-ne una  sinopsi.

Publicat dins de Literatura | Deixa un comentari

Literatura Universal. Programació curs 2017-2018

ASSIGNATURA DE MODALITAT 1r BATXILLERAT HUMANÍSTIC

La literatura universal té com a finalitat ampliar la formació literària i humanística de l’alumnat, adquirida durant les etapes educatives anteriors i en les matèries comunes de llengua i literatura del batxillerat. L’objecte d’estudi de la matèria és el discurs literari i pren com a base la lectura d’obres o de fragments representatius. Per mitjà de la literatura es pretén que l’alumnat aprofundeixi en la seva visió del món i l’ampliï.

Materials

No usarem llibre de text.

Franz Kafka , La Metamorfosi  ( llegirem  i comentarem aquesta   novel·la)

Antologia de fragments d’obres de teatre i/o novel·les d’autors representatius  de diferents èpoques ( Romeu i Julieta de W. Shakespeare, Madame Bovary de Flaubert etc.) que proporcionarà la professora.

Ús de les eines TIC per a l’elaboració i la comunicació del coneixement.

Objectius

1.Llegir fragments senceres proposats en relació amb els temes del programa amb els       quals aproximar-nos a diferents temes i tòpics universals de la literatura.. La lectura serà tant individual com en veu alta, a una velocitat adequada i d’acord amb les regles de prosòdia (puntuació i entonació)

  1. Assolir la comprensió significativa dels fets literaturitzats i usar fonts bibliogràfiques adequades per a l’estudi de la literatura.
  1. Treballar aspectes bàsics de la literatura ( gèneres, estils, tòpics, recursos…)
  1. Detectar les dificultats lèxiques dels textos i fer un bon ús del diccionari per a resoldre-les.
  1. Llegir la novel·la proposada ( de vegades individualment i algun cop a classe)
  1. Treballar el resum de l’argument i la recensió.
  1. Estudiar els caràcters dels personatges.
  1. Treballar altres aspectes bàsics per a l’estudi literari d’una novel·la ( tema, punt de vista narratiu, temps, espai, estructura)
  1. Comparar la novel·la amb la versió cinematogràfica.
  1. Debatre oralment les diferents opinions dels i les alumnes ( treballar l’argumentació)

Continguts

  1.  Els orígens de la literatura  d’Occident.
  2.  Literatura medieval.
  3. Del segle XVI al segle XVIII. El segle de les llums.
  4. El segle XIX. El romanticisme. El realisme.
  5. El segle XX. Els nous enfocaments de la literatura i les transformacions dels gèneres literaris.

Activitats

– Comprensió dels textos llegits. Formulació de preguntes. ( individual)

– Resolució de problemes que puguin plantejar. ( col·lectiva)

– Contextualització de les lectures a partir dels coneixements previs dels

alumnes i ampliació de la professora ( col·lectiva i individual)

– Treball d’aspectes de teoria a partir d’explicacions professora, recerca a

Internet … ( individual)

– Presa d’apunts ( individual)

– Visionat de versions cinematogràfiques d’algunes de les  lectures.

– Debats orals ( col·lectiva)

Criteris d’avaluació

Coneixements adquirits demostrats als exàmens ( 50%)  Es farà un examen per avaluació.

Participació i  actitud envers l’assignatura ( 50%)

La realització dels treballs en el termini fixat és condició sine qua non per a poder-se presentar als exàmens. Caldrà fer-ne un, pel cap baix, per a  cada avaluació.

Tant als exàmens com als treballs es tindrà en compte tant la correcció formal                       ( presentació, cal·ligrafia si són manuscrits, ortografia, puntuació i sintaxi) com el contingut ( aspectes literaris estudiats que hi reflectiran)

La recuperació és per avaluacions.

 

 

 

 

Publicat dins de Literatura | Deixa un comentari

11 de setembre, Diada Nacional de Catalunya

imatge 11 setembrePodeu llegir en aquesta entrada de la Viquipèdia tota la informació sobre aquesta data en què se celebra  la  festa nacional de Catalunya tot recordant el dia que va tenir lloc l’última defensa de Catalunya l’11 de setembre de 1714.

BONA DIADA A TOTS I TOTES 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

MOLT BONES VACANCES !!!

ESTIU BANC_LI

Publicat dins de General | Deixa un comentari