OBJECTIUS

1. Observar petits crustacis (puces d’aigua, copèpodes i/o ostracodes) in situ a l’aquari del laboratori.
2. Realitzar preparacions microscòpiques in vivo de petits crustacis.
3. Descriure i dibuixar l’anatomia dels petits crustacis.
4. Descriure el comportament i/o el moviment d’aquests animals.

MATERIAL

– Llapis 2HB i goma
– Microscopi òptic
– Pipeta Pasteur
– Portaobjectes, preferiblement excavats
– Cobreobjectes
– Cultiu al laboratori de petits crustacis (puces d’aigua, copèpodes i/o ostracodes).

 

PROTOCOL

Observació in situ

Al laboratori es disposa de petits aquaris amb cultius de diferents éssers vius, entre ells petits animals crustacis. Segur que els pots reconèixer tot i ser força petits:

Puça d’aigua (Daphnia sp.) Copèpode Ostracodes

 

1) Identifica cadascun d’aquests crustacis i observa la seva posició més habitual a la columna de l’aigua, així com els seus moviments i comportament. Per fer les observacions et poden ajudar les següents preguntes inspiradores:

  • Quina quantitat hi ha? (molts, pocs…)
  • On es troben majoritàriament en relació a l’aquari? (a prop de la superfície, al fons, a les cantonades, dispersos…)
  • Neden lliurement, es desplacen però tenen poca mobilitat, estan fixats a les parets o a les algues…?
  • Sembla que interaccionen entre ells? (el moviment d’uns condiciona el moviment dels altres o cadascú fa la seva sense importar el que fan els altres)
  • Quins mecanismes utilitzen per desplaçar-se? Quin és el seu moviment? (pots seguir alguns crustacis i anar dibuixant el seu recorregut a la llibreta)

2) Descriu a la llibreta totes aquestes observacions mantenint un ordre en el teu redactat.

Recol·lecció i preparació in vivo

3) Amb la pipeta Pasteur intenta agafar un crustaci (si tens dificultats per fer-ho demana ajuda al professorat).

4) Situa el crustaci a sobre del portaobjectes excavat amb suficient aigua de l’aquari per garantir la seva supervivència i cobreix el portaobjectes amb un cobreobjectes. En el cas que no es disposi de portaobjectes excavat, situa el crustaci amb una gota d’aigua prou important a sobre d’un portaobjectes normal i controla en tot moment que no s’evapori l’aigua (si cal, ves afegint-ne).

5) Posa la preparació al microscopi amb el mínim augment (la llum ha de ser tènue per no molestar el crustaci).

6) Quan acabis les observacions intenta retornar el crustaci sa i estalvi al seu aquari abans d’agafar una altra mostra. Per a cada espècie cal fer les activitats que es demanen a continuació:

Dibuix i descripció de l’anatomia del crustaci

7) Dibuixa en gran i amb detall l’anatomia del crustaci. Has de poder identificar amb fletxes les estructures principals:

En el cas de la puça d’aigua:

  • Ull
  • Antenes
  • Apèndixs toràcics
  • Esquelet extern
  • Tub digestiu
  • Cor
  • Ous (si en porta)

En el cas del copèpode:

  • Ull
  • Antenes
  • Cefalotòrax
  • Abdomen
  • Apèndixs natatoris
  • Terminacions caudals
  • Tub digestiu
  • Sacs d’ous (si en porta)

En el cas de l’ostracode:

  • Ull
  • Antenes
  • Valves (esquelet extern)
  • Tub digestiu
  • Apèndixs toràcics

8) A partir del dibuix, fes la descripció detallada de l’anatomia del crustaci (forma de les estructures, disposició relativa, dimensions, etc.)

Descripció del comportament i dels moviments del crustaci

9) Observa amb el microscopi els diferents moviments del crustaci. Fixa’t en els moviments dels apèndixs, dels òrgans interns, etc.

10) Descriu i interpreta els moviments. Ajuda’t, si convé, de dibuixos que il·lustrin aquests moviments.

RECORDA RETORNAR EL CRUSTACI A L’AQUARI CORRESPONENT

 

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 23: Em faig preguntes amb sentit sobre els fenòmens naturals i defenso amb els meus coneixements perquè és oportú fer-me-les. (CC3, CE3)

Obj. 28: Reviso sempre i de manera detallada tot el procediment seguit en la resolució de problemes i en la realització de petites investigacions per detectar possibles errors. (CC3, CE4)

Obj. 29: Reconec i separo de manera clara i entenedora el que són observacions i dades objectives del que són interpretacions, que fonamento amb les dades, i distingeixo entre el que són opinions i creences del que és coneixement basat en evidències. Presento les conclusions com a resposta als objectius. (CC3, CE3)

Obj. 31: Interpreto els resultats de petites investigacions tenint en compte totes les variables i tots els condicionants, i acompanyo sempre les meves interpretacions d’arguments basats en evidències. (CC3, CE1)

Obj. 33: Aplico el mètode científic pas a pas o de manera abreujada en qualsevol context de les ciències i del coneixement, així com en la meva vida personal. (CC3, CE5)

Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)

Obj. 42: Aprenc les relacions que es produeixen entre els éssers vius i entre aquests i el medi ambient, i entenc que tot a l’ecosistema està interconnectat. (CE6)