Organitzem el projecte “Art”

A l’hora de plantejar la metodologia del nostre projecte “Art”, els mestres teníem molt clar que volíem que els alumnes fossin els veritables protagonistes del seu procés d’aprenentatge i vam apostar per un canvi en la manera de treballar de com ho havíem fet fins aleshores, on era cada mestre el que decidia les activitats que es feien i la seva temporalització.

Per això, després de fer una formació sobre el Treball per projectes, vam decidir partir d’una gran pregunta que els alumnes haurien de contestar i de la qual anaven sorgint altres preguntes. Aquest pregunta inicial i les altres les vam escriure en un mural penjat a l’aula i les vam anar connectant amb un mapa conceptual, de manera que s’anava omplint a mesura que el projecte avançava i segons les inquietuds dels nens. Com que era la primera vegada que treballàvem d’aquesta manera, a l’alumnat a vegades els costava una mica i calia que els mestres els ajudessin, però en general, tots els docents vam quedar satisfets amb la feina feta i el procés seguit.

Un altre aspecte que volíem reforçar era el diàleg de grup i vam donar molta importància a l’escolta activa dels nens, generant espais de debat on tothom podia donar la seva opinió i on s’intentava arribar a conclusions conjuntes que ajudaven a tirar el projecte endavant. Al principi va costar, ja que l’alumnat feia aportacions repetitives o sense massa fons, però al llarg del projecte es va veure una millora, doncs cada vegada els nens se sentien més segurs en el tema i percebien que tant els seus companys com les mestres valoràvem les seves aportacions i les donàvem totes com a vàlides.

A Cicle Mitjà i Cicle Superior, també vam voler donar llibertat als alumnes a l’hora de triar la disciplina artística que volien fer, d’aquesta manera asseguràvem el seu interès i motivació, alhora que treballàvem la iniciativa personal i l’autonomia.

Pel que fa a l’agrupació dels alumnes, al llarg del projecte s’ha treballat de diferents maneres: amb tot el grup, per parelles, individualment i també en petits grups, aplicant els rols del treball cooperatiu, que ara els nostres alumnes ja coneixen bé perquè es fa en altres àrees.