Aprenentatge significatiu, mapes conceptuals i TIC

Com s’aprèn a aprendre? Com un alumne de cicle superior pot comprovar que ha entès els continguts d’un tema treballat? Com és poden relacionar les idees principals d’un text?  Una de les possibles respostes és utilitzant els mapes conceptuals a l’aula.

Els mapes conceptuals de Joseph D. Novak, són una eina força coneguda pels estudiants de nivells superior a la primària. Però per utilitzar-los amb eficàcia se n’ha d’aprendre. Es poden utilitzar individualment o en grup. A primària quan s’inicia als alumnes en el seu ús, és molt recomanable el modelatge per part del mestre i  després el treball en petit grup, on la conversa i l’intercanvi de parers, on el compartir les raons i el com es fa, enriqueix tant o més que la pròpia elaboració final. Estic parlant de l’educació compartida, de l’aprenentatge entre iguals, del treball cooperatiu,  o sigui de les  teories del constructivisme.

P1110483

D’altra banda l’ús d’aquesta eina ens permet facilitar activitats que contemplin les intel·ligències múltiples, contemplant tant els alumnes que aprenen per via visual com per via auditiva.

Per últim dir, que quan s’utilitza com a eina d’avaluació,  per met una avaluació formativa, reflexionant sobre el que s’ha après i les errades que s’han fet. Compartint amb el companys i el mestre la identificació dels errors i del perquè s’han comés. Des d’aquest punt de vista, parlem de la pròpia consciència del propi aprenentatge, la qual cosa fa que encara sigui més significatiu.

Amb aquesta presentació de Beatriu Palau podem seguir pas a pas com es pot fer una mapa conceptual
(La podeu trobar a http://lecturaiaprenentatge.blogspot.com.es/2013/05/aprenem-fer-mapes-conceptuals.html)

Per fer mapes conceptuals utilitzant les TIC podem utilitzar alguna d’aquestes eines:
tap_mapconceptual_soft

Entre elles recomanen “Freemind” per ser una eina gratuïta i no massa complicada per nens de primària.
xap_maps_freemind

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *