Aquestes frases i citacions que anirem seleccionant periòdicament pensem que ens ajudaran a reflexionar sobre el valor de la música, les seves funcions, la seva essència i la seva relació amb les altres arts i amb la nostra vida.
Si hi vols dir la teva, només cal que facis un comentari a l’opció que trobaràs al final de la plana.
La nostra selecció del trimestre és…
La música, aquest meravellòs llenguatge universal, hauria de ser font de comunicació entre tots els homes
(Pau Casals)
A
AMADES, Joan (etnòleg i folklorista, 1890-1959). “Conflueixen en la cançó dos dels valors més sublimats de l’esperit: la poesia, la forma més subtil de la paraula, i la música, essència superada de totes les emocions, parla dels déus i expressió dels genis, l’únic art que amb la seva intensa emoció traspassa els límits de l’humà, l’únic que practicaven els àngels i l’únic també que fa vibrar i que entenen les bèsties, l’art dels arts per excel·lència que tant fa plorar com riure, que tant amanyaga com fa vibrar” (Folklore de Catalunya. Cançoner, Selecta 1982:19). + info: web de l’Associació Cultural Joan Amades
B
BINGEN, Hildegard von (abadessa, escriptora, compositora, etc., 1098-1179). “Així com la paraula representa el cos, el cant manifesta l’esperit: ja que l’harmonia celestial revela la Divinitat, i la paraula difon la Humanitat del Fill de Déu” (Scivias, III) + info: sobre l’obra i sobre la seva biografia
BOURBON BUSSET, Jacques de (escriptor, 1912-2001). “Tout est musique. Un tableau, un paysage, un livre, un voyage ne valent que si l’ont entend leur musique” (Tot és música, un paisatge, un llibre, un viatge no tenen cap valor si hom no comprèn la seva música)
C
CAGE, John (compositor, 1912-1992). “Antes, cuando alguien decía que la música que yo presentaba era experimental, protestaba. Me parecía que los compositores sabían lo que hacían, y que los experimentos fueron llevados a cabo antes de terminar la obra, como los bocetos preceden a la pinturas y los ensayos a las representaciones. Pero, pensándolo mejor, me di cuenta de que existe generalmente una diferencia esencial entre componer una pieza musical y escucharla. Un compositor conoce su obra como un leñador conoce un sendero por el que ha pasado una y otra vez, mientras que un oyente se enfrenta a la misma obra como alguien que está en el bosque y se enceuntra una planta que ho ha visto nunca.” “Música experimental”. En: Silencio [Silence, 1961] . Madrid: Árdora, 2002. + info a: Biografia – Estètica i obres
CASALS, Pau (violoncel·lista, 1876-1973). “La música, aquest meravellòs llenguatge universal, hauria de ser font de comunicació entre tots els homes”. + info: web de la Fundació Pau Casals
CASTANET, Pierre Albert (compositor i musicòleg). “L’intèrpret es presenta conscientment com el guia espiritual desvergonyit, el mèdium zelós, el vector fervent, el portador profitós que materialitza el pensament del creador a l’escena davant un platea que escolta”. Citació extreta de “L’Europa dels festivals 1950-1970”. Dins: Nexus núm. 37: La Música contemporània: nous reptes a Catalunya i a Europa. Barcelona. Primavera 2007
COPLAND, Aaron (compositor, 1900-1990) “The more I live of music then more I am convinced that it is the freely imaginative mind that is at the core of all vital music making and music listening” (Com més visc la música, més convençut estic de que és l’esperit lliurement imaginatiu el que es troba en el cor de tota careació musical i de tota escolta viva de la música) + info
CH
CHILLIDA, Eduardo (escultor, 1924-2004). “También J. S. Bach (otra mar) es mi maestro. Me reveló las sutiles relaciones entre el tiempo y el espacio, el poder expansivo del tiempo audible y su relación con el espacio conformador o conformado, positivo o negativo. Quizás una anécdota nos puede ayudar. Entrando por primera vez en Sant Sofía, tuve la impresión de estar entrando en los pulmones de J.S.Bach. Aquel espacio poderoso y expansivo parece haber sido el arquitecto de esa obra. En la que el contenido (espacio) ha producido el continente, la arquitectura” (Escritos. Madrid. La Fábrica, 2005:111). + info: Web oficial
