Els líquens són el resultat de la simbiosi entre un fong i una alga o entre un fong i un cianobacteri (es podria dir que són organismes dobles el cos dels quals és del tot diferent a la suma dels organismes simbionts que els formen).
En aquesta figura es mostra l’estructura microscòpica del liquen, amb les algues fotosintètiques (en verd) concentrades a la superfície (A) o disperses (B) entre les hifes (en groc) del fong.
A simple vista, els líquens poden adoptar diferents formes. Hi ha espècies crustàcies (A), que viuen enganxades sobre roques i plantes, espècies foliàcies (B), que formen estructures aplanades com les fulles, i espècies fruticuloses (C), que tenen un aspecte arborescent:
Els líquens són indicadors mediambientals, és a dir, que la presència o absència de determinades varietats constitueix un veritable termòmetre de la qualitat ambiental de l’aire i del grau de contaminació (una gran diversitat de líquens, especialment de formes arborescents i ramificades, indicaria un ambient net i saludable).
En aquesta activitat us proposo que identifiqueu i cartografieu els líquens que es poden trobar sobre les roques o sobre les soques dels arbres dels espais verds de l’institut o del parc més proper a l’escola.
La zona de treball es dividirà en sectors. Cada grup d’alumnes serà assignat a un d’aquests sectors. A l’ortofotomapa següent es pot veure un exemple de com es pot dividir l’espai. Es tracta d’un mapa topogràfic del parc del Tenes, a Lliçà d’Amunt (Vallès Oriental). El professor us proporcionarà el mapa de la vostra zona:
1) Formeu els grups de 3-4 persones, excepcionalment 5 persones.
2) Aneu a la parcel·la assignada i realitzeu un mostreig visual exhaustiu. Intenteu organitzar-vos bé perquè no us deixeu cap zona sense mostrejar.
3) Quan localitzeu un liquen, registreu la següent informació:
a) Punt exacte en el que es troba (utilitzeu el mapa topogràfic que us proporcionarà el professor per indicar la seva posició (podeu posar un número)).
b) Substrat en el que es troba (roca i tipus de roca, planta i espècie, si està a les fulles o al tronc principal o a les branques, etc.).
c) Orientació del liquen respecte del nord geogràfic (aprofiteu que teniu el mapa per saber l’orientació).
d) Forma del liquen (foliàcia, crustàcia o fruticulosa)
e) Feu una fotografia en la que s’observi bé el liquen per poder-lo identificar amb l’ajuda d’una guia de camp.
A continuació teniu un exemple de com pot quedar el mapa de localització dels líquens del parc del Tenes, a Lliçà d’Amunt:
Els triangles assenyalen la localització d’exemplars d’espècies foliàcies. Els quadrats assenyalen els líquens crustacis. No s’han observat líquens fruticulosos (aspecte tridimensional i arborescent). Els colors indiquen espècies diferents.
La identificació preliminar de les espècies es pot portar a terme amb la guia de camp Wirth et al. (2004):
Wirth, V., Düll, R., Llimona, X., Ros, R.M. & Werner, O. (2004): Guía de campo de los líquenes, musgos y hepáticas. Ed. Omega. Barcelona. 589 p.
f) Amb l’ajuda de les fotografies i de la guia de camp, identifiqueu les espècies cartografiades. En el cas que no us sigui possible la identificació, podeu assignar lletres als exemplars que són similars, d’aquesta manera podreu cartografiar la distribució de les espècies sense necessitat d’identificar-les.
g) Elaboreu un pòster o un article científic amb tota la informació, i incorporeu els mapes i les fotografies. Si heu realitzat dibuixos, incloeu-los també.
A continuació teniu informació de les espècies que es van trobar al parc del Tenes, a Lliçà d’Amunt:
AVALUACIÓ
Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:
Obj. 1: Preparo les presentacions orals seguint un guió i reviso amb atenció la redacció dels treballs i d’altres activitats escrites amb l’objectiu de comunicar-me de manera segura, entenedora i correcta. (CC1)
Obj. 2: En les presentacions orals i en els redactats dels treballs i d’altres activitats escrites procuro ser original i creatiu, evitant reproduir les fonts consultades. (CC8)
Obj. 9: Em coordino amb tot l’equip de treball per distribuïr tasques i em responsabilitzo tant de les meves com de les dels meus companys. (CC3, CE3)
Obj. 12: Participo en el treball en equip assumint la responsabilitat d’allò en el que més puc aportar al grup. (CC7)
Obj. 28: Reviso sempre i de manera detallada tot el procediment seguit en la resolució de problemes i en la realització de petites investigacions per detectar possibles errors. (CC3, CE4)
Obj. 32: Connecto els coneixements adquirits a l’aula amb el meu entorn i la meva vida, i reconeixo la contribució de les persones a la ciència. (CC3, CE3)
Obj. 42: Aprenc les relacions que es produeixen entre els éssers vius i entre aquests i el medi ambient, i entenc que tot a l’ecosistema està interconnectat. (CE6)
Deixa un comentari