Tutorial de Google Classroom per a alumnes

Està molt bé que els professors aprenem a usar correctament Google Classroom, però els alumnes també l’han de fer servir bé. Llavors, per tots aquests alumnes que necessitin ajuda per dominar aquesta eina, en la publicació d’avui us portem el tutorial Google Classroom para estudiantes [2020], elaborat per SomProjecte,  i publicat al seu canal de YouTube.

Com sempre, esperem que aquest tutorial sigui d’ajuda als vostres alumnes. Us esperem al pròxim post!

Bon confinament!

Curs complet de Google Classroom

A l’última publicació del bloc us vam anunciar una novetat en la gestió de les videoconferències de Meet des de Google Classroom i us vam enllaçar un vídeo publicat per l’empresa d’innovació educativa Princippia al seu canal de YouTube. Doncs bé, aquell vídeo forma part d’un curs que ells han organitzat i han intitolat Curso completo de Google Classroom 2020. Podeu accedir a tots els capítols clicant aquest enllaç.

Perquè podeu fer un petit tast, us presentem aquí el vídeo introductori d’aquest curs.

Com sempre, esperem que aquest curs us sigui d’ajuda. Us esperem al pròxim post!

Bon confinament!

Tenir un Meet específic per cada classe de Classroom

Molts dels membres del professorat del Martí l’Humà esteu començant a fer servir Google Classroom per poder continuar el curs de manera virtual –alguns ja el veníeu usant durant tot el curs– i teniu pensat usar Hangouts Meet per fer videoconferències amb el vostre alumnat. Doncs bé, una recent actualització ens permetrà tenir un meet específic per cada classe de Classroom i configurar les videoconferències des del mateix grup de Classroom.

Per saber com funciona aquesta opció us enllacem un vídeo publicat per l’empresa d’innovació educativa Princippia al seu canal de YouTube.

Com sempre, esperem que aquest tutorial us sigui d’ajuda. Us esperem al pròxim post!

Bon confinament!

Curs de comunicació on line i treball en equip

La Fundació Paco Puerto de CCOO Catalunya ens ofereix al seu canal de YouTube un curs elaborat per la Jamina Felip intitolat Comunicació online i treball en equip que té com a objectiu, segons les seves paraules, «acompanyar i facilitar l’accés i aprenentatge de les principals eines, gratuïtes o de baix cost, i de fàcil aprenentatge […] així com consells de gestió i execució en la comunicació i el teletreball».

Aquest videocurs consta de 5 capítols de 30 minuts cadascú. Aquest videocurs consta de 5 capítols de 30 minuts cadascú. El curs no només està format pels diferents vídeos, sinó que també hi ha un document PDF de cada sessió que podeu trobar a sota de cada capítol.

La primera sessió serveix de presentació del curs i parla també de la planificació de les reunions de teletreball.

La segona sessió tracta de la gestió de les reunions en línia mitjançant Zoom.

Des de la Comissió de Cultura Digital de l’Institut Martí l’Humà creiem convenient puntualitzar que aquesta plataforma potser no és la millor opció des del punt de vista de la seguretat, ja que sembla que n’està compromesa, com podem llegir en Genbeta, tot i que, segons aquest avís de l’Agència Catalana de Ciberseguretat, l’empresa ja ha solucionat les vulnerabilitats detectades amb una nova actualització de la plataforma. Llavors, quant a les videoconferències que el nostre professorat haurà de realitzar aquests propers dies, us recomanem l’ús de Hangouts Meet, servei que tenim disponible amb el nostre GSuite i sobre el qual vam publicar un post recentment aquí.

Si enllacem el capítol sobre l’ús de Zoom, tot i que no és el servei que recomanem, és, d’una banda, perquè no volem trencar la unitat del curs elaborat per la Jamina Felip i, de l’altra, perquè creiem que, pensant més enllà del nostre centre, és interessant donar a conèixer altres eines i que sigui cada persona qui decideixi quina és aquella que li vindrà millor per desenvolupar la seva feina.

