20170310_142106

FEM UN EIX CRONOLÒGIC

Enguany, a l’àrea de Ciències Socials, estem introduint un seguit de noves activitats cooperatives per promoure l’aprenentatge i motivació dels nostres alumnes.

Ara que hem acabat l’ apartat de Geografia del currículum, abans d’encetar l’apartat d’ Història Moderna , amb els alumnes de 3r d ‘ESO hem dut a terme una d’aquestes metodolgies actives: les parts del tot.

Hem dividit els períodes de la Prehistòria i de la Història entre els nou grups cooperatius de l’aula. Cada grup ha hagut de fer una recerca d’informació sobre el període que li ha tocat i confeccionar un apartat del fris cronològic. Finalment, hem integrat tots els períodes compartint el que cada grup ha après , i, confeccionant plegats un gran eix cronològic que hem penjat a l’aula i que ens servirà per recordar les etapes generals de la humanitat.

20170310_142025

FELIZ NAVIDAD

BON NADAL!

feliz-navidad

 

A classe d’Història a 4t d’ ESO, en acabar el tema de la Primera Guerra Mundial, la nostra professora Conxita ens ha passat la pel·lícula: Feliz navidad.

La pel·lícula tracta sobre la Primera Guerra Mundial. Hi havia dos bàndols: el dels alemanys i el dels francesos i escocesos que eren aliats. Els dos bàndols són a les seves trinxeres (a França). La Nit de Nadal de 1914 es produeix un alto al foc  i els soldats dels dos bàndols confraternitzen. Quan es produeix aquest fet tots els soldats (alemanys, francesos i escocesos) surten de les trinxeres, parlen, comparteixen el menjar i la beguda, intercanvien fotografies… Per aquest motiu, quan els comandaments d’ambdós bàndols se n’assabenten, els castiguen a tots.

Són dues les seqüències de la pel·lícula que més m’han impressionat. La primera és quan l’oficial alemany avisa els francesos i escocesos de l’atac de l’artilleria alemanya i els dona refugi a la seva trinxera. Crec que això simbolitza la relació que havien fet durant la Nit de Nadal i també perquè és un gest molt humà per part dels alemanys, tot i estar en guerra.

La segona seqüència que m’ha marcat és el partit de futbol que juguen fora de les trinxeres alemanys contra francesos i escocesos; ho he trobat molt surrealista, però alhora molt humà.

Crec que el veritable tema de la pel·lícula és que fins i tot en una guerra es pot crear un  vincle d’amistat entre ciutadans de països enemics i que en una guerra no hi ha soldats “bons “ o  “dolents”.

La pel·lícula m’ha agradat molt i m’ha ajudat a entendre el patiment, dolor i tristesa que provoca una guerra; guerra que provoquen els governs, però que la viuen soldats anònims innocents.

MARIA SANCHA 4t ESO A

 

 

LA HISTÒRIA DE BEN A PROP

20170302_131339

Els alumnes de 3r i 4t d ‘ESO del nostre centre han rebut la visita dels Manaies de Blanes que els han fet una classe pràctica d’ Història.

Els han ensenyat com era l’exèrcit romà: vestimenta, armes, tàctiques.

Prèviament, a classe d’història, ambdós cursos van preparar amb la seva professora la visita i van realitzar un seguit d’activitats per conèixer els aspectes més importants de l’exèrcit romà: reclutament, organització de les tropes, formació d’un campament, armes més utilitzades, funcions de l’exèrcit (construcció vies, romanització…), maquinària bèl·lica, tàctiques, etc.

Alhora, els alumnes de la matèria optativa de 4t d’ ESO de Lingua Latina van preparar el tema a classe i van treballar tot el vocabulari referit a l’exèrcit en llatí: exercitus Romanus, milites Romani, castra, gladio, testudo…

MILES ET EXERCITUS ROMANUS

Professors i alumnes volem agrair als Manaies de Blanes la seva dedicació i el seu temps per acostar-nos de ben a prop la història. Moltes gràcies.

Aquest és el link on podreu trobar les fotografies de la visita:

 

moda-2

SWEATSHOP: MODA BARATA DE LA MORT per NORA JUST 4t ESO B

A classe d’Història hem estudiat la Revolució Industrial dels segles XVIII i XIX. Hem après com va aparèixer la societat de classes i un nou tipus de grup social, el proletariat. La Conxita, la nostra professora, ens va explicar com la classe obrera -el proletariat- estava sotmesa a unes dures condicions de vida tant dins com fora de la fàbrica.

