OBJECTIUS

1. Tenyir teixits animals amb blau de metilè.
2. Realitzar preparacions microscòpiques simples.
3. Descriure i dibuixar cèl·lules animals epitelials.

MATERIAL

– Llapis 2HB i goma
– Microscopi òptic
– Palet encotonat o escuradents
– Vidre de rellotge
– Portaobjectes i cobreobjectes
– Aigua destil·lada
– Solució de blau de metilè
– Humà (cada alumne agafa una mostra d’un frotis de la mucosa bucal)

PROTOCOL

Selecció de la mostra

1) Amb un palet encotonat o amb un escuradents recull una mostra petita de la mucosa de la teva boca (un frotis s’aconsegueix raspant lateralment amb cura i sense fer mal la superfície de la mucosa de la boca, a la part de la galta (la boca no ha de tenir saliva acumulada). No s’ha de recollir gran quantitat, amb poques cèl·lules que es desprenen en el frotis és suficient).

3) Diposita la mostra del frotis sobre el portaobjectes net fent girar per sobre el cotó o l’escuradents impregnat.

4) Deixa assecar lleugerament.

Tinció

5) Posa una mica d’aigua (4-8 gotes) sobre el vidre de rellotge i situa el portaobjectes a sobre, amb la mostra amunt.

6) Afegeix 1-2 gotes de blau de metilè sobre la mostra i sense tocar la mostra reparteix el tint de manera que la tenyeixi totalment. Espera 4 minuts.

7) Agafa el portaobjectes per un extrem i inclina’l lleugerament sobre el vidre de rellotge.

8) Renta la mostra amb cura deixant caure sobre ella aigua destil·lada amb el comptagotes. Cal evitar que la mostra es desenganxi. La mostra ha de quedar tenyida però el portaobjectes ha de quedar net.

Preparació

9) Asseca amb paper el portaobjectes per la part de sota i posa’l horitzontal sobre la taula.

10) Agafa amb cura el cobreobjectes i situa’l inclinat sobre el portaobjectes. Deixa’l caure a poc a poc perquè cobreixi la mostra sense que quedin bombolles d’aire a dins.

11) Deixa la preparació sobre la safata de dissecció i dibuixa a la teva llibreta els passos seguits anteriorment (des del pas 1 fins al pas 10) com si fossin les vinyetes d’un còmic (cada vinyeta pot ser un quadrat de 5 cm de costat).

12) Llença el líquid amb blau de metilè directament al forat de l’aigüera per tal d’evitar que aquesta s’embruti i renta amb aigua tot l’instrumental utilitzat i asseca’l (llença el palet encotonat o escuradents). Cal deixar l’aigüera perfectament neta i endreçada.

Observació

13) Situa el portaobjectes a la platina del microscopi i fixa’l amb les pinces.

14) Col·loca l’objectiu de 4x, enfoca’l i observa. Realitza les activitats següents:

a. Dibuixa algunes poques cèl·lules (4 o 5 són suficients, però reproduint tots els detalls). Indica els augments utilitzats.

b. Descriu la forma i la mida de les cèl·lules.

15) Col·loca l’objectiu de 10x, enfoca i observa. Realitza les activitats següents:

a. Dibuixa algunes poques cèl·lules (2 o 3 són suficients, però reproduint tots els detalls). Indica els augments utilitzats.

b. Assenyala amb fletxes les parts observables de la cèl·lula: membrana cel·lular, nucli i citoplasma.

16) Si el temps us ho permet, col·loca l’objectiu de 40x, enfoca i observa. Pots fer un dibuix de detall d’una cèl·lula i descriure-la.

Recollida

17) Separa el cobreobjectes del portaobjectes amb molta cura per no malmetre el cobreobjectes i llença la mostra a la paperera.

18) Renta amb aigua els dos vidres sense que es trenquin i deixa’ls assecar sobre el paper de cel·lulosa que us indiqui el professor.

19) Asseca si cal el microscopi i guarda’l convenientment.

TOT HA DE QUEDAR TAL I COM US HO HEU TROBAT AL PRINCIPI DE LA PRÀCTICA

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 26: Aprenc les normes d’ús i de seguretat i la tècnica de tot l’instrumental i procediment que faig servir i les aplico en tot moment de manera correcta i responsable. (CC3, CE3)

Obj. 28: Reviso sempre i de manera detallada tot el procediment seguit en la resolució de problemes i en la realització de petites investigacions per detectar possibles errors. (CC3, CE4)

Obj. 29: Reconec i separo de manera clara i entenedora el que són observacions i dades objectives del que són interpretacions, que fonamento amb les dades, i distingeixo entre el que són opinions i creences del que és coneixement basat en evidències. Presento les conclusions com a resposta als objectius. (CC3, CE3)

Obj. 32: Connecto els coneixements adquirits a l’aula amb el meu entorn i la meva vida, i reconeixo la contribució de les persones a la ciència. (CC3, CE3)

Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)