D
DEBUSSY, Claude-Achille (compositor francès, 1862-1918) “La música es l’aritmètica dels sons, com l’òptica és la geometria de la llum” + info
DEPARTAMENT d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya. “La música és un llenguatge artístic. Com a llenguatge permet la comunicació (emissió i recepció, i com a art permet l’expressió de sentiments, sensacions, emocions. Només per això ja queda justificada la inclusió de l’àrea de Música en el currículum de les etapes d’ensenyament obligatori” (Cançons populars i tradicionals a l’escola. Propostes didàctiques i metodològiques) + info
DOMINGO, Plácido (cantant -tenor- i director d’orquestra). “La vida está LLENA DE SONIDOS. Para 500 millones de personas NO” (campanya de la fundació Hear The World, una iniciativa de Phonak)
E
ELGAR, Edward William (compositor, 1877-1934). “Hi ha música a l’aire, música al nostre voltant; el món està ple de música i, senzillament, prens la que necessites” + info
G
GALA, Antonio (escriptor,): “… Es la misma sensación de humildad y de grandeza, de plenitud y de vacío, que tuve dentro de la Mezquita de Córdoba: toda música cesa, pero para dejar el silencio imprescindible donde ha de levantarse la verdadera música, la que nocesa nunca…” (En El Manuscrito carmesí)
H
HARNONCOURT, Nikolaus (violoncel·lista i director d’orquestra, 1929): “Desde la Edad Media hasta la Revolución francesa la música fue uno de los pilares fundamentales de nuestra cultura, de nuestra vida. Comprender la música formaba parte de la educación general. Hoy, sin embargo, la música se ha convertido en un mero ornamento” (La música como discurso sonoro. Barcelona. Acantilado, 2006)
HUXLEY, Aldous Leonard (escriptor i pensador, 1894-1963). “Després del silenci, el que més s’acosta a expressar l’inexplicable és la música”. + info
M
MUÑOZ MOLINA, Antonio (escriptor i membre de la Real Academia Española, 1956): “… un músico sabe que el pasado no existe (…). Su música deja de existir justo en el instante en que ha terminado de tocar. Es el puro presente” (El invierno en Lisboa, Seix Barral. Barcelona, 2007. Pàg. 13-14) + info: sobre l’autor
P
PITÀGORES (matemàtic, filòsof, astrònom, músic i místic grec, 585 a.C.-495 a.C.). “Calla o digues alguna cosa millor que el silenci”… “Escolta i seràs savi. El començament de la saviesa és el silenci”… “No sap parlar qui no sap callar”
Q
QUIGNARD, Pascal (escriptor, 1948): “La música és aquí només per parlar d’allò que no poden dir les paraules. En aquest sentit no és del tot humana” ( Tots els matins del món. Columna. Barcelona, 1992. Pàg. 99)
R
REVERTER, Arturo: “Es sabido que una de las características fundamentales y definitorias de un pianista es la cualidad y calidad de su sonido. Elaborar, fabricar, conseguir una sonoridad, una tímbrica, una personalidad acústica no es nada fácil y tiene que ver con la sensibilidad de cada uno, con su oído, por supuesto, pero también, y no en menor medida, con su técnica. Por su sonido los conoceréis, podríamos decir”. (“Pianismo integral”. En: Diverdi núm. 168, marzo de 2008)
S
SCHUMANN, Robert (pianista i compositor, 1810-1856). “Escolta amb atenció les cançons populars; són una mina de belles melodies, i et mostraran el caràcter de les diverses nacionalitats” + info
T
TOLMOS TENA, Antoni (pianista i compositor, Lleida 1970): “Potser la música no ens farà més feliços però omplirà el silenci dels moments més difícils” (Antoni Tolmos Trio: Patio de Luces [CD+DVD]. Quadrant records, 2008) + info: pàgina oficial d’Antoni Tolmos