Un viatge al passat per pensar en el futur

Un interesantissim vídeo conduït per l’Eudald Carbonell en què a partir del  nostre passat va desgranant les diferents etapes de l’evolució natural i de l’evolució cultural.

Són moltes les reflexions que es poden extreure del vídeo, però una pot marcar el nostre futur com a espècie a la Terra. Si bé els períodes de crisi i de col·lapse són inevitables en l’evolució natural de tots els éssers vius, l’espècie humana s’ha distingit per la seva capacitat d’evolucionar culturalment. Serem capaços d’evitar el col·lapse de la nostra civilització?

Publicat dins de General, Vídeo | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Parc nacional, parc natural, reserva natural, paratge natural, … Quin embolic!

A la matèria de Ciències de la Terra i del Medi Ambient els alumnes de 2n de batxillerat estan treballant els darrers temes de gestió dels recursos naturals i la identificació dels espais naturals.

Podem distingir dos nivells de protecció:

• El PEIN (Pla d’Espais d’Interès Natural)
  • Els Espais Naturals de Protecció Especial

Catalunya té una autèntica xarxa d’espais naturals, des de l’alta muntanya a les planes litorals, dels boscos de roure reboll a els espais marins. Les diferents denominacions dels espais naturals són molt diverses i sovint pot donar certa ambigüitat. Per tal d’identificar les diferències entre elles es pot consultar el web de la xarxa d’espais protegits del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya.

En aquest altre enllaç es poden localitzar en un mapa físic de Catalunya, els espais naturals de protecció especial, el Pla d’espais d’interès natural i la Xarxa Natura 2000. Es poden visualitzar a través de programari d’informació geogràfica (SIG).

Finalment en aquest altre enllaç es pot accedir a informacions dels espais naturals protegits i els usos que se’n deriven de l’activitat turística i cultural.

Save

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

Fumar, matar a distància

Treballant l’aparell respiratori amb els alumnes de 3r de biologia i geologia es fa incidència en els efectes negatius de l’acció de fumar. A continuació hi ha una cita transcrita del document “El tabac al descobert”, que convida a la reflexió sobre la decisió d’iniciar-se en el consum del tabac.

“La major part de les persones que fumen comencen a fer-ho durant l’adolescència o en els primers anys de la joventut. En canvi, molt poques persones comencen a fumar en l’edat adulta. De fet, l’edat mitjana d’inici en el consum de tabac se situa al voltant dels 13,5 anys. Cada nou adolescent i jove fumador suposa per a les empreses tabaqueres molts anys de consum fidel a les seves marques”.

Vídeo: Fumar, matar a distància.

Edu3.cat

Publicat dins de General, Vídeo | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

Gaia

GAIA · La Gran Mare és un documental de 48′ sobre l’origen, l’evolució i el futur de la Terra, amb èmfasi en els conceptes geològics i el paper de la vida i dels humans. Els fets i les idees es mostren mitjançant il·lustracions i animacions així com filmacions realitzades en llocs com museus i paisatges rellevants. També s’hi exposen les amenaces a la sostenibilitat del planeta.

El vídeo ha estat produït per l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC).

Publicat dins de General, Vídeo | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Informació del terratrèmol del dia 29/10/2015

Barcelona 29/10/2015 09:50:14
Informació del terratrèmol del dia 29/10/2015

La localització provisional de l’epicentre efectuada amb els enregistraments actualment disponibles a l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya és la següent:

Hora origen (Temps oficial): 1:37:47

Magnitud (ML)*: 4.3
Profunditat: 9 km
Latitud: 42.18º N     Longitud: 3.17º E
Zona epicentral: Costa Alt Empordà
Comentaris: Amplament percebut, sense danys, a les comarques de Girona i comarques costaneres de Barcelona.

(*) Repercussió del sisme en funció de la magnitud: ML=3-4 Percebut a prop de l’epicentre. Sense danys. ML=4-5 Percebut a gran part del territori. Possibles danys lleugers. ML=5-6 Percebut a tot el territori. Danys probables.

l1510266_LOC-nwzd9t-20151029084221_LOC

El mètode científic

El mètode científic, és necessari per poder explicar de forma raonada els fenòmens que s’observen en la naturalesa. Cada ciència ha d’establir uns models pels quals s’esdevenen els fenòmens naturals. A partir d’aquests es poden fer prediccions que calen contrastar.

El mètode científic segueix un model de relacions causals i els passos que calen seguir són els següents:

1. Observació del comportament d’un determinat fenomen de la natura.
  2. Plantejament de preguntes o interrogants que cal respondre.
  3. Concreció de la pregunta en què intervenen variables quantificables.
  4. Formulació d’una hipòtesi que es pugui comprovar per mitjà de l’experimentació.
  5. Disseny dels experiments per recollir les dades.
  6. Anàlisi dels resultats obtinguts.
  7. Acceptació de la hipòtesi si els resultats la recolzen o establiment d’altres hipòtesis si les dades obtingudes la contradiuen.
  8. Extracció de conclusions i comunicació a la comunitat científica.
  9. Enunciat de teories quan les hipòtesis han estat verificades moltes vegades o no hi ha altres dades que la contradiuen.
Publicat dins de General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Cultivar la biogeocuriositat innata