OBJECTIUS
1. Reconèixer l’estructura bàsica dels pteridòfits.
2. Diferenciar els pteridòfits d’altres formes de vida.
3. Dibuixar i descriure diferents formes de pteridòfits.
4. Dibuixar i descriure els sorus i els esporangis.
MATERIAL
– Llapis 2HB i goma
– Safata de dissecció
– Agulla emmanegada
– Pinces
– Lupa binocular
– Mostres de pteridòfits amb sorus.
PROTOCOL
Els pteridòfits són les plantes vasculars més simples. A diferència dels briòfits, presenten vasos conductors que permeten portar l’aigua i les sals minerals des de les arrels fins a les fulles.
S’alternen dues generacions. La més evidenciable és l’esporòfit, que es reprodueix asexualment mitjançant espores. L’espora dóna lloc al gametòfit o protal·lus, que és de reduïdes dimensions i sovint passa desapercebut. El gametòfit es reprodueix sexualment, generant un nou esporòfit que es desenvolupa a sobre.
L’esporòfit està format per una tija horitzontal subterrània (rizoma), fines arrels, i fulles molt dividides que s’uneixen al rizoma per mitjà d’un llarg pecíol. Cada divisió de les fulles o frondes rep el nom de pinna. Sota aquestes pinnes es formen els esporangis, agrupats en estructures anomenades sorus.
1) Observa i dibuixa l’aspecte general de l’esporòfit. Fixa’t en les arrels, les tiges rizomàtiques i els frondes. Assenyala les estructures als dibuixos. Afegeix l’escala gràfica.
2) Descriu amb el màxim de detall tot el que observis i fes dibuixos parcials que permetin il·lustrar les teves descripcions (quants més millor). Ajuda’t de la lupa binocular (en aquest cas, indica els augments utilitzats).
3) Observa i dibuixa un sorus amb la lupa binocular (indica els augments). Amb l’agulla emmanegada obre els sorus per poder descriure i dibuixar els esporangis.
4) Descriu amb el màxim de detall els sorus i les seves estructures internes i fes dibuixos de detall. Afegeix els augments utilitzats o l’escala gràfica corresponent.
AVALUACIÓ
Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:
Obj. 26: Aprenc les normes d’ús i de seguretat i la tècnica de tot l’instrumental i procediment que faig servir i les aplico en tot moment de manera correcta i responsable. (CC3, CE3)
Obj. 29: Reconec i separo de manera clara i entenedora el que són observacions i dades objectives del que són interpretacions, que fonamento amb les dades, i distingeixo entre el que són opinions i creences del que és coneixement basat en evidències. Presento les conclusions com a resposta als objectius. (CC3, CE3)
Obj. 33: Aplico el mètode científic pas a pas o de manera abreujada en qualsevol context de les ciències i del coneixement, així com en la meva vida personal. (CC3, CE5)
Obj. 42: Aprenc les relacions que es produeixen entre els éssers vius i entre aquests i el medi ambient, i entenc que tot a l’ecosistema està interconnectat. (CE6)
Deixa un comentari