OBJECTIUS

1. Dibuixar i descriure l’espècie en els seus diferents estadis ontogenètics i vincular la seva anatomia al procés de metamorfosi i mode de vida.
2. Classificar l’espècie identificant les característiques taxonòmiques.
3. Cercar informació sobre la biologia de l’espècie i sobre les seves necessitats per cultivar-la al laboratori.
4. Planificar un petit projecte de recerca científica centrant-se en els passos que ha de seguir una investigació.

MATERIAL

– Llapis 2HB i goma.
– Regle graduat.
– Llapis de colors (de fusta).
– Retolador de punta fina negre.
– Lupa binocular (a petició de l’alumnat).
– Accés a internet i a altres fonts d’informació.
– Paneroles argentines (Blaptica dubia).
– Terrari.
– Aliment per a paneroles argentines.

PROTOCOL

Al laboratori disposeu d’un terrari amb exemplars de l’espècie Blaptica dubia. Són éssers vius i, per tant, heu de vetllar per no fer-los mal. No són una joguina, i els heu de saber respectar i cuidar!

Podeu treballar en equips de 3-4 persones, però tot el grup classe de laboratori s’ha de coordinar per treballar amb comoditat i tenir cura de les paneroles perquè no els falti de res.

A continuació teniu indicat el treball que heu de desenvolupar a la pràctica, que la podreu anar completant en diferents moments al llarg de 2-3 setmanes. Els 4 blocs següents els heu d’anar desenvolupant al mateix temps (no són consecutius). Organitzeu el vostre treball!

Estudi dels exemplars

Al terrari és possible que observeu exemplars de paneroles amb diverses formes, segons quin sigui el seu estadi ontogenètic. Són individus de la mateixa espècie que han nascut i s’han desenvolupat en diferents moments: trobareu larves de diferents mides, amb ales sense desenvolupar, i adults (alerta, perquè les femelles adultes tampoc desenvolupen les ales del tot, però segur que sou capaços de diferenciar les larves de les femelles adultes). També és possible que els observis en diferents tonalitats de color (els exemplars més clars acaben de mudar i l’exoesquelet encara no s’ha endurit (aneu amb compte perquè són especialment delicats!)).

Larva de Blaptica dubia

1) Dibuixeu en gran el cos d’una larva i d’un adult (si hi ha femelles i mascles dibuixeu els dos). Feu els 3 dibuixos a la mateixa escala, i afegiu una escala gràfica al costat de cada dibuix. Els dibuixos han de ser precisos, de caire científic. La mida de cada dibuix ha de ser d’uns 8 o 10 cm de longitud per tal de poder dibuixar les estructures amb precisió.

Adults de Blaptica dubia (mascle a dalt i femella a baix)

2) Feu una descripció general dels individus dibuixats. Podeu acompanyar les descripcions amb nous dibuixos de detall d’algunes estructures anatòmiques. Per tal de fer la descripció ordenada podeu seguir el següent esquema:

– Forma general del cos i parts del cos (cap + tòrax + abdomen)
– Forma del cap i estructures del cap (ulls, antenes, boca i aparell masticador…)
– Forma del tòrax, nombre i forma de les potes, ales…
– Abdomen, nombre de segments, estructures terminals de l’abdomen…

Com que són exemplars vius, és possible que es moguin i que els seus moviments dificultin el vostre dibuix o l’observació (les paneroles són especialment actives, aneu amb compte que no se us escapin!). Perquè no es moguin, eviteu il·luminar-les massa (fugen de la llum directa). També podeu donar-los alguna cosa de menjar per entretenir-les, o posar una gota d’aigua ensucrada al costat. Com a alternativa, podeu agafar exemplars morts per dibuixar-los amb detall (aquests segur que no es mouen!).

Recerca d’informació

Busqueu tota la informació possible sobre l’espècie. Per internet trobareu molta informació, perquè aquests escarabats s’utilitzen habitualment per alimentar rèptils i altres animals de terrari utilitzats com a mascota.

És important que no us limiteu a recollir informació d’una única font d’informació. Intenteu recollir-ne de fonts oficials o d’organismes fiables. Per a cada font utilitzada heu d’apuntar-vos les següents dades:

– Organisme o persona que publica la informació
– URL de la pàgina web
– Data de consulta

Recolliu informació sobre els següents aspectes:

1) Classificació taxonòmica de l’espècie.
2) Descripció dels adults (mascles i femelles) i de les larves.
3) Metamorfosi simple dels insectes.
4) Alimentació de la panerola argentina i altres necessitats per criar-la adequadament al laboratori.
5) Comportament de l’espècie, dimorfisme sexual i reproducció.
6) Altra informació que trobeu rellevant.

Recordeu apuntar-vos les dades de cadascuna de les fonts d’informació utilitzades. Almenys hauríeu d’utilitzar 2-3 fonts d’informació diferents per a cada aspecte (podeu fer cerques també en anglès o d’altres idiomes que conegueu, i en diversos formats (webs, pdf, vídeos…)).

