OBJECTIUS
1. Observar petits crustacis (puces d’aigua, copèpodes i/o ostracodes) in situ a l’aquari del laboratori.
2. Realitzar preparacions microscòpiques in vivo de petits crustacis.
3. Descriure i dibuixar l’anatomia dels petits crustacis.
4. Descriure el comportament i/o el moviment d’aquests animals.
MATERIAL
– Llapis 2HB i goma
– Microscopi òptic
– Pipeta Pasteur
– Portaobjectes, preferiblement excavats
– Cobreobjectes
– Cultiu al laboratori de petits crustacis (puces d’aigua, copèpodes i/o ostracodes).
PROTOCOL
Observació in situ
Al laboratori es disposa de petits aquaris amb cultius de diferents éssers vius, entre ells petits animals crustacis. Segur que els pots reconèixer tot i ser força petits:
![]() |
![]() |
![]() |
Puça d’aigua (Daphnia sp.) | Copèpode | Ostracodes |
1) Identifica cadascun d’aquests crustacis i observa la seva posició més habitual a la columna de l’aigua, així com els seus moviments i comportament. Per fer les observacions et poden ajudar les següents preguntes inspiradores:
- Quina quantitat hi ha? (molts, pocs…)
- On es troben majoritàriament en relació a l’aquari? (a prop de la superfície, al fons, a les cantonades, dispersos…)
- Neden lliurement, es desplacen però tenen poca mobilitat, estan fixats a les parets o a les algues…?
- Sembla que interaccionen entre ells? (el moviment d’uns condiciona el moviment dels altres o cadascú fa la seva sense importar el que fan els altres)
- Quins mecanismes utilitzen per desplaçar-se? Quin és el seu moviment? (pots seguir alguns crustacis i anar dibuixant el seu recorregut a la llibreta)
2) Descriu a la llibreta totes aquestes observacions mantenint un ordre en el teu redactat.
Recol·lecció i preparació in vivo
3) Amb la pipeta Pasteur intenta agafar un crustaci (si tens dificultats per fer-ho demana ajuda al professorat).
4) Situa el crustaci a sobre del portaobjectes excavat amb suficient aigua de l’aquari per garantir la seva supervivència i cobreix el portaobjectes amb un cobreobjectes. En el cas que no es disposi de portaobjectes excavat, situa el crustaci amb una gota d’aigua prou important a sobre d’un portaobjectes normal i controla en tot moment que no s’evapori l’aigua (si cal, ves afegint-ne).
5) Posa la preparació al microscopi amb el mínim augment (la llum ha de ser tènue per no molestar el crustaci).
6) Quan acabis les observacions intenta retornar el crustaci sa i estalvi al seu aquari abans d’agafar una altra mostra. Per a cada espècie cal fer les activitats que es demanen a continuació:
Dibuix i descripció de l’anatomia del crustaci
7) Dibuixa en gran i amb detall l’anatomia del crustaci. Has de poder identificar amb fletxes les estructures principals:
En el cas de la puça d’aigua:
- Ull
- Antenes
- Apèndixs toràcics
- Esquelet extern
- Tub digestiu
- Cor
- Ous (si en porta)
En el cas del copèpode:
- Ull
- Antenes
- Cefalotòrax
- Abdomen
- Apèndixs natatoris
- Terminacions caudals
- Tub digestiu
- Sacs d’ous (si en porta)
En el cas de l’ostracode:
- Ull
- Antenes
- Valves (esquelet extern)
- Tub digestiu
- Apèndixs toràcics
8) A partir del dibuix, fes la descripció detallada de l’anatomia del crustaci (forma de les estructures, disposició relativa, dimensions, etc.)
Descripció del comportament i dels moviments del crustaci
9) Observa amb el microscopi els diferents moviments del crustaci. Fixa’t en els moviments dels apèndixs, dels òrgans interns, etc.
10) Descriu i interpreta els moviments. Ajuda’t, si convé, de dibuixos que il·lustrin aquests moviments.
RECORDA RETORNAR EL CRUSTACI A L’AQUARI CORRESPONENT
AVALUACIÓ
Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:
Obj. 23: Em faig preguntes amb sentit sobre els fenòmens naturals i defenso amb els meus coneixements perquè és oportú fer-me-les. (CC3, CE3)
Obj. 28: Reviso sempre i de manera detallada tot el procediment seguit en la resolució de problemes i en la realització de petites investigacions per detectar possibles errors. (CC3, CE4)
Obj. 29: Reconec i separo de manera clara i entenedora el que són observacions i dades objectives del que són interpretacions, que fonamento amb les dades, i distingeixo entre el que són opinions i creences del que és coneixement basat en evidències. Presento les conclusions com a resposta als objectius. (CC3, CE3)
Obj. 31: Interpreto els resultats de petites investigacions tenint en compte totes les variables i tots els condicionants, i acompanyo sempre les meves interpretacions d’arguments basats en evidències. (CC3, CE1)
Obj. 33: Aplico el mètode científic pas a pas o de manera abreujada en qualsevol context de les ciències i del coneixement, així com en la meva vida personal. (CC3, CE5)
Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)
Obj. 42: Aprenc les relacions que es produeixen entre els éssers vius i entre aquests i el medi ambient, i entenc que tot a l’ecosistema està interconnectat. (CE6)
Deixa un comentari