Després d’un llarg camí d’ascens pel vessant menys abrupte de la muntanya fas una breu aturada sabent que el cim és a tocar. Vas sortir abans de l’alba; eren dos quarts de cinc de la matinada, a les fosques, quan vas començar a caminar amb el frontal.

Ara ja és de dia i, tot i l’altitud, el Sol pica i has deixat de sentir fred al nas i a les orelles. Un últim esforç i ja seràs a dalt, allà on podràs contemplar en un reduït espai de pedres trencades pel gel la immensitat del paisatge en una panoràmica de tres-cents seixanta graus. Aixeques la mà dreta, t’agafes de la pedra i et dones impuls amb el peu esquerre fins assolir el cim. Encara agenollat, t’adones que no estàs sol. Un elefant africà mascle d’uns 40 anys està gaudint del paisatge des d’abans que tu.

Per què et sorprèn aquest final? Podries esperar un ocell, una papallona, una sargantana, però no un elefant fent el cim d’una escarpada muntanya, oi?, i és que cada ésser viu té un entorn propi en el que viure, i ho saps prou bé. L’elefant africà viu a les grans praderies de sabana tropical, alimentant-se d’herba i de fulles dels arbres, i donant-se banys d’aigua i de fang al riu o al marge del llac. De la mateixa manera, els animals marins ocupen un lloc concret del mar, més a prop o més lluny de la costa, a les capes superficials, a mar obert o al fons, en contacte amb el substrat rocós o sorrenc. Cada organisme té unes necessitats concretes que només pot obtenir d’uns entorns naturals determinats: el seu biòtop.

La següent activitat que us proposo consisteix en convertir una paret de l’aula en el perfil d’un mar, des de la línia de costa fins a les profunditat del fons. És per això que serà genial si decidiu fer-ho tots els companys alhora!

Tot i que us podeu inspirar en la imatge anterior, podeu dibuixar el perfil de forma esquemàtica i sense perspectiva sobre paper d’embalar, de manera que s’identifiqui bé el relleu marí. Fins i tot podeu utilitzar paper blau pel mar i superposar paper marró pel substrat i la costa. Això sí, ben gran! (consulteu els continguts 3.3. Estructura i dinàmica oceàniques amb l’objectiu de no deixar-vos cap element important del relleu marí).

Una vegada disposeu del vostre oceà, l’heu d’omplir d’animals. Per què us sigui més senzill, a continuació us proporciono un llistat amb el nom i el dibuix d’un bon grapat d’animals marins, però podeu escollir també moltes altres espècies:

Del que es tracta és de reproduir els animals sobre cartolina blanca DIN A4 o més gran (es poden unir diverses cartolines amb cinta adhesiva per la part del darrera):

– Feu l’esbós de l’animal amb llapis sense apretar, buscant ocupar l’espai previst i mantenint les proporcions correctes.

– Reproduïu a poc a poc els detalls de l’animal, també a llapis (no pinteu les ombres, perquè cal pintar l’animal de colors).

– Repasseu el dibuix amb un retolador de punta fina negra i, més tard, esborreu amb compte tots els traços a llapis.

– Pinteu el dibuix de manera realista amb llapis de fusta de colors, evitant que es vegin els traços i sense apretar més del compte.

No cal que tots els animals mantinguin la mateixa escala (podeu fer una sardina que ocupi tot el full i un tauró que ocupi dos o tres fulls units un al costat de l’altre), però sí que estarà bé que els animals més grans a la realitat es vegin també més grans al dibuix.

Escòrpora dibuixada per una alumna de l’INS Hipàtia d’Alexandria

Una vegada hagueu fet el dibuix o els dibuixos (estaria bé que cadascú de vosaltres dibuixés almenys dos animals), busqueu informació sobre el seu hàbitat i, en funció de la informació trobada, enganxeu l’animal a la paret en el seu medi correcte. No deixeu sols els animals que formen bancs, dibuixeu-ne uns quants perquè se sentin acompanyats…

Cavallets de mar dibuixats per diversos alumnes de l’INS Hipàtia d’Alexandria

Recordeu que hi ha organismes pelàgics (planctònics o nectònics) i organismes bentònics, organismes que viuen a la zona litoral, d’altres a la zona batial, abissal… Disposeu de tots els detalls als continguts 3.3. Estructura i dinàmica oceàniques.

És clar, serà un mar impossible, perquè barrejareu animals de diferents mars i de diferents latituds, però serà el vostre mar!