OBJECTIUS

1. Observar, dibuixar i descriure esponges de mar conservades en sec i fòssils.
2. Observar, dibuixar i descriure esquelets de coralls actuals i fòssils.
3. Identificar les formes esquelètiques que caracteritzen el grup taxonòmic.
4. Interpretar la funció de les estructures esquelètiques d’acord amb el mode de vida.
5. Discutir sobre els processos de fossilització d’acord amb l’anàlisi comparat dels esquelets actuals i fòssils.

MATERIAL

– Llapis 2HB i goma
– Lupa binocular
– Mostres d’esponges de mar conservades en sec
– Mostres d’esponges fòssils (chaetetida del Cretaci Superior)
– Mostres d’esquelets de coralls actuals
– Mostres de coralls fòssils (del Cretaci Superior i de l’Eocè)

PROTOCOL

Observació d’esponges de mar

1) Realitza un dibuix general de la mostra (no cal que sigui de detall) en el que s’identifiqui clarament la seva morfologia. Afegeix l’escala gràfica del dibuix.

2) Dibuixa detalls estructurals característics del grup que permetin la seva identificació d’acord amb l’esquema següent (assenyala en el primer dibuix la localització de les estructures dibuixades amb detall). Afegeix l’escala gràfica del dibuix.

3) Posa nom i interpreta la funció de les estructures dibuixades amb l’ajuda dels continguts que pots trobar a 12.2. Porífers.

Observació d’esquelets de coralls

4) Realitza un dibuix general de la mostra (no cal que sigui de detall) en el que s’identifiqui clarament la seva morfologia. Afegeix l’escala gràfica del dibuix.

5) Dibuixa detalls estructurals característics del grup que permetin la seva identificació d’acord amb l’esquema següent (assenyala en el primer dibuix la localització de les estructures dibuixades amb detall). Afegeix l’escala gràfica del dibuix.

6) Posa nom i interpreta la funció de les estructures dibuixades amb l’ajuda dels continguts que pots trobar a 12.3. Cnidaris.

7) Compara els exemplars actuals i fòssils d’ambdós grups i discuteix sobre quins poden ser els processos de fossilització que s’han produït.

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 18: M’interesso en aprendre la terminologia científica específica de biologia i geologia en català, castellà i anglès per poder comprendre la informació i comunicar-me amb el mínim de barreres lingüístiques. (CC2)

Obj. 23: Em faig preguntes amb sentit sobre els fenòmens naturals i defenso amb els meus coneixements perquè és oportú fer-me-les. (CC3, CE3)

Obj. 29: Distingeixo les observacions de les interpretacions, que fonamento amb dades. Separo inequívocament les opinions i creences del coneixement basat en evidències. Presento les conclusions com a resposta als objectius. (CC3, CE3)

Obj. 34: Incorporo com a part de mi els coneixements assolits a la matèria i els aplico en el desenvolupament de propostes d’aprenentatge de qualsevol altra matèria o situació. (CC3)

Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)

Obj. 42: Aprenc les relacions que es produeixen entre els éssers vius i entre aquests i el medi ambient, i entenc que tot a l’ecosistema està interconnectat. (CE6)