He estat rellegint un llibre que parla del fracas escolar, englobant dins el mateix aspectes relacionats amb les DA; en ell he trobat un article que m’ha semblat molt oportú per a fer una entrada al bloc.
L’article de la Pilar Soler ens parla del projecte d’escoles accelerades portat a terme a Estats Units. Les Accelerated Scholl Program -ASP- inclou moltes escoles de primària i secundària de l’estat de California. El seu objectiu és el de reintroduir a tots els estudiants en la corrent educativa convencional a una edat primerenca i sostindre un bon rendiment durant tota l’educació, sobretot per aquells estudiants en situació de risc per causes socials o de manca d’experiències en les que es basi l’èxit escolar.
A l’escola de la població de Meramec Valley, a Missouri, la comunitat educativa va redactar una declaració basada en 7 punts que em sembla que ens pot ajudar ….
1.- Ajudar als estudiants a desenvolupar un sentiment d’autoestima a través de l’èxit en la consecució d’objectius escolars i socials.
2.- Connectar estudiants amb diferents experiències d’aprenentatge dins la comunitat.
3.- Adquirir capacitats cognitives i qualitats de lideratge mitjançant experiències d’aprenentatge.
4.- Activitats de pensament crític , solució de problemes i aprenentatge cooperatiu.
5.- Desenvolupar fortes habilitats interpersonals per actuar de forma productiva amb els demés.
6.- Crear un fort sentiment de responsabilitat i de respecte per sí mateixos i pels demés
7.- Aconseguir objectius personals mitjançant el desenvolupament i la utilització d’habilitats de pensament crític i de presa de decisions.
Aquest article el veig plenament vinculat a l’àmbit de les DA, extrapolar-ne les lectures pertinents per tal de relacionar-lo amb el nostre desenvolupament com a psicopedagogs, penso que més enllà de les pròpies funcions que la normativa indica que ens pertoca, va més enllà, ja que ens porta a l’obligatorietat que tindrem com a professionals per a cercar nous punts de vista, experiències noves, activitats motivadores, investigar del que ja s’ha fet i del que es vol fer, en definitiva caldrà tenir INTERÈS I MOTIVACIÓ per a ARRISCAR i així poder convertir una feina en un més dels instruments que ens porti a la nostra pròpia felicitat.
Bibliografia: SOLER, P. (2003) Claves para reducir el fracaso escolar. Publicat a MARCHESI, A HERNÁNDEZ, C. Coords. (2003) El fracaso escolar. Alianza editorial. Madrid.