Estem preparant un nou curs i és hora de renovar material d’aula, referents, pòsters i rètols. Avui comparteixo amb vosaltres els referents d’aula que he preparat per treballar la gramàtica, al cicle superior.
La gramàtica és la part de la llengua que menys agrada als alumnes. Uns diuen que no entenen perquè han de saber que això és un nom i això un verb. Altres que les classes solen ser feixugues i avorrides. Des de fa un temps això ha canviat a les meves classes, o si més no ho intento. Com me les “apanyo”? Bàsicament utilitzant dues estratègies: La primera , utilitzant el llibre de text com una crossa, com una eina on recolzar-nos però no convertint-la amb l’eina imprescindible que s’ha de seguir fil per randa. La segona, treballant la gramàtica a partir del taller de textos o de les tasques que han de preparar una exposició oral. Si treballem la descripció, introduïm el treball dels adjectius. Si treballem les narracions introduïm els verbs i així amb tots els altres tipus de text.
Per treballar cada categoria gramatical dissenyo una mini lliçó sobre ella. Per exemple, presentar l’adjectiu, penjar el referent d’aula a una de les parets de classe, llegir exemples de descripcions i identificar els adjectius, classifica’ls i fer llistes, jugar amb ells (joc dels contraris, joc si jo fos…… seria……., qui és qui…), per reforçar solem fer les activitats proposades pel llibre de text a classe o de deures.
Integrar l’aprenentatge de les diferents categories gramaticals en el treball de construcció de textos o en les tasques que han de fer una presentació oral, ajuda als alumnes a entendre perquè és important conèixer i saber identificar-les, saber construir derivats, trobar sinònim i antònims, donat que comproven que desprès del seu treball milloren molt les seves produccions, per tant entenen la seva funció en l’àmbit de la comunicació oral i escrita.
L’adjectiu
El determinant
El verb
El substantiu
El pronom
Benvolguda Montserrat,
Estem interessats en contactar amb tu per parlar dels grups de whatsapp de pares i mares. On et podem trucar?