Per tal d’avaluar els casos dels alumnes que han presentat dificultats durant la intervenció, elaborem una avaluació adaptada a la forma de treballar més global del centre i de les aules de P5, que ens permeti conèixer quins són els fonemes i lletres que coneixen o no aquests alumnes i alhora si tenen dificultat en evocar vocabulari ja aprés a P5.
La prova és la següent:
VALORACIÓ DELS ALUMNES PER DETECTAR POSSIBLES CASOS DE RISC.
ALUMNE:
1- EVOCACIÓ RÀPIDA DE PARAULES, a partir de targes d’imatges d’objectes quotidians.
Material: algunes de les targes d’imatges “Capses de vocabulari amb lletra de pal”, Vicens Vives, Educació Infantil. 3-4 anys.
Objectiu: Conèixer si l’alumne té capacitat per evocar paraules de vocabulari proper.
- Els alumnes han de poder dir totes les paraules, al ritme normal de la parla, ja sigui en català o en castellà, sense aturar-se ni haver de rumiar estona.
- En un inici se’ls demana que sinó en saben alguna no cal que la diguin.
| PERA | PLÀTAN | CUBELL/GALLEDA | MITJONS | VACA |
| MADUIXES | PILOTA | CIRERES | GORRA | CONILL |
| GOS | LLIT | FORQUILLA | RAIM | CASTANYA |
| CADIRA | TAULA | GOT | GAT | GUANTS |
- IDENTIFICACIÓ DE FONEMES INICIALS
Objectiu: Saber quins fonemes coneix l’alumne (sense referents visuals) i en relació a la posició inicial en una paraula.
- Els alumnes han de poder identificar la majoria de fonemes inicials de les paraules dictades per la mestra.
- Si té dificultat, cal insistir repetint la paraula a poc a poc i destacant el primer fonema.
| FONEMES sempre demanarem els inicials | Paraules possibles | RESPOSTA DE L’ALUMNE | |
| A | a | ÀNEC | |
| E | e | EINA | |
| I | I | INSTRUMENT | |
| O | o | ONA | |
| U | u | UN | |
| P | P | POT | |
| B | b | BANC | |
| T | t | TAP | |
| d | d | DAU, DIT | |
| k | C | CUC | |
| Q | QUADRE | ||
| G | g | GÀBIA | |
| F | f | FORQUILLA | |
| V | v | VACA | |
| Z | z | ZERO | |
| S | c | CIRERA | |
| s | SEMÀFOR | ||
| G | g | GERRA | |
| J | j | JAQUETA | |
| X | x | XOCOLATA | |
| L | l | LILA | |
| Ll | ll | LLUNA | |
| R | rr | RATOLÍ | |
| M | m | MITJÓ | |
| N | n | NEN | |
| Ny | ny | NYAP | |
- RECONÈIXER LES LLETRES DE L’ALFABET.
Materials: adaptació per a l’escola de les proves PACBAL, P5 1r TRIMESTRE, PRINCIPI ALFABÈTIC, lletres majúscules.
Objectiu: Saber quines lletres coneix l’alumne amb la identificació de la grafia de cadascuna.
- Els alumnes han llegir les lletres i dir quines són, com a fonema o com a grafia.
- En un inici se’ls demana que sinó en saben alguna no cal que la diguin.
C E N U B M R S I
N L D R F O A F E T
G A U P A B C E G D
T V S I Z O P J I Ç
X NY LL Q L D F T G V
NY Z Q O LL P J T B X
FONEMES QUE CONFON:
FONEMES QUE DESCONEIX:
- SEGMENTACIÓ FONÈMICA.
Materials: adaptació per a l’escola de les proves PACBAL, P5 – SEGMENTACIÓ FONÈMICA – algunes paraules del 1r i 2n TRIMESTRE.
Objectiu: Saber si té capacitat d’identificar els fonemes d’una paraula pel que fa a la segmentació, la relació so-grafia i l’ordre en el que els resol de forma oral.
- Els alumnes han dir els fonemes que formen una paraula que diu la mestra.
- Per començar li donem un exemple amb la paraula SOL.
EX: SOL – s/o/l
| PARAULA | RESPOSTA DE L’ALUMNE
sense ajuda |
RESPOSTA DE L’ALUMNE amb ajuda, ha de repetir com ho fa la mestra. |
| MAR
|
||
| OLI
|
||
| COU
|
||
| MEU
|
||
| GOTA
|
||
| MOTOS
|
||
| FUSTES
|
||
| MINA
|