A classe es va encetar un debat quan la nostra professora ens va preguntar: “Creieu que aquestes inhumanes condicions de vida i de treball del proletariat continuen vigents en l’actualitat?” Entre nosaltres hi havia divergència d’opinions i la Conxita va proposar-nos veure un reportatge: Sweatshop.

Sweatshop, Deadly Fashion és un reality show que va portar tres fashion bloggers de Noruega a les fàbriques tèxtils de Cambodja on es confecciona molta de la roba que consumim a Europa. Un cop en aquest país del sudest asiàtic, Anniken, Frida i Ludvig, els tres adolescents noruecs protagonistes del reportatge i grans consumidors de roba, viuen la mateixa experiència que qualsevol treballador cambodjà: viuen en una petita casa, dormen a terra, treballen 10 hores diàries i cobren un petit sou.

El seu primer dia, els noruecs van a la petita casa de la cambodjana Sokty que viu a la capital del país, Phnom Penh. Es queden sorpresos d’on i com viuen allà. Una sola habitació, parets brutes i plenes d’insectes, dormen a terra… L’endemà, cansats i adolorits de la mala nit que han passat, van a treballar a la fàbrica. El primer dia de treball a la fàbrica és molt dur pels tres joves noruecs. Seuen 10 hores diàries en un tamboret fent un treball en cadena molt rigorós. Són moltes persones treballant en una habitació amb un únic ventilador al sostre. Fan una breu parada a l’hora de dinar. Seuen a terra i mengen un arròs i una mena d’arengades plenes de mosques. A l’acabar la jornada, cobren 3 $. Els cambodjans treballen 12 hores diàries i els diumenges, 8. Cobren uns 100-130$ mensuals. Amb aquest salari han de pagar el lloguer del seu habitatge, el menjar, les medecines, la roba…

De compres, els noruecs visiten una botiga Mango. És impossible que els treballadors del país comprin res; així que visiten un mercat local on per 3$ poden comprar unes 4 peces de roba. La noia cambodjana, la Sokty necessitaria estalviar quasibé un any per poder comprar-se a Mango la roba que ella cus a la fàbrica en una hora. En Ludvig creu que una persona hauria de poder comprar-se amb el seu sou allò que ha fet amb les seves mans.

Amb el sou total de 9$ que han cobrat els tres joves noruecs, es proposen comprar aliments per cuinar el dinar. Entren en un supermercat i els resulta impossible comprar res. Cal que vagin als mercats locals a comprar menjar, on no hi ha cap mesura higiènica ni salubre. A casa meva comprem al supermercat una vegada a la setmana i ja ens gastem 100€; només per una setmana!

Els tres joves noruecs parlen amb treballadors tèxtils cambodjans. Els cambodjans els expliquen que reclamen un sou “digne”  de 160$ mensuals. Els manifestants reivindiquen els seus drets i millores salarials amb mitjans pacífics, però són colpejats violentament per la policia.

Empreses com H&M, GAP, Levi Strauss & Co, Adidas i  Target tenen la seva producció a Cambodja. Els governs permeten aquests abusos. I nosaltres?

El reportatge m’ha fet pensar molt i valorar el que jo tinc. Reportatges com aquest són realment necessaris perquè la gent moltes vegades no actua perquè no sap que això passa o existeix aquest problema.

Nosaltres no escollim on naixem. Allà hi viu gent bona i dolenta, com a tots els llocs. Una noia cambodjana explica com la seva mare va morir de gana i que ella va haver de deixar l’escola per posar-se a treballar; no hi ha temps per plorar tot i que la vida sigui un infern.

Crec que som molt egoistes; plorem perquè tenim dos exàmens el mateix dia quan hi ha gent que mataria per poder estudiar i no poden. No es lamenten, aixequen el cap i segueixen endavant.

Crec que són un exemple de superació a seguir. Però això ha d’acabar; no podem deixar que la gent segueixi així per culpa que volem “aquella jaqueta” tot sabent el que comporta.

Es mereixen un sou digne, amb bones condicions laborals.

Imatge de previsualització de YouTube

 

img-20161216-wa0006

“Give me a museum and I’ll fill it” (Pablo Picasso)

Els alumnes de 4t d’ESO han dut a terme un Projecte educatiu interdisciplinar.

