TÈCNIQUES DE RELAXACIÓ

1- LA NECESSITAT DE LA RELAXACIÓ.

Les diferents tècniques de relaxació han estat introduïdes progressivament en el món de l’esport, de la salut, l’oci i el temps lliure, i fins i tot en el món de l’empresa.

– Beneficis que la relaxació aporta:

  • Fa que es millori el rendiment en l’esport i en el treball
  • Que es millori la salut enfront les patalogies que se’n deriven del món en que vivim: (estres, insomni, nerviosisme, caiguda de cabell, problemes a la pell,..)

A més, aquesta també:

  • Allibera tensions.
  • Revitalitza i omple d’energia.
  • Canalitza els estats anímics i emocionals, com l’agressivitat, l’ansietat o l’angoixa.
  • Proporciona un equilibri físic i mental.
  • Permet el funcionament correcte de tots els òrgans, aparells i sistemes del cos.
  • Pot ajudar a assolir un estat de pau interior i equilibri en la vida quotidiana.

Tot això potencia l’autoconeixement, el control i la gestió psico-corporal.

Cal tenir en compte que el cos i la ment no es poden separar; per tant, si la ment es concentra en una part determinada del cos, s’hi poden aconseguir canvis físics, com és la relaxació dels músculs.

La relaxació és l’efecte d’unes pràctiques determinades i molt variades que fan servir exercicis concrets en un ordre determinat, anomenades mètodes de relaxació. Podem destacar els mètodes actius i els mètodes passius.

   

1.1. MÈTODES ACTIUS

Entre els mètodes actius n’hi ha que es basen en el moviment, com el tai-txi, els exercicis respiratoris o la mateixa activitat física (passejar, fer footing, nedar, …).

        

                       TAI – TXI                                                             IOGA

En canvi, altres mètodes utilitzen el manteniment de postures que faciliten les funcions corporals, com per exemple el ioga, o les tècniques de concentració mental, com ara el mètode de Schultz o Jacobson.

  • Mètode se Jacobson: busca la desaparició de la tensió muscular i es basa en la percepció del to muscular i el seu control. Per a Jacobson, relaxar-se és arribar a l’estat de repòs dels nostres músculs. La repetició d’una sèrie d’exercicis localitzats provoca la percepció de la tensió muscular i el contrast entre contracció i relaxació. La tècnica del seu mètode consta d’uns exercicis que intervenen en diferents parts del cos, per separat, i pretén que l’individu senti la sensació de tensió en els músculs. Els passos són els següents:

A continuació, teniu una sessió guiada de relaxació muscular progressiva de Jacobson:

  • Mètode Schultz: Es basa en la reacció que causa la percepció de dues sensacions; el pes i el calor. Amb el pes s’aconsegueix la relaxació muscular i amb el calor es dilaten els vasos sanguinis i es millora la circulació de la sang. El mètode consta de tres fases:
  1. En primer lloc s’ha d’aconseguir un estat de tranquil·litat general, gràcies a una postura còmode i a la repetició de la frase “Estic molt tranquil/.la”.

      Un cop ens sentim a gust, en tranquil·litat i concentrats, passem a la següent fase. ·

2. Seguidament s’inicia la recerca d’una sensació determinada, es concentra l’atenció en una zona determinada del cos (braç dret, l’esquerre, cama dreta, esquerra, tronc i front):

  • Sensació de pes: es repeteix la frase “El braç dret (esquerra, cames, tronc,…) pesa molt”.
  • Sensació de calor: ens fixem únicament en braços i cames, tot intentant sentir escalfor, que produeix la circulació de la sang. Repetirem la frase: “El braç dret està molt calent”. ·

3. En la tercera fase es torna a la tranquil·litat general (primer exercici).

A continuació, teniu una sessió guiada de relaxació mitjançant el mètode Schultz:

1.2. MÈTODES PASSIUS

Aquests es basen en la reacció que causa un agent extern, com el massatge o, en un cas extrem la hipnosi.

MASSATGE

Bibliografia

  1. Cencerrado À, Ferret M, Navas D. Tècniques de relaxació. Diput Barcelona Àrea Salut pública i Consum. 2016;3–5.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *