L’ús de whatsapp entre els pares de l’escola, és un exemple clar, de com les noves tecnologies ens envolten i la seva integració a la nostra vida diària va més de pressa que el nostre canvi conceptual envers elles.
Darrerament i força sovint ,es senten relats de diferents experiències amb el whatsapp. Relats de pares, de mestres, d’entrenadors, de companys de feina….fins i tot d’alumnes i menors de setze anys. Els podem sentir en converses informals, en tertúlies a la ràdio, podem llegir-les a la premsa, per internet… Sembla ser que hi hem trobat el gust en això del whatsapp. Serà perquè hem sabut trobar les seves avantatges en la comunicació. Afavoreixen els comunicats ràpids, la informació multi personal i instantània, és gratuït (per ara), la gran majoria de persones del nostre entorn disposa d’un smartphone on instal.lar-ho.
Ara bé, amb la mateixa celeritat , hem sabut identificar els seus riscos? Els tenim presents quan en fem ús? És evident que no, perquè sinó no correrien tantes històries basades en experiències que han provocat baralles, manques de respecte i fins i tot denúncies per difamacions. Repassem aquests riscos. La immediatesa provoca que no es pensi o reflexioni abans de parlar, i segons del que es parli es pot arribar a parlar més des de l’estómac que des del cervell. Sovint s’escapa el dit i quan voldríem no haver dit allò ja està publicat. Un altre risc és el no poder acompanyar el missatge amb tot el llenguatge no verbal , to de veu, mirada, gest…. i per tant hi ha el risc d’una interpretació incorrecte del que un diu o voldria haver dir. El tercer risc és el parlar darrera una pantalla, per petita que sigui. Això sovint provoca manifestar coses que no es dirien en persona o davant per davant.
Així doncs quina és la solució a tot això? desestimar l’ús de les noves tecnologies? prohibir els smartphones? advertir quasi amenaçant dels grups de pares de whatsapp?
Personalment sóc del parer que prohibint no arreglem el problema, igual que tampoc ho arreglem ignorant la seva existència o relatant històries de lo dolents que són. Prefereixo la formació per la prevenció del mal ús de qualsevol de les noves tecnologies. Per tant seria bo explicar als pares que l’ús del whatsapp sempre ha de respondre a una necessitat de difondre comunicats o informacions que ajudin o facilitin l’exercici de la seva responsabilitat. Seria interessant aconsellar que pensin si utilitzar el whatsapp per substituir l’ús de l’agenda dels seus fills és un benefici o perjudici( tot depen de si és un ajut puntual o els pares s’acaben convertint en la secretària particular del fill/a). Seria oportú convidar a reflexionar si parlar d’un incident amb un altre company de classe, amb el mestre o amb la pròpia escola pels whatsapp soluciona l’incident. Es recomanable convidar als pares a tractar qualsevol dubte, malentès o incidència en persona i utilitzar les vies preparades per fer-ho: entrevista amb el tutor, amb la direcció, AMPA i/o consell escolar. Per últim, demanaria als pares que abans de formar un grup de whatsapp pactessin quines normes d’ús es comprometen a respectar. Per exemple, contingut dels missatges, horari en el que es difonen, ús de les imatges que surten altres alumnes. Penso que és una manera de facilitar un bon ús del whatsapp i alhora d’administrar el grup.
Per si voleu ampliar informació us deixo els següents enllaços amb experiències i arguments a favor i en contra.
Webs amb arguments a favor de l’ús de whatsapp
http://www.xarxatic.com/por-que-existen-los-grupos-de-whatsapp-de-padres/
http://justificaturespuesta.com/12-razones-para-crear-un-grupo-de-whatsapp-para-padres-de-una-tutoria/
http://justificaturespuesta.com/el-dia-que-decidi-crear-un-grupo-de-whatsapp-para-padres-de-mi-tutoria/
Webs amb arguments no favorables al seu ús
http://www.cadenaser.com/tecnologia/articulo/colegios-avisan-cuidado-whatsapp-padres/csrcsrpor/20141003csrcsrtec_1/Tes
http://www.bebesymas.com/ser-padres/los-grupos-de-whatsapp-de-madres-y-padres-son-lo-peor-que-ha-ocurrido-a-los-colegios-en-anos
http://www.whatsapppara.com/whatsapp-uso-padres-alumnos/
http://www.pequesymas.com/educacion-primaria/has-pensado-de-que-forma-los-grupos-de-padres-en-whatsapp-reducen-tu-participacion-real
Interessant debat, molt de moda en les xarxes socials. M’agrada el teu enfocament vers la formació que s’ha de fer de les eines, però…hi hem d’entrar als mestres o l’escola amb l’ús que hi facin els pares? els hi hem de marcar les pautes? no els privem de llibertat? entenc els riscos, entenc els perills, però no sé, no tinc massa clar de quin ha de ser el posicionament de l’escola.
Que cadascú digui o manifesti com creu que hauria de ser l’ús dels whatsapp no crec que sigui privar de la llibertat a ningú. Jo entenc la relació família escola com una relació d’iguals on cada component del binomi pot manifestar el seu parer sense que això suposi una supeditació d’un sobre l’altre. Si l’escola o els pares creuen que abans de crear un grup de whatsaap cal reflexionar sobre alguns riscos i per tant val la penar prendre precaucions per una gestió sana del grup, no veig perquè no es poden recordar fórmules que poden ajudar-hi. La llibertat estarà en com cadascú fa ús de la seva pròpia llibertat.