Cell Size Scale

Publicat dins de General | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Why can’t some birds fly?

Interessant vídeo per comentar a classe els conceptes de les teories de l’evolució, la selecció natural, l’adaptació biològica …. .

Aquest vídeo forma part d’un recull interessantísim de vídeos de la plataforma TED Ed

Lesson by Gillian Gibb

L’interior de la cèl·lula

Amb el recull de tota la informació que es disposa actualment i gràcies a la tecnologia multimèdia es pot recrear d’una manera molt il·lustrativa els processos que tenen lloc dins de la cèl·lula. Excel·lent producció!

La Universitat de Harvard va seleccionar XVIVO per desenvolupar una animació que portés als estudiants de biologia cel·lular a recórrer el món microscòpic d’una cèl·lula, il·lustrant mecanismes que permeten que els glòbuls blancs percebin el seu entorn i responguin a un estímul extern.

Tecnologia audiovisual i naturalesa ….. resultat sublim!

Elia Saikaly is an award-winning filmmaker, photographer and inspirational speaker whose global adventures inspire others to find their most meaningful lives and spark positive change.

Everest – A Time Lapse Film – II from Elia Saikaly on Vimeo.

Music: The Time To Run from Dexter Britain

Història d’un gran descobriment: l’estructura de l’ADN

Aprofitant que hem iniciat la unitat dels àcids nucleics, crec que pot ser interessant la lectura de l’article original publicat en la revista Nature, el 25 d’abril de 1953: “Molecular Structure of Nucleics Acids”. Clicant en el següent enllaç us el podeu baixar en pdf: Watson & Crick.

És de justícia recordar que la majoria dels descobriments científics no segueixen uns camins cronològics lineals i encara menys, que són el resultat d’un sola persona o d’un equip reduït de persones. La descripció de l’estructura de l’ADN, és un altre exemple de que el descobriment va ser atorgat als dos científics que van publicar l’article en la prestigiosa revista científica, però hi havia altres investigadors que també van contribuir de forma decisòria al resultat final. Ens referim a la Doctora Rosalind Franklin autora de la següent imatge :

Imatge estreta del mateix article de la revista Nature

Encara que aquesta imatge no signifiqui absolutament res per a la majoria de persones que puguem observar-la, per a un cristal·lògraf conté totes les dades que revelen quina estructura molecular té l’ADN.

En el següent enllaç podeu consultar un article de la història de tot plegat per donar contrapunt a l’article publicat pels doctors James Watson i Francis Crick.

El fàrmac ibuprofèn i altres biomolècules

En aquest vídeo, editat i publicat per la URV podreu relacionar l’ibuprofèn, les prostaglàndines, l’àcid araquidònic i altres biomolècules que intervenen en el mecanisme d’acció del fàrmac.

L’hidrogen, font d’energia!

Vídeo publicat per la Universitat Rovira i Virgili, on explica en un minut i mig de quina manera l’hidrogen pot ser una font d’energia.

Un viatge al passat per pensar en el futur

Un interessantíssim vídeo conduït per l’Eudald Carbonell en què a partir del  nostre passat va desgranant les diferents etapes de l’evolució natural i de l’evolució cultural.

Són moltes les reflexions que es poden extreure del vídeo, però una pot marcar el nostre futur com a espècie a la Terra. Si bé els períodes de crisi i de col·lapse són inevitables en l’evolució natural de tots els éssers vius, l’espècie humana s’ha distingit per la seva capacitat d’evolucionar culturalment. Serem capaços d’evitar el col·lapse de la nostra civilització?

Publicat dins de General, Vídeo | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Parc nacional, parc natural, reserva natural, paratge natural, … Quin embolic!

A la matèria de Ciències de la Terra i del Medi Ambient els alumnes de 2n de batxillerat estan treballant els darrers temes de gestió dels recursos naturals i la identificació dels espais naturals.

Podem distingir dos nivells de protecció:

• El PEIN (Pla d’Espais d’Interès Natural)
  • Els Espais Naturals de Protecció Especial

Catalunya té una autèntica xarxa d’espais naturals, des de l’alta muntanya a les planes litorals, dels boscos de roure reboll a els espais marins. Les diferents denominacions dels espais naturals són molt diverses i sovint pot donar certa ambigüitat. Per tal d’identificar les diferències entre elles es pot consultar el web de la xarxa d’espais protegits del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya.

En aquest altre enllaç es poden localitzar en un mapa físic de Catalunya, els espais naturals de protecció especial, el Pla d’espais d’interès natural i la Xarxa Natura 2000. Es poden visualitzar a través de programari d’informació geogràfica (SIG).

Finalment en aquest altre enllaç es pot accedir a informacions dels espais naturals protegits i els usos que se’n deriven de l’activitat turística i cultural.

Save

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

Fumar, matar a distància

Treballant l’aparell respiratori amb els alumnes de 3r de biologia i geologia es fa incidència en els efectes negatius de l’acció de fumar. A continuació hi ha una cita transcrita del document “El tabac al descobert”, que convida a la reflexió sobre la decisió d’iniciar-se en el consum del tabac.

“La major part de les persones que fumen comencen a fer-ho durant l’adolescència o en els primers anys de la joventut. En canvi, molt poques persones comencen a fumar en l’edat adulta. De fet, l’edat mitjana d’inici en el consum de tabac se situa al voltant dels 13,5 anys. Cada nou adolescent i jove fumador suposa per a les empreses tabaqueres molts anys de consum fidel a les seves marques”.

Vídeo: Fumar, matar a distància.

Edu3.cat

Publicat dins de General, Vídeo | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari