L’estrella més propera a nosaltres és el Sol, però la següent més propera es troba a 4,243 anys llum de distància. Es tracta de l’estrella anomenada Proxima Centauri, que es pot observar a la constel·lació del Centaure, a l’hemisferi sud.

Quants quilòmetres hi ha exactament entre Proxima Centauri i nosaltres? Segur que la resposta és una xifra astronòmicament gran!

Les unitats astronòmiques (UA) són una mesura de distància freqüentment utilitzada a l’espai. A quantes UA es troba Proxima Centauri?

1) Calcula la distància al Sol de Proxima Centauri en kilòmetres (km) i en unitats astronòmiques (UA). És important que a la teva llibreta indiquis la dada de la que parteixes, la fòrmula que utilitzes per trobar la resposta, que enquadris el resultat numèric amb la seva unitat i donis una resposta convenientment redactada.

Pots consultar els continguts a 1.1. Origen i evolució de l’univers.

La Voyager 1 és una sonda espacial no tripulada que va ser llançada el 5 de setembre de 1977 a fi d’explorar el sistema solar exterior, especialment els planetes Júpiter i Saturn i els seus respectius sistemes de satèl·lits. Actualment segueix en funcionament i, a una distància de 24.000 mil·lions de quilòmetres de la Terra, és l’objecte humà més allunyat de la Terra.

També és el vehicle que viatja a major velocitat construït mai per la humanitat: viatja a 60.000 km / h.

2) Calcula quants anys trigaríem en arribar a Pròxima Centaure des de la Terra si utilitzéssim un vehicle espacial que pogués viatjar-hi en línia recta a la mateixa velocitat que la Voyager 1. És important que a la teva llibreta indiquis la dada o les dades de les que parteixes, la fòrmula que utilitzes per trobar la resposta, que enquadris el resultat numèric amb la seva unitat i donis una resposta convenientment redactada.

3) Discuteix sobre la versemblança de l’arribada d’ovnis i extraterrestres a la Terra o sobre la possibilitat de viatges humans per la galàxia.

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 27: M’esforço a través de la pràctica a entendre el significat dels resultats numèrics i gràfics de petites investigacions, i m’esforço a expressar correctament amb gràfics i valors numèrics els resultats de petites investigacions. (CC3, CE1)

Obj. 28: Reviso sempre i de manera detallada tot el procediment seguit en la resolució de problemes i en la realització de petites investigacions per detectar possibles errors. (CC3, CE4)

Obj. 30: Em fixo en els resultats obtinguts tant en la resolució de problemes com de petites investigacions, determino les seves unitats de mesura, el seu significat i si té sentit el resultat d’acord amb el context. (CC3, CE4)

Obj. 31: Interpreto els resultats de petites investigacions tenint en compte totes les variables i tots els condicionants, i acompanyo sempre les meves interpretacions d’arguments basats en evidències. (CC3, CE1)