Les àrees implicades han estat Història, Anglès,  Català, Plàstica, Tecnologia, Religió i  Informàtica.

El treball ha partit d’uns fils conductors:

Com relacionar una pintura amb l’estil artístic i l’època històrica a la que pertany?

De quina manera es reconeixen les diferents tècniques de la pintura?

Quins són els pintors més representatius de cada època i estil artístic?

Quina és la utilitat/funció d’una pinacoteca?

Com s’organitza una pinacoteca?

Quin pot ser el vocabulari bàsic d’aquest art en anglès?

A partir d’unes activitats prelimars, seguides d’una investigació guiada, els alumnes van arribar al producte final: la seva pròpia interpretació personal d’una famosa pintura de la història de l’art.

En el següent vídeo podreu veure’n el resultat final:

 

 

20161124_083651

Primera activitat del treball de les Eleccions.

Aquesta setmana hem començat aquest treball de Socials.

Cada grup ha començat a organitzar el seu partit polític. Han fet un esborrany a la llibreta de Socials i després ho han passat a net en una cartolina gran.

En aquesta primera activitat han dissenyat el seu mural de propaganda electoral en el que hi han fet constar:

  • Nom del partit i sigles.
  • Anagrama del partit.
  • Lema de la campanya.
  • Candidat: Fotografia

20161124_083651 20161124_083703 20161124_083710 20161124_083719 20161124_083730 20161124_083740

 

TU ETS DECISIU, VOTA!

Ara que teniu 14 o 15 anys, i ja sou cada cop més a prop dels 18 i, per tant, d’exercir el vostre dret a votar, farem aquest treball de Socials que es proposa fomentar, transmetre i consolidar els valors democràtics.
En aquest treball de Socials aplicarem, de manera pràctica, allò que hem après i estudiat a classe al tema 1 sobre política i participació democràtica. Hem treballat els partits polítics, els seus programes, els seus candidats… I hem après com en els estats democràtics existeix la separació de poders. Doncs, ara treballarem el Poder Legislatiu i el Poder Executiu.
Ara, serem nosaltres els protagonistes. Grups amb diferent nombre de membres triades a l’atzar.
El projecte té dues parts: la formació d’un partit polític i la campanya electoral i el procés d’investidura del President de la Generalitat de Catalunya.
Primera part del projecte:
FORMACIÓ D’UN PARTIT POLÍTIC I LA CAMPANYA ELECTORAL

ACTIVITAT 1: EL PARTIT
Activitat 1.1
Cada grup haurà de formar i organitzar el seu partit polític. Us inventareu el vostre partit.
Haureu de ser creatius, originals i innovadors. Feu un esborrany a la llibreta de Socials i després ho passeu a net en una cartolina gran (que us donarà la professora). Podeu portar el material que vosaltres creieu oportú, per tal de fer-lo ben original.
En aquesta primera activitat haureu de dissenyar el vostre mural de propaganda electoral en el que hi haurà de constar:
• Nom del partit i sigles.
• Anagrama del partit.
• Lema de la campanya.
• Candidat: Fotografia

Activitat 1.2
D’ entre els companys i companyes que formeu el partit, haureu de triar al que serà el vostre candidat o candidata. Us representarà a tots i serà l’encarregat de llegir el discurs electoral en l’acte final de campanya.

ACTIVITAT 2: PROGRAMA ELECTORAL
Ara heu de redactar el vostre programa electoral que haurà de tenir 6 punts bàsics. Cadascun d’aquests 6 punts bàsics ha de referir-se a:

-Educació.
-Família.
-Esport.
-Cultural/Social.
-Oci/Joventut.
-Medi Ambient.

Per exemple:
1. Prohibició d’anar a classe amb el telèfon mòbil en funcionament i aplicació de mesures per a fer complir aquesta norma.
2. Instal•lació de nius d’abelles al poble / a la ciutat per a afavorir el medi ambient.
3. Creació d’una xarxa per a compartir llibres de lectura al centre docent …
ACTIVITAT 3: ACTES DE CAMPANYA ELECTORAL

Haureu de redactar el discurs electoral que el vostre candidat llegirà al públic en l’acte central de la nostra campanya electoral. En aquest discurs heu de presentar el vostre partit, el vostre candidat i els 6 punts del vostre programa.

Feu l’esborrany a la llibreta de la matèria. Desprès passeu a net en un full en blanc (que us donarà la professora).

