Per tal d’avaluar els casos dels alumnes que han presentat dificultats durant la intervenció, elaborem una avaluació adaptada a la forma de treballar més global del centre i de les aules de P5, que ens permeti conèixer quins són els fonemes i lletres que coneixen o no aquests alumnes i alhora si tenen dificultat en evocar vocabulari ja aprés a P5.
La prova és la següent:
VALORACIÓ DELS ALUMNES PER DETECTAR POSSIBLES CASOS DE RISC.
ALUMNE:
1- EVOCACIÓ RÀPIDA DE PARAULES, a partir de targes d’imatges d’objectes quotidians.
Material: algunes de les targes d’imatges “Capses de vocabulari amb lletra de pal”, Vicens Vives, Educació Infantil. 3-4 anys.
Objectiu: Conèixer si l’alumne té capacitat per evocar paraules de vocabulari proper.
- Els alumnes han de poder dir totes les paraules, al ritme normal de la parla, ja sigui en català o en castellà, sense aturar-se ni haver de rumiar estona.
- En un inici se’ls demana que sinó en saben alguna no cal que la diguin.
PERA | PLÀTAN | CUBELL/GALLEDA | MITJONS | VACA |
MADUIXES | PILOTA | CIRERES | GORRA | CONILL |
GOS | LLIT | FORQUILLA | RAIM | CASTANYA |
CADIRA | TAULA | GOT | GAT | GUANTS |
- IDENTIFICACIÓ DE FONEMES INICIALS
Objectiu: Saber quins fonemes coneix l’alumne (sense referents visuals) i en relació a la posició inicial en una paraula.
- Els alumnes han de poder identificar la majoria de fonemes inicials de les paraules dictades per la mestra.
- Si té dificultat, cal insistir repetint la paraula a poc a poc i destacant el primer fonema.
FONEMES sempre demanarem els inicials | Paraules possibles | RESPOSTA DE L’ALUMNE | |
A | a | ÀNEC | |
E | e | EINA | |
I | I | INSTRUMENT | |
O | o | ONA | |
U | u | UN | |
P | P | POT | |
B | b | BANC | |
T | t | TAP | |
d | d | DAU, DIT | |
k | C | CUC | |
Q | QUADRE | ||
G | g | GÀBIA | |
F | f | FORQUILLA | |
V | v | VACA | |
Z | z | ZERO | |
S | c | CIRERA | |
s | SEMÀFOR | ||
G | g | GERRA | |
J | j | JAQUETA | |
X | x | XOCOLATA | |
L | l | LILA | |
Ll | ll | LLUNA | |
R | rr | RATOLÍ | |
M | m | MITJÓ | |
N | n | NEN | |
Ny | ny | NYAP |
- RECONÈIXER LES LLETRES DE L’ALFABET.
Materials: adaptació per a l’escola de les proves PACBAL, P5 1r TRIMESTRE, PRINCIPI ALFABÈTIC, lletres majúscules.
Objectiu: Saber quines lletres coneix l’alumne amb la identificació de la grafia de cadascuna.
- Els alumnes han llegir les lletres i dir quines són, com a fonema o com a grafia.
- En un inici se’ls demana que sinó en saben alguna no cal que la diguin.
C E N U B M R S I
N L D R F O A F E T
G A U P A B C E G D
T V S I Z O P J I Ç
X NY LL Q L D F T G V
NY Z Q O LL P J T B X
FONEMES QUE CONFON:
FONEMES QUE DESCONEIX:
- SEGMENTACIÓ FONÈMICA.
Materials: adaptació per a l’escola de les proves PACBAL, P5 – SEGMENTACIÓ FONÈMICA – algunes paraules del 1r i 2n TRIMESTRE.
Objectiu: Saber si té capacitat d’identificar els fonemes d’una paraula pel que fa a la segmentació, la relació so-grafia i l’ordre en el que els resol de forma oral.
- Els alumnes han dir els fonemes que formen una paraula que diu la mestra.
- Per començar li donem un exemple amb la paraula SOL.
EX: SOL – s/o/l
PARAULA | RESPOSTA DE L’ALUMNE
sense ajuda |
RESPOSTA DE L’ALUMNE amb ajuda, ha de repetir com ho fa la mestra. |
MAR
|
||
OLI
|
||
COU
|
||
MEU
|
||
GOTA
|
||
MOTOS
|
||
FUSTES
|
||
MINA
|