La tercera sessió se centra en l’ús dels xats, principalment de Telegram, l’app de missatgeria instantània que aporta, entre moltes altres coses, un plus de privacitat en relació a la més coneguda i usada WhatsApp.

La quarta càpsula del videocurs està dedicada a la gestió de projectes i arxius en línia. Ens explica les principals diferències entre les diferents versions de Drive i les opcions que hi ha per editar, compartir i treballar en línia en aquesta eina de Google.

La cinquena i última sessió d’aquest videocurs versa sobre la salut al teletreball, la ciberseguretat i la tècnica pomodoro i les aplicacions per gestionar-la.

Com sempre, esperem que aquests recursos us siguin d’utilitat.

Gràcies per la vostra atenció i fins la pròxima!!

Guia ràpida per publicar una notícia al NODES de l’Institut

Al nostre centre són els caps de departament els encarregats de publicar les notícies que creguin més interessants a la web de l’Institut, un NODES basat en WordPress. Llavors, explicarem ara com s’han de fer aquestes publicacions, no tant pels actuals caps, que porten temps fent-ho, sinó pensant en els companys que esdevindran cap en els cursos vinents.

Per començar hem d’identificar-nos i accedir a la plataforma. Per això hem d’entrar en la pàgina de l’Institut (www.iesmartilhuma.org) i clicar el botó que trobarem a la part superior dreta, que diu entra i té l’icona d’una clau. Si veieu que en clicar el botó la pàgina esdevé tota blanca, el que haureu de fer és clicar l’enllaç amb el botó dret del ratolí i obrir la pàgina en una nova pestanya.

Si tot ha anat bé, veurem la pàgina d’accés, on haurem de posar el nostre usuari i la contrasenya.

Quan ja hi hem accedit veurem un menú a la part superior amb el text Institut Martí Humà. Hi hem de clicar i se’ns desplegarà un menú amb diverses opcions. Nosaltres haurem de clicar l’opció Articles.

A continuació se’n obrirà una finestra nova. Ara, per poder començar a redactar la nostra nova notícia, hem de clicar el botó Afegeix.

Veurem com se’ns obrirà una finestra on podrem ja escriure el títol de l’article (1) i el cos de la notícia (2), amb diverses eines de formatge. A més tindrem la possibilitat d’afegir fotos o vídeos (3) i definir la imatge destacada (4), que serà la que es veurà a la portada de la web.

Com acabem de veure, per afegir fotos o vídeos haurem de clicar el botó Afegeix un fitxer multimèdia. En clicar-lo ens apareixerà una altra finestra i haurem de clicar la pestanya Penja fitxers per seleccionar els arxius del nostre dispositiu que volem afegir a la notícia. Feu atenció a les limitacions en la mesura dels arxius i les fotos!!

Quan ja s’hauran pujat els arxius se’ns obrirà la pestanya Mediateca i veurem seleccionats els arxius que hi hem pujat. Si creiem que és correcte, cliquem el botó Insereix a l’article. Cal dir que a la mediateca podem veure tots els arxius que s’han pujat fins aquell moment a la plataforma. Llavors si alguna vegada voleu fer servir una imatge d’una notícia vella, ja no caldrà que la torneu a pujar, només l’haureu de seleccionar i inserir. De fet la podeu fer servir per seleccionar la imatge destacada. En aquest sentit, jo us recomano que la imatge destacada sigui alguna de les que heu inserit en el cos de l’article, ja que si no, només es veurà a la portada de la web de l’Institut i, a més, ja la tindreu a la mediateca i no l’haureu de pujar.

Ja gairebé estem acabant. És molt important que, abans de publicar la notícia, indiquem la categoria a què pertany. El menú de selecció de categories està a baix del quadre de redacció de l’article. Podeu seleccionar totes les categories que vulgueu, però heu de clicar sempre la categoria Portada per tal que el vostre article es visualitzi a la pàgina principal de la web de l’Institut. Molts companys pensaven que la notícia no s’havia publicat perquè no sortia a la portada i el problema era aquest: no havien clicat la categoria Portada i s’havia publicat només en una altra subpàgina.

