OBJECTIUS
1. Identificar els caràcters taxonòmics dels principals ordres de mamífers.
2. Utilitzar una taula dicotòmica de classificació dels mamífers.
3. Crear una taula dicotòmica de classificació dels primats.
MATERIAL
– Llapis 2HB
– goma
– Retolador de punta fina negra
– Llapis de colors
PROTOCOL
Una clau o taula dicotòmica és un sistema que es fa servir per a classificar els éssers vius. Consisteix en un seguit de preguntes que tenen només dues respostes possibles i que, contestades successivament, porten a la identificació de l’organisme. Cada resposta té associada una nova pregunta, fins que el conjunt de característiques escollides porta a una única solució.
Utilització d’una taula dicotòmica
1) A continuació disposes d’una taula dicotòmica que et permet distingir els principals ordres de mamífers a partir de senzilles claus:
Taula dicotòmica dels ordres dels mamífers
1. És un mamífer ovípar, és a dir, que posa ous? | No: ves a la pregunta 2. Sí: Ordre Monotrema. |
2. Les femelles posseeixen marsupi, és a dir, una bossa abdominal on s’acaben de desenvolupar els fills després de néixer? | No: ves a la pregunta 3. Sí: Ordre Marsupials. |
3. Tenen la capacitat de volar gràcies a la modificació de les extremitats superiors com si fossin ales? | No: ves a la pregunta 4. Sí: Ordre Quiròpters. |
4. Tenen dos parells de dents incisives grans que creixen constantment a mesura que són desgastades? | No: ves a la pregunta 5. Sí: ves a la pregunta 6. |
5. Són mamífers adaptats a la vida aquàtica amb les extremitats anteriors modificades en forma d’aleta i sense extremitats posteriors? | No: ves a la pregunta 7. Sí: Ordre Cetacis. |
6. A part dels dos parells de dents incisives grans tenen altres 2 parells de dents incisives més? | No: Ordre Rosegadors. Sí: Ordre Lagomorfs. |
7. Posseeixen una probòscide (trompa), que és una extensió llarga del nas i del llavi superior amb capacitat prènsil, i dues dents incisives superiors molt llargues (ullals)? | No: ves a la pregunta 8. Sí: Ordre Proboscidis. |
8. Tenen peülles còrnies als dits de les potes? | No: ves a la pregunta 9. Sí: ves a la pregunta 10. |
9. S’alimenten principalment d’insectes i tenen el musell punxegut? | No: ves a la pregunta 11. Sí: Ordre Insectívors. |
10. Tenen un o tres dits a cada pota? | No: Ordre Artiodàctils. Sí: Ordre Perissodàctils. |
11. Tenen dents adaptades a esqueixar la carn? | No: Ordre Primats. Sí: Ordre Carnívors (i ves a la pregunta 12). |
12. Tenen el cos adaptat a la natació, amb les extremitats anteriors i posteriors transformades en aletes? | No: ves a la pregunta 13. Sí: Subordre Pinnípedes. |
13. Tenen una cua molt curta i un cos massís? | No: ves a la pregunta 14. Sí: Subordre Úrsids. |
14. Tenen un cos molt llarg i potes curtes? | No: ves a la pregunta 15. Sí: Subordre Mustèlids. |
15. Posseeixen mans capaces d’agafar i manipular objectes? | No: ves a la pregunta 16. Sí: Subordre Prociònids. |
16. Presenten les potes del davant clarament més llargues que les del darrera? | No: ves a la pregunta 17. Sí: Subordre Hiènids. |
17. Presenten dents i urpes molt desenvolupades? | No: ves a la pregunta 18. Sí: Subordre Felins. |
18. Les potes són llargues i primes i la llarga i espessa? | No: Subordre Vivèrrids. Sí: Subordre Cànids. |
2) El lleó marí de Califòrnia i la llama són tots dos mamífers, però a quin ordre pertanyen? Utilitza la taula dicotòmica anterior per determinar l’ordre al que pertany la llama i l’ordre i el subordre al que pertany el lleó marí. Per a això, següeix les instruccions següents:
![]() |
![]() |
Lleó marí de California Zalophus californianus |
Llama Lama glama |
a. Reprodueix els dibuixos del lleó marí i de la llama a la teva llibreta, un al costat de l’altre, de manera que puguis escriure a sota de cada dibuix, com si fos una taula de dues columnes, una per a cada animal.
b. Per a cadascun dels dos animals, segueix la taula dicotòmica anterior per a determinar quines característiques té cada espècie (primer un i després l’altre). Ves escrivint sota de cada dibuix les afirmacions o negacions que corresponguin de la manera següent:
A la pregunta “1. És un mamífer ovípar, és a dir, que posa ous?”
