OBJECTIUS
1. Observar, dibuixar i descriure esquelets de gastròpodes (cargols i pegellides).
2. Observar, dibuixar i descriure esquelets de bivalves (cloïsses, ostres i petxines).
3. Observar, dibuixar i descriure plomes de calamar i de sípia i esquelets d’ammonits.
4. Identificar les formes esquelètiques que caracteritzen el grup taxonòmic.
5. Interpretar la funció de les estructures esquelètiques d’acord amb el mode de vida.
MATERIAL
– Llapis 2HB i goma
– Lupa binocular
– Mostres d’esquelets de gastròpodes, incloses pegellides
– Mostres d’esquelets de bivalves d’espècies diverses
– Mostres d’esquelets de cefalòpodes, actuals i fòssils
PROTOCOL
Observació de gasteròpodes
1) Realitza un dibuix detallat de l’esquelet amb l’àpex cap amunt i l’obertura cap avall. Afegeix l’escala gràfica del dibuix.
2) Posa nom i interpreta la funció de les estructures dibuixades amb l’ajuda dels continguts que pots trobar a 12.5. Mol·luscs i al següent esquema:
3) Relaciona la morfologia amb el possible mode de vida.
Observació de bivalves
4) Realitza un dibuix detallat de l’esquelet amb el lligament cap amunt i la comissura cap avall. Afegeix l’escala gràfica del dibuix.
5) Posa nom i interpreta la funció de les estructures dibuixades amb l’ajuda dels continguts que pots trobar a 12.5. Mol·luscs i al següent esquema:
6) Relaciona la morfologia amb el possible mode de vida.
Observació de cefalòpodes
4) Realitza un dibuix detallat de l’esquelet. Afegeix l’escala gràfica del dibuix.
5) Posa nom i interpreta la funció de les estructures dibuixades amb l’ajuda dels continguts que pots trobar a 12.5. Mol·luscs i al següent esquema:
6) Relaciona la morfologia amb el possible mode de vida.
AVALUACIÓ
Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:
Obj. 18: M’interesso en aprendre la terminologia científica específica de biologia i geologia en català, castellà i anglès per poder comprendre la informació i comunicar-me amb el mínim de barreres lingüístiques. (CC2)
Obj. 23: Em faig preguntes amb sentit sobre els fenòmens naturals i defenso amb els meus coneixements perquè és oportú fer-me-les. (CC3, CE3)
Obj. 29: Distingeixo les observacions de les interpretacions, que fonamento amb dades. Separo inequívocament les opinions i creences del coneixement basat en evidències. Presento les conclusions com a resposta als objectius. (CC3, CE3)
Obj. 34: Incorporo com a part de mi els coneixements assolits a la matèria i els aplico en el desenvolupament de propostes d’aprenentatge de qualsevol altra matèria o situació. (CC3)
Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)
Obj. 42: Aprenc les relacions que es produeixen entre els éssers vius i entre aquests i el medi ambient, i entenc que tot a l’ecosistema està interconnectat. (CE6)
Deixa un comentari