Després d’això, si ja creiem que està tot fet, podem visualitzar la notícia, és a dir, comprovar com es veurà. Així podrem detectar algun error de maquetació o qualsevol altra cosa.

Finalment, si tot està al nostre gust i és correcte, ja podem clicar el botó Publica.

Com podeu comprovar, hi ha moltes més opcions de configuració del nostre article, però la intenció d’aquest tutorial era només la d’explicar les passes mínimes per poder publicar una notícia.

Gràcies per la vostra atenció i fins la pròxima!!

Iniciació a l’ús de Hangouts Meet

 

Molts dels membres del professorat del Martí l’Humà, heu començat a usar Hangouts Meet a les sessions virtuals d’avaluació i a les reunions de departament, a les quals hi heu accedit mitjançant un enllaç que ens enviava Direcció. Ben aviat, però, haureu de ser vosaltres qui creeu les reunions per fer tutories o classes amb el vostres alumnes.

Per tal de donar-vos un cop de mà, la Comissió de Cultura Digital ha seleccionat tres videotutorials de Youtube.

El primer, intitolat Cómo funciona Google Hangouts Meet, ha estat elaborat per l’empresa de consultoria educativa Educontic. El tutorial ens mostra el funcionament bàsic d’aquesta eina de GSuite des del navegador web.

El segon videotutorial, Usar Google Calendar para programar reuniones en Google Meet, té com a autors a Alicia García-Holgado i Francisco J. García-Peñalvo, del Grup de recerca GRIAL de la Universitat de Salamanca.

El tercer videotutorial, Google Meet Grid View, ha estat realitzat per Pablo Gálvez Ortega i el publica el Centro de Enseñanza y Aprendizaje de la Facultat de Medicina de la Universitat de Xile .

Esperem que aquests tutorials us siguin d’ajuda. Us esperem al pròxim post!

Bon confinament!

Integració de GSuite amb Additio

Molts dels nostres professors fan servir per la seva tasca docent la coneguda app Additio, una llibreta de notes i planificador de classes digital. Molts també han d’utilitzar les eines de GSuite. Segur que a tots ells els va molt bé fer una ullada a aquest tutorial, elaborat per l’empresa desenvolupadora i que explica com integrar Classroom amb Additio.

Crear una carpeta compartida al Drive

Tot i que una tasca pugui semblar fàcil a qui ja la domina, la primera vegada que la vam haver de fer segur que ens la van haver d’explicar. Doncs això mateix passa amb la creació de carpetes al Drive i el fet de compartir-les: sempre hi ha una primera vegada. I alguns dels nostres professors, obligats pel tancament del centres educatius a causa del coronavirus, hauran de començar per primera vegada a crear i compartir aquestes carpetes amb els seus alumnes, o a l’inrevés, els alumnes amb els professors. Per a ells fem aquest tutorial.

Una vegada que hem accedit al nostre Drive, per crear una carpeta hem d’anar a la part superior esquerra i clicar el botó + Nou.

En haver-lo clicat, veurem que se’ns desplega un menú amb tots els tipus d’elements que podem crear. Nosaltres clicarem sobre l’element Carpeta, el primer del llistat.

Ens apareix una finestra on haurem de posar el nom que li volem donar a la carpeta (1). Quan ja l’hem escrit, cliquem el botó Crea (2).

Ara ja tenim la carpeta creada. Fixeu-vos en la icona: una simple carpeta sense cap dibuix dintre

Si no la volem compartir, la feina ja està feta. Si la volem compartir, però, encara hem de fer algunes accions més.

Tenim dues maneres de compartir qualsevol element del Drive, en aquest cas carpetes. La primera opció és seleccionar la carpeta clicant una vegada el botó esquerra del ratolí (1) i després clicant la icona que trobem a la part superior amb la forma d’una persona i una creu (2).

