OBJECTIUS
1. Distingir a través del dibuix científic les característiques texturals i els components de les roques ígnies cristal·lines, de les roques metamòrfiques foliades i de les roques sedimentàries detrítiques.
2. Reconèixer els trets bàsics texturals d’aquests tipus de roques (les fàcies).
3. Interpretar els processos geològics que han patit cadascuna de les roques estudiades.
MATERIAL
– Llapis 2HB i goma.
– Regle graduat.
– Llapis de colors (de fusta).
– Retolador de punta fina negre.
– Lupa binocular (a petició de l’alumnat).
– Mostres de mà de les següents roques:
Conglomerat bimodal amb matriu sorrenca
Pissarra foliada, esquist o gneis
Granit o granodiorita
PROTOCOL
Les roques són materials sòlids d’origen natural constituïts per minerals, per fragments d’altres roques i/o per esquelets, o també poden estar formades per altres substàncies d’origen orgànic o inorgànic. Quan volem parlar amb precisió en un entorn de ciència és necessari utilitzar la terminologia adequada. Utilitza el terme “roca” quan et refereixis a exactament el que s’ha descrit a dalt. La paraula “pedra” és ambigua, i el seu significat no ens aporta la informació necessària; és per això que només s’utilitza en entorns col·loquials no científics.
Les roques són el resultat dels processos geològics que es desenvolupen en contextos tectònics (processos geològics interns, que donen lloc a les roques ígnies i metamòrfiques) o com a conseqüència de l’acció dels éssers vius, de la gravetat, i dels agents meteorològics i de transport en la superfície o pròxims a la superfície de la litosfera (processos geològics externs, que donen lloc a les roques sedimentàries).
Independentment de com s’ha obtingut la mostra de laboratori de cadascuna de les roques ígnies, metamòrfiques i sedimentàries (fracturant la roca, tallant-la o polint-la) i de la seva mida, és possible observar les característiques texturals (anomenades fàcies) pròpies de cada roca:
- Components de la roca (cristalls minerals, fòssils, fragments de roca, partícules de sediment…).
- Forma, mida i mida relativa dels components de la roca.
- Disposició dels components de la roca (sense orientació preferent, orientats, ordenats segons mida o composició…)
- Altres estructures reconeixibles a la mostra de mà (plecs, falles…).
La fàcies de la roca permet reconèixer-la, la qual cosa ens permet posar-li un nom (conglomerat, granit, esquist…), però més interessant encara, ens permet determinar els processos geològics que han intervingut en la formació de la roca i el context geològic en el que s’ha format. Sense cap mena de dubte, això és més interessant que posar-li un simple nom, perquè ens diu què ha passat i per què ha passat!
Al laboratori, el professorat t’ha proporcionat 3 mostres de mà de diferents roques. El nom ja el tens a dalt d’aquesta pràctica, és el que menys importa. D’altra part, a classe has estudiat el cicle dels processos geològics interns i externs, que tenen com a resultat la formació de les roques sedimentàries detrítiques, de les roques metamòrfiques i de les roques ígnies.
![]() |
![]() |
![]() |
Per a cadascuna de les 3 mostres realitza les activitats següents:
1) Dibuixa la textura de la roca en un quadrat de 10 x 5 cm o de 7 x 7 cm (escull la zona de la mostra de mà que millor es vegi). Fes el dibuix amb la màxima precisió. Escull l’escala que més et convingui perquè et sigui fàcil, però assegura’t que en el dibuix apareixen totes les característiques que defineixen la fàcies (ho pots fer més ampliat o menys).
2) Repassa el dibuix amb retolador de punta fina negre i pinta el dibuix utilitzant el color real de cadascun dels components que formen la roca.
3) Afegeix al dibuix l’escala gràfica.
4) Descriu la textura de la roca (acompanya les descripcions amb els dibuixos que siguin necessaris). Evita fer interpretacions (només descriu el que veus, encara que puguis saber quina és la causa). Ajuda’t del següent guió:
– Aspecte general de la roca (recorda que no interessa ni la forma ni la mida de la mostra de mà. Has de fixar-te en la textura).
– Components de la roca (tipus de component, composició, color, forma, mida…). Fes una descripció separada per a cada tipus de component (guia’t per la mida, pel color o per la forma per diferenciar els tipus de component).
– Disposició dels components a la roca (homogènia, aleatòria, orientats, formant alineacions o bandes de colors, etc.)
– Altres aspectes que puguis descriure.
5) Fes una graella amb 3 columnes:
– Columna 1: llistat amb els aspectes més importants de la teva descripció que serveixi de resum de la fàcies de la roca.
– Columna 2: per a cada aspecte del llistat, si s’escau, indica quin pot ser el seu origen, què pot haver causat allò que has descrit (ara sí has d’interpretar!)
– Columna 3: per a cada aspecte del llistat que s’escaigui, indica el procés geològic que pot haver-lo produït.
6) Interpreta l’origen i el context geològic de cadascuna de les 3 roques.
7) Observa amb atenció el conjunt de mostres de mà del laboratori. Ets capaç de deduir com s’ha format cada roca (quins processos geològics han intervingut) i en quin context geològic s’ha format?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AVALUACIÓ
Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:
Obj. 23: Em faig preguntes amb sentit sobre els fenòmens naturals i defenso amb els meus coneixements perquè és oportú fer-me-les. (CC3, CE3)
Obj. 24: Abans de fer una investigació intento recopilar la màxima informació possible, a partir de la qual formulo una hipòtesi. Tot seguit dissenyo el mètode més adequat que em permeti validar o rebutjar la hipòtesi. (CE1)
Obj. 25: Per planificar la meva recerca reflexiono sobre els objectius a assolir, sobre els instruments que tinc a l’abast i sobre les variables que poden intervenir en el mètode, i escric de manera clara tots els passos i el material necessari de tot el procediment. (CC3, CE3)
Obj. 29: Reconec i separo de manera clara i entenedora el que són observacions i dades objectives del que són interpretacions, que fonamento amb les dades, i distingeixo entre el que són opinions i creences del que és coneixement basat en evidències. Presento les conclusions com a resposta als objectius. (CC3, CE3)
Obj. 31: Interpreto els resultats de petites investigacions tenint en compte totes les variables i tots els condicionants, i acompanyo sempre les meves interpretacions d’arguments basats en evidències. (CC3, CE1)
Obj. 32: Connecto els coneixements adquirits a l’aula amb el meu entorn i la meva vida, i reconeixo la contribució de les persones a la ciència. (CC3, CE3)
Obj. 43: Aprenc sobre les causes i les conseqüències en els paisatges i en la vida dels diferents processos geològics. (CE6)
Obj. 46: Reconec en el paisatge els processos geològics que han intervingut en la seva configuració i enumero els principals esdeveniments ocorreguts. (CE6)
Deixa un comentari