OBJECTIUS

  • Desenvolupar la curiositat per la natura que ens envolta
  • Descriure a partir de l’observació directa
  • Distingir entre observació i interpretació
  • Adquirir estratègies de treball en equip i d’organització del treball

MATERIAL

– Material per prendre anotacions i fer dibuixos (fulls blancs o llibreta, llapis de grafit, goma d’esborrar, maquineta, bolígrafs, llapis de colors…)
– Regle per prendre mesures
– Cordill d’entre 4 i 8 m de llarg
– 4 broquetes de fusta
– Càmera de fotos
– Ordinador amb accés a internet i aplicacions d’ofimàtica (full de càlcul, presentació digital, editor de text…)

ORGANITZACIÓ

El contacte directe amb la natura és el mitjà més eficaç per despertar l’interès per la biologia i la geologia i per adquirir les eines necessàries d’observació i anàlisi, de tractament de la informació i de recerca. És per això que una de les primeres activitats d’aprenentatge que us proposo és sortir a l’espai verd més proper, dins o fora del centre, en funció de les possibilitats, per extreure’n el màxim d’informació.

Segurament, esteu acostumades i acostumats a desenvolupar activitats dirigides, amb objectius definits, pautes preestablertes i indicacions concretes de les tasques que s’han de lliurar. Aquesta activitat, però, serà diferent per tal de descobrir com us organitzeu com a equip i com treballeu de manera autònoma.

Seleccionareu una superfície de l’espai verd més proper i descriureu tot el que hi trobeu, viu o mort, matèria orgànica o matèria mineral, ajudant-vos d’anotacions a la llibreta, de mesures, de fotografies i de dibuixos. Us heu de posar d’acord en com us organitzeu, com recopileu dades, on poseu el focus i com presenteu els resultats. Vosaltres ho decidireu tot, amb una única condició: heu de ser capaços de presentar la màxima quantitat d’informació científica!

ACTIVITATS

1) Formeu equips de 3, 4 o, excepcionalment, 5 persones.

2) Aneu a l’espai verd que el professor us indiqui i feu una observació general de tot l’espai. Acordeu entre vosaltres la parcel·la que creieu més adequada per fer el treball.

3) Organitzeu-vos com a equip: quina responsabilitat assumeix cada persona? On poseu el focus? Com recopilareu les dades? Com presentareu la informació?

4) Seleccioneu una parcel·la d’entre 1 m2 i 4 m2.

5) Feu l’estudi que heu decidit dins de la parcel·la (feu descripcions, preneu mesures, feu dibuixos, preneu fotografies…)

6) Al laboratori disposeu de temps per fer observacions de detalls de mostres, si així ho creieu convenient.

7) Una vegada hagueu acabat el treball de camp, heu de preparar la presentació de la vostra recerca.

8) Haureu d’explicar també com us heu organitzat, què heu trobat que ha funcionat bé i què podria millorar.

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 6: Mantinc a l’aula, i en qualsevol àmbit educatiu, una actitud personal positiva, d’atenció i d’aprenentatge actiu. (CC5)

Obj. 11: Em faig responsable del treball en equip i hi participo activament. (CC7)

Obj. 24: Abans de fer una investigació intento recopilar la màxima informació possible, a partir de la qual formulo una hipòtesi. Tot seguit dissenyo el mètode més adequat que em permeti validar o rebutjar la hipòtesi. (CE1)

Obj. 29: Reconec i separo de manera clara i entenedora el que són observacions i dades objectives del que són interpretacions, que fonamento amb les dades, i distingeixo entre el que són opinions i creences del que és coneixement basat en evidències. Presento les conclusions com a resposta als objectius. (CC3, CE3)

Obj. 44: Tinc cura de les meves pertinences i de les dels altres, evito embrutar o degradar l’aula, el centre i l’entorn natural, i contribueixo activament a la neteja i la restauració dels espais. (CE6)