OBJECTIUS
1. Dibuixar l’esquelet d’un musclo i identificar les seves estructures.
2. Dibuixar l’anatomia interna d’un musclo i identificar les seves estructures.
3. Dibuixar i descriure les làmines branquials i els moviments ciliars.
4. Disseccionar les gònades del musclo i reconèixer els gàmetes.
MATERIAL
– Llapis 2HB i goma
– Safata de dissecció
– Agulla emmanegada
– Tisores
– Pinces
– 2 portaobjectes
– 2 cobreobjectes
– Microscopi òptic
– 2 musclos frescos
– 2 musclos bullits
Són necessaris almenys 4 exemplars de musclo (Mytilus edulis o Mytilus galloprovincialis). Els exemplars frescos cal conservar-los a la nevera no més de 2 dies (han d’arribar vius al laboratori). Els exemplars bullits cal escaldar-los en la seva pròpia aigua fins que s’obren les valves.
PROTOCOL
Esquelet (utilitzeu un musclo prèviament bullit)
1) Agafeu un musclo bullit i separeu les parts toves de l’esquelet. Reserveu les parts toves i fixeu-vos en les dues valves articulades.
2) Dibuixeu una valva en visió externa i en visió interna (intenteu dibuixar les valves del natural, però si no us veieu capaços podeu copiar els dibuixos de la imatge següent). Afegiu-hi l’escala gràfica.
3) Poseu noms a les parts indicades amb fletxes. En els calaixos indiqueu el nom i les funcions de l’estructura assenyalada.
Parts toves en un musclo prèviament bullit
4) Agafeu un musclo bullit i separeu les parts toves de l’esquelet. Observeu les estructures anatòmiques del cos i reproduïu-les a la vostra llibreta (intenteu dibuixar les estructures del natural, però si no us veieu capaços podeu copiar els dibuixos de la imatge següent).
5) Indiqueu el nom de les estructures assenyalades i expliqueu la seva funció.
Parts toves en un musclo fresc
6) Agafeu un musclo fresc i obriu-lo amb compte amb l’ajuda de les tisores, introduint-les per la zona on surt el bissu. Observeu les parts toves i intenteu reconèixer les diferents estructures comparant-les amb les de la mostra bullida.
7) Realitzeu un dibuix del natural i identifiqueu les estructures assenyalant-les amb fletxes. Afegiu-hi l’escala gràfica.
Tot i que no és un criteri infal·lible, normalment els musclos que són de color blanquinós són mascles i els que són de color taronjós són femelles.
Brànquies (utilitzeu un musclo fresc)
8) Talleu una molt petita porció de les brànquies i poseu-la sobre el portaobjectes (haureu d’observar la mostra amb el microscopi, així que ha de ser una porció quasi microscòpica). Afegiu una gota d’aigua de la que heu trobat a l’interior del musclo (aigua de mar) i cobriu amb el cobreobjectes.
9) Observeu la preparació al microscopi òptic (comenceu amb 40x augments i fins a un màxim de 400x augments). Dibuixeu les estructures de les brànquies (heu d’indicar els augments utilitzats). Descriviu amb detall el que observeu.
Gònades (utilitzeu un musclo fresc)
10) Feu un tall a la part central eixamplada del musclo (la bossa de putxinel·li, en l’eix longitudinal, darrere del peu), agafeu una mica de teixit de l’interior amb les pinces i poseu-lo sobre el portaobjectes. Afegiu una gota d’aigua de la que heu trobat a l’interior del musclo (aigua de mar) i cobriu amb el portaobjectes.
11) Pressioneu lleugerament la preparació sobre la taula per esparracar el teixit i observeu la preparació al microscopi òptic (comenceu amb els augments petits i aneu pujant segons el vostre criteri. Normalment el millor és utilitzar 400 augments).
En la bossa de putxinel·li dels musclos es troben les gònades, que són els aparells reproductors. En el cas que el musclo sigui un mascle, podreu arribar a observar els espermatozous (molt petits). Si es tracta d’una femella, podreu arribar a observar els òvuls esfèrics (força més grans que els espermatozous).
12) Dibuixeu els gàmetes (les cèl·lules reproductores: espermatozous o òvuls) i indiqueu els augments utilitzats.
13) Descriviu amb detall el que observeu. (En cas que els vostres companys observin el sexe oposat, intercanvieu-vos les preparacions.)
AVALUACIÓ
Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:
Obj. 23: Em faig preguntes amb sentit sobre els fenòmens naturals i defenso amb els meus coneixements perquè és oportú fer-me-les. (CC3, CE3)
Obj. 28: Reviso sempre i de manera detallada tot el procediment seguit en la resolució de problemes i en la realització de petites investigacions per detectar possibles errors. (CC3, CE4)
Obj. 29: Reconec i separo de manera clara i entenedora el que són observacions i dades objectives del que són interpretacions, que fonamento amb les dades, i distingeixo entre el que són opinions i creences del que és coneixement basat en evidències. Presento les conclusions com a resposta als objectius. (CC3, CE3)
Obj. 31: Interpreto els resultats de petites investigacions tenint en compte totes les variables i tots els condicionants, i acompanyo sempre les meves interpretacions d’arguments basats en evidències. (CC3, CE1)
Obj. 33: Aplico el mètode científic pas a pas o de manera abreujada en qualsevol context de les ciències i del coneixement, així com en la meva vida personal. (CC3, CE5)
Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)
Obj. 42: Aprenc les relacions que es produeixen entre els éssers vius i entre aquests i el medi ambient, i entenc que tot a l’ecosistema està interconnectat. (CE6)
Deixa un comentari