Fa unes setmanes parlava en una entrada del Gust per la lectura, com un dels tres eixos del programa “Impuls a la lectura”  portat a terme pel Departament d’Ensenyament des de fa un temps.  Doncs bé, avui vull parlar del segon eix del programa, Llegir per aprendre.
Quan parlem del concepte  El llegir per aprendre ens referim a la capacitat d’utilitzar la lectura com a mitjà per a adquirir nous coneixements.  Això vol dir que la lectura és  un instrument bà sic per donar sentit als aprenentatges i construir coneixement. És aixà com mitjançant la lectura s’aprèn història, matemà tiques, geografia …
Ara bé, perquè els alumnes puguin aprendre tot llegint cal que sà piguen utilitzar estratègies lectores que els ajudin a entendre allò que llegeixen.  Per aquest motiu cal que  els ensenyem a utilitzar aquestes estratègies i que les practiquin. Si es fa de manera sistemà tica i progressiva durant la primà ria, aconseguirem que els nostres alumnes esdevinguin lectors competents, capaços d’activar les estratègies lectores de forma autònoma  i comprenguin qualsevol tipologia textual, al finalitzar l’educació primà ria.
Per entrenar-se en l’ús i aplicació d’estratègies lectores,  a la meva aula realitzem un taller de lectura sobre un llibre que llegim tots plegats. Les sessions són d’una hora i ho fem dos cops per setmana. En cada sessió es realitza una mini lliçó de l’estratègia que es treballarà , es realitza la prà ctica de l’estratègia i es comenta i reflexiona sobre la feina o l’aprenentatge realitzat.
Utilitzo referents d’aula com els que veieu a les imatges. Algunes de les estratègies lectores aplicables en el procés de llegir per aprendre són:
- fer prediccions
- fer connexions
- fer visualitzacions
- fer inferències
- fer-se preguntes
- identificar les paraules clau
- identificar el propòsit de l’autor
- ordenar les idees…
Per a qui estigui interessat en els referents d’aula els podreu trobar al meu compte de Pinterest.