ACTIVITAT 4: MATERIAL DE PROPAGANDA ELECTORAL

Per fer campanya política, cada partit prepararà material per recaptar vots i fer propaganda electoral: adhesius, pins, banderetes, globus amb les sigles del partit, llaminadures amb l’anagrama del partit i el lema de la campanya… Aquí és on cada partit demostrarà la seva creativitat, imaginació, estil artístic, iniciativa …
ACTIVITAT 5: DISCURS ELECTORAL

Ha arribat l’Acte Central de Campanya.
Tot el grup ha treballat per preparar un discurs electoral en el que el candidat o candidata presentarà el seu programa electoral. Cada partit polític, encapçalat pel seu candidat o candidata, exposarà públicament davant la classe el seu discurs amb el seu programa polític. Mostrareu la vostra cartolina de l’activitat 1 i el material de propaganda electoral de l’activitat 3.

De la vostra oratòria, convicció, actitud, ideari, programa…. en dependrà el vostre triomf a les eleccions.

ACTIVITAT 6: SORTEIG DELS MEMBRES DE LA MESA ELECTORAL

Entre tots els alumnes de tercer d’ ESO es farà un sorteig del qual en sortiran els membres de la Mesa Electoral per al dia de les eleccions: President, Vicepresident i 2 vocals.

ACTIVITAT 7: EL DIA DE LES ELECCIONS

Activitat 7.1
Tots els alumnes hauran de venir a col•legi amb del seu DNI o algun document que els identifiqui (passaport, carnet del Club Super 3, Carnet Jove, carnet de la Biblioteca……) i podran votar.

Activitat 7.2
Els membres de la Mesa Electoral faran escrutini dels vots.

Activitat 7.3
El candidat del partit guanyador farà un discurs d’agraïment als membres del seu partit, als seus socis i seguidors i als seus votants.

Segona part del projecte:

PROCÉS D’INVESTIDURA DEL PRESIDENT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA
La sessió d’investidura és la sessió en què els diputats al Parlament de Catalunya elegeixen el president de la Generalitat. L’article 67.2 de l’Estatut d’autonomia estableix que el president de la Generalitat és escollit pels diputats al Parlament de Catalunya, d’ entre tots els diputats: «El president o presidenta de la Generalitat és elegit pel Parlament d’ entre els seus membres».

Tots vosaltres sou diputats i diputades del Parlament de Catalunya i formeu part del partit que heu constituït a l’activitat 1 i teniu un candidat o candidata a la Presidència.

ACTIVITAT 8: CONSTITUCIÓ DE LA MESA DEL PARLAMENT

Ara constituirem la Mesa del Parlament simulat: Un o una farà de president o presidenta del Parlament, un altre vicepresident primer i un tercer de vicepresident segon. Els escollirem d’entre nosaltres per votació, tenint prioritat el partit amb més representants a la cambra.

ACTIVITAT 9: ELECCIÓ DEL PRESIDENT DE LA GENERALITAT

Activitat 9.1

Sota la presidència del President o Presidenta del Parlament s’inicia la sessió d’investidura per a elegir el President o Presidenta de la Generalitat.
El partit majoritari proposa un candidat. El candidat fa un discurs en què explica el seu possible programa de Govern.

Activitat 9.2

-Intervenen els portaveus de la resta de partits.

Activitat 9.3

-Es fa la votació per crida.
– Els membres de la Mesa compten els vots.
– El President del Parlament anuncia qui ha estat escollit President de la Generalitat.
-El President de la Generalitat diu unes paraules.

ACTIVITAT 10: ELECCIÓ DEL GOVERN DE LA GENERALITAT

Ara passem al Govern de la Generalitat. A Catalunya, el president de la Generalitat, d’acord amb l’article 17 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, nomena els membres del Govern, és a dir, els consellers que hi haurà al capdavant de cada departament de la Generalitat.
El President elegeix el seu Govern.
• Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda.
• Departament d’Afers i Relacions Institucionals i Exteriors i Transparència
• Departament de Governació, Administracions Públiques i Habitatge
• Departament d’Ensenyament
• Departament de Salut
• Departament d’Interior
• Departament de Territori i Sostenibilitat
• Departament de Cultura
• Departament de Justícia
• Departament de Treball, Afers Socials i Famílies
• Departament d’Empresa i Coneixement
• Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació