L’expressió “Reus, París i Londres”, que segur has sentit alguna vegada i que sorpren pel fet de comparar Reus amb dues de les més importants capitals europees, prové de quan la població de Reus era, als segles XVIII i XIX, un dels principals mercats del món en la fixació del preu de l’aiguardent.
La capital de la comarca del Baix Camp va ser la segona ciutat més poblada de Catalunya, amb una important indústria de teixits i d’aiguardents.
Actualment és encara un eix comercial destacat, amb el segon aeroport de Catalunya. Aquesta població, que va ser ciutat natal d’Antoni Gaudí, ha estat el 2017 Capital de la Cultura Catalana.
En aquesta activitat et proposo que comparis les poblacions de Reus, París i Londres des d’un punt de vista climàtic. Per a això, cal que dibuixis en paper mil·limetrat els climogrames de les tres ciutats a partir de les taules següents. Després interpreta i compara les característiques diferencials de les tres localitats des d’un punt de vista del clima:
REUS
Mes | Gen. | Feb. | Mar. | Abr. | Mai. | Jun. | Jul. | Ago. | Set. | Oct. | Nov. | Des. |
Temp. (ºC) | 9,0 | 9,7 | 11,9 | 13,8 | 17,2 | 21,2 | 24,2 | 24,6 | 21,5 | 17,5 | 12,6 | 9,7 |
Prec.(mm) | 29 | 28 | 28 | 37 | 54 | 25 | 15 | 42 | 77 | 75 | 53 | 36 |
PARÍS
Mes | Gen. | Feb. | Mar. | Abr. | Mai. | Jun. | Jul. | Ago. | Set. | Oct. | Nov. | Des. |
Temp. (ºC) | 4,7 | 5,5 | 8,4 | 10,8 | 14,8 | 17,6 | 20,0 | 20,0 | 16,7 | 12,6 | 7,9 | 5,7 |
Prec.(mm) | 53,7 | 48 | 48,5 | 54,8 | 65 | 56,5 | 63,2 | 43 | 56,6 | 59,7 | 53,7 | 58,7 |
LONDRES
Mes | Gen. | Feb. | Mar. | Abr. | Mai. | Jun. | Jul. | Ago. | Set. | Oct. | Nov. | Des. |
Temp. (ºC) | 5,2 | 5,3 | 7,6 | 9,9 | 13,3 | 16,4 | 18,7 | 18,5 | 15,7 | 12,0 | 8,0 | 5,5 |
Prec.(mm) | 55,2 | 40,9 | 41,6 | 43,7 | 49,4 | 45,1 | 44,5 | 49,5 | 49,1 | 68,5 | 59,0 | 55,2 |
Pots descarregar i imprimir paper mil·limetrat o proveïr-te’n a la papereria. Consulta els continguts 2.4. Climes amb l’objectiu de confeccionar i interpretar correctament els climogrames.
Representa les temperatures amb una línia vermella a l’escala tal que 1cm al paper mil·limetrat correspongui a 5ºC, i representa les precipitacions amb barres verticals blaves a l’escala tal que 1cm al paper mil·limetrat correspongui a 10mm de precipitació.
AVALUACIÓ
Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:
Obj. 1: Preparo les presentacions orals seguint un guió i reviso amb atenció la redacció dels treballs i d’altres activitats escrites amb l’objectiu de comunicar-me de manera segura, entenedora i correcta. (CC1)
Obj. 27: M’esforço a través de la pràctica a entendre el significat dels resultats numèrics i gràfics de petites investigacions, i m’esforço a expressar correctament amb gràfics i valors numèrics els resultats de petites investigacions. (CC3, CE1)
Obj. 28: Reviso sempre i de manera detallada tot el procediment seguit en la resolució de problemes i en la realització de petites investigacions per detectar possibles errors. (CC3, CE4)
Obj. 29: Reconec i separo de manera clara i entenedora el que són observacions i dades objectives del que són interpretacions, que fonamento amb les dades, i distingeixo entre el que són opinions i creences del que és coneixement basat en evidències. Presento les conclusions com a resposta als objectius. (CC3, CE3)
Obj. 30: Em fixo en els resultats obtinguts tant en la resolució de problemes com de petites investigacions, determino les seves unitats de mesura, el seu significat i si té sentit el resultat d’acord amb el context. (CC3, CE4)
Obj. 31: Interpreto els resultats de petites investigacions tenint en compte totes les variables i tots els condicionants, i acompanyo sempre les meves interpretacions d’arguments basats en evidències. (CC3, CE1)
Deixa un comentari