Si la resposta és NO, escriu “No és un mamífer ovípar, és a dir, que no posa ous.”
En canvi, si la resposta és SÍ, escriu “És un mamífer ovípar, és a dir, que posa ous. El lleó marí de California pertany a l’Ordre dels Monotremes.”
Segueix la taula dicotòmica fins a classificar els dos animals. Si tens algun dubte de quines són les característiques del lleó marí o de la llama, pots buscar informació per internet.
3) Pensa en qualsevol animal de la classe mamífers i dibuixa’l (ajuda’t, si et cal, d’imatges d’internet). Segueix les instruccions de l’apartat 2 per a classificar-lo.
Creació d’una taula dicotòmica
Amb una mica de pràctica és fàcil utilitzar una taula dicotòmica per a classificar els animals sense necessitat de tenir masses coneixements sobre zoologia.
Ara el que hauràs de fer és crear tu mateix una taula dicotòmica perquè altres persones la puguin utilitzar.
4) Confecciona una taula dicotòmica que permeti classificar els primats en Estrepsirrins, Tàrsids, Platirrins, Cercopitècids, Hilobàtids i Homínids. Les preguntes les has de formular de tal manera que la resposta sigui un Sí o un No i permeti distingir sense cap mena de dubte els diferents grups. Per poder fer la teva taula dicotòmica disposes de la següent informació:
En l’ordre Primats es poden distingir dos grans subordres:
Els Estrepsirrins: són els lèmurs i els loris (primats primitius principalment de Madagascar amb musell humit i cua llarga no prènsil).
Els Haplorrins: són la resta de primats. Es caracteritzen per tenir musell sec i pelut. Formen 6 famílies:
Els Tàrsids: crepusculars i nocturns amb grans ulls dirigits cap al davant. Tenen cua no prènsil.
Els Platirrins: són els titís (petits micos americans de mans prènsils i cua no prènsil que caminen a 4 potes), i els micos de cua prènsil d’Amèrica (caputxins, aranya i udoladors).
Els Catarrins: són la resta de micos Haplorrins, d’Europa, Àfrica i Àsia:
Els Cercopitècids (mandrils, babuïns, macacos i langurs): sense cua prènsil.
Els Hilobàtids (gibons i siamang): tenen els braços més llargs que les cames i es desplacen penjats dels arbres pels braços (braquiació).
Els Homínids (goril·les, ximpanzés i bonobos, l’orangutan i els humans).
La següent taula et serà de gran utilitat per crear la teva clau dicotòmica:
AVALUACIÓ
Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:
Obj. 4: Participo a classe i en qualsevol context educatiu, dins i fora del centre, respectant els torns de paraula, seguint els canals i les normes establerts, amb respecte i en positiu, contribuint a generar un bon clima de centre i cooperant per trobar solucions, si s’escau. (CC1)
Obj. 5: Valoro la diversitat lingüística i cultural dels meus companys i la pròpia com una oportunitat per a aprendre i perquè aprenguin, i comparteixo els meus sabers per enriquir-nos mútuament. (CC2)
Obj. 6: Mantinc a l’aula, i en qualsevol àmbit educatiu, una actitud personal positiva, d’atenció i d’aprenentatge actiu. (CC5)
Obj. 7: Reflexiono sobre els meus encerts i errors, que reconec a través de diferents estratègies d’avaluació, per millorar i aprendre. (CC5)
Obj. 10: Respecto les opinions i el coneixement de tothom, i els escolto activament com a font d’aprenentatge. (CC5)
Obj. 11: Em faig responsable del treball en equip i hi participo activament. (CC7)
Obj. 13: Sóc respectuós amb les normes de convivència, amb tothom i en tot moment, evito els conflictes i col·laboro en mantenir un bon clima de centre. (CC6)
Obj. 14: Respecto les opinions dels altres, participo dels debats amb actitud oberta i positiva defensant els drets propis i dels altres, assumint també els deures, i coopero de manera compromesa en les activitats d’aula i de centre. (CC6)
Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)
Deixa un comentari