L’altra manera és clicar l’element que volem compartir amb el botó dret del ratolí. Fet això, apareixerà un menú amb diferents opcions. Nosaltres clicarem l’opció Comparteix.

Sigui quina sigui l’opció triada, veurem una nova finestra on haurem d’introduir els correus electrònics de les persones amb qui volem compartir la carpeta. Si aquestes adreces les tenim un full de càlcul, podem seleccionar-les totes i enganxar-les de cop.

Quan ja hem afegit els correus, veurem com la finestra canvia i ara podem escriure un missatge de notificació als usuaris (2), tot i que no és obligatori. També podem canviar els permisos (1), és a dir, què poden fer o no els usuaris amb aquest element. En el cas de les carpetes podem triar entre que es pugui organitzar, afegir i editar o que la carpeta sigui només de lectura. Aquest últim cas és interessant si no voleu que la gent pugui modificar cap element que estigui dintre de la carpeta compartida. Una vegada que hem fet tot això, ja podem clicar el botó Envia (3) per compartir la carpeta.

Ara ja tenim la carpeta compartida amb qui hem decidit i de la manera que ens ha semblat més adient. Si us fixeu en la icona, ara no és una simple carpeta, ara és una carpeta amb el dibuix d’una persona dintre. Això vol dir que la carpeta està, efectivament, compartida amb algú.

Espero que aquest tutorial us pugui ser d’ajuda. Fins la pròxima!

Activar el micròfon i la càmera al Windows 10

 

Demà comencem a tenir les sessions virtuals d’avaluació en Hangouts Meet (al menú GSuite només Meet) i provant l’enllaç m’he trobat que la meva càmera no funcionava:

A continuació us penjo les captures de pantalla dels passos que heu de fer per activar la càmera i el micròfon al Windows 10:

1) Anar al menú Configuració.

2) Allí anem a Privacitat.

3) I ara o micròfon o càmera, depenent del dispositiu que heu de configurar.

4) Si la càmera està desactivada cliquem a canviar i l’activem.

5) i el mateix hem de fer amb el micròfon si cal.

Ara ja hauríem de poder transmetre so i veu:

En altres versions del Windows hauria de ser semblant.

Espero que aquest petit tutorial us pugui ajudar. Potser convindria que féssiu aquestes comprovacions abans de les avaluacions.

Una abraçada i bon confinament!

Com crear una xarxa WiFi secundària per a l’alumnat

Des de fa uns dies al nostre centre, l’Institut Martí l’Humà de Montblanc (Tarragona), la xarxa WiFi Docent ja no és operativa i ens hem de connectar a una de nova, a la qual no tindrà accés l’alumnat. A partir d’ara el nostre alumnat, quan sigui permès pel professorat, haurà de connectar-se amb el seu pla de dades personals. No obstant això, en molts ordinadors, com els portàtils Lenovo que ens ha proporcionat el centre, és possible compartir la connexió amb 8 dispositius creant una xarxa WiFi diferent de la principal. D’aquesta manera aconseguirem que alguns alumnes puguin tenir connexió WiFi per fer les nostres activitats sense haver-los de compartir les credencials a la nova xarxa.

A continuació trobeu les passes (amb unes captures de pantalla extretes d’un portàtil Lenovo amb Windows 10) per poder dur a terme procés:

1) Anem a l’inici de Windows i entrem a Configuració.

2) Després entrem a xarxa i internet.

3) Tot seguit cliquem zona amb cobertura mòbil sense fils.

4) Una vegada dintre, activem la zona i configurem-ne els paràmetres.

5) Quan n’hem canviat els paràmetres, cliquem desar.

Ara ja 8 dels nostres alumnes es poden connectar a aquesta WiFi. Quan vulgueu, podeu desconnectar-la per tal que els alumnes no segueixin connectats. Podeu canviar els paràmetres tantes vegades com vulgueu.