Cultiu i manteniment de les paneroles

Les paneroles del laboratori són éssers vius i cal mantenir-los en bones condicions. Cal alimentar-los, eliminar els exemplars morts, netejar el terrari, etc.

1) Feu a la llibreta una planificació estructurada en diversos passos per mantenir adequadament la població de paneroles argentines que hi ha al laboratori. Especifiqueu la freqüència amb la que heu de fer cada pas.

2) Seguiu aquesta planificació regularment al llarg de les setmanes de treball i manteniu un diari de treball.

Per tal de manipular els insectes i netejar el terrari haureu d’agafar-los amb les mans. Aneu amb molt de compte de no fer-los mal, i no patiu, perquè són nets i inofensius. Això sí, es desplacen ben ràpidament, i se us poden escapar o pujar pel braç.

Planificació de la investigació científica

Segurament us heu fet diverses preguntes sobre aquests insectes des del primer moment que vàreu veure les paneroles. També us deuen haver sorgit preguntes quan heu estat buscant informació de l’espècie. És molt probable, també, que la simple observació detallada d’aquests insectes us hagi despertat la curiositat i l’interès per saber-ne més.

1) Escolliu un dels 4 següents aspectes sobre la biologia de la panerola argentina per tal de planificar una investigació:

a. Com troben l’aliment?
b. Com es desplacen?
c. Com els afecta la llum?
d. Com creixen?

2) Feu-vos preguntes sobre l’aspecte escollit. Han de ser preguntes senzilles, però de les que no hagueu trobat encara resposta a les fonts d’informació.

3) Reflexioneu en grup sobre la informació útil de la que disposeu per tal de donar resposta a les vostres preguntes, i planifiqueu una investigació que us ajudi a investigar les possibles respostes.

4) Escriu a la llibreta els objectius que voleu assolir a la investigació i feu un llistat ordenat dels passos que s’han de seguir. Indiqueu, també, el material necessari.

Com que probablement és la primera vegada que dissenyeu una recerca científica és possible que necessiteu l’ajuda del professorat. Anem reflexionant i apuntant els acords de grup. El professorat us ajudarà a identificar possibles error o us farà propostes de millora. També disposeu del següent guió:

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 1: Preparo les presentacions orals seguint un guió i reviso amb atenció la redacció dels treballs i d’altres activitats escrites amb l’objectiu de comunicar-me de manera segura, entenedora i correcta. (CC1)

Obj. 2: En les presentacions orals i en els redactats dels treballs i d’altres activitats escrites procuro ser original i creatiu, evitant reproduir les fonts consultades. (CC8)

Obj. 9: Em coordino amb tot l’equip de treball per distribuïr tasques i em responsabilitzo tant de les meves com de les dels meus companys. (CC3, CE3)

Obj. 12: Participo en el treball en equip assumint la responsabilitat d’allò en el que més puc aportar al grup. (CC7)

Obj. 15: Quan he de trobar informació, primer reflexiono sobre què necessito, sobre on buscar i com fer la cerca, i seguidament planifico on guardar la informació, com utilitzar-la i com referenciar les fonts. (CC1, CE2)

Obj. 18: M’interesso en aprendre la terminologia científica específica de biologia i geologia en català, castellà i anglès per poder comprendre la informació i comunicar-me amb el mínim de barreres lingüístiques. (CC2)

Obj. 23: Em faig preguntes amb sentit sobre els fenòmens naturals i defenso amb els meus coneixements perquè és oportú fer-me-les. (CC3, CE3)

Obj. 24: Abans de fer una investigació intento recopilar la màxima informació possible, a partir de la qual formulo una hipòtesi. Tot seguit dissenyo el mètode més adequat que em permeti validar o rebutjar la hipòtesi. (CE1)

Obj. 25: Per planificar la meva recerca reflexiono sobre els objectius a assolir, sobre els instruments que tinc a l’abast i sobre les variables que poden intervenir en el mètode, i escric de manera clara tots els passos i el material necessari de tot el procediment. (CC3, CE3)

Obj. 26: Aprenc les normes d’ús i de seguretat i la tècnica de tot l’instrumental i procediment que faig servir i les aplico en tot moment de manera correcta i responsable. (CC3, CE3)

Obj. 32: Connecto els coneixements adquirits a l’aula amb el meu entorn i la meva vida, i reconeixo la contribució de les persones a la ciència. (CC3, CE3)

Obj. 34: Incorporo com a part de mi els coneixements assolits a la matèria i els aplico en el desenvolupament de propostes d’aprenentatge de qualsevol altra matèria o situació. (CC3)

Obj. 35: En el desenvolupament d’un projecte o treball reflexiono sobre les necessitats i objectius, sobre l’impacte dels resultats i sobre l’assoliment dels objectius. (CC7)

Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)