OBJECTIUS
1. Germinar la llavor d’una lleguminosa.
2. Recollir dades de creixement i desenvolupament.
3. Dibuixar i descriure les estructures del corm en mostra de visu.
4. Dibuixar i descriure les estructures del corm a la lupa binocular i al microscopi.
MATERIAL
– Llapis 2HB i goma
– 2 recipients de cultiu (serveix el d’un iogurt, per exemple)
– Paper de cel·lulosa o cotó fluix
– 1 agulla emmanegada
– 1 tisores
– 1 pinces
– Peu de rei i/o regle graduat
– 1 portaobjectes
– 1 cobreobjectes
– Cinta adhesiva
– Lupa binocular
– Microscopi òptic
Per fer la pràctica calen llavors d’alguna espècie de lleguminosa. Es recomanen varietats de mongeta seca o de llentia, però també es poden utilitzar cigrons.
PROTOCOL
Preparació
1) Renteu els recipients.
2) Humitegeu amb aigua el paper de cel·lulosa arrugat o el cotó fluix i disposeu-ho dins del recipient. N’heu d’afegir suficient perquè ompli el recipient i es garanteixi que hi ha humitat en tot moment.
3) Disposeu unes quantes llavors a cada recipient de tal manera que quedin subjectes entre el paper (o cotó) i la paret interna del recipient, a mitja alçada.
4) Col·loqueu els recipients en algun lloc il·luminat i càlid però lluny de la calefacció i de la llum directa del Sol.
5) Mentre es produeix la germinació i el creixement de les plantes eviteu que s’assequi el paper o el cotó, però eviteu que s’acumuli aigua al fons del recipient.
En comptes d’utilitzar paper de cel·lulosa o cotó fluix, podeu plantar les llavors directament amb terra als recipients. Per fer les observacions i mesures, però, caldrà rentar amb aigua les plàntules.
Creixement
6) Amb molt de compte de no malmetre-les, reviseu periòdicament el creixement de les plàntules. Seleccioneu la llavor o plàntula que us aporti noves dades. Elimineu les mostres que s’hagin malmès, especialment si han agafat fongs. Reserveu la resta de plàntules per a observacions posteriors.
7) Fotografieu i dibuixeu amb detall la llavor o plàntula seleccionada. Apunteu al costat la data i els dies que han passat des de la preparació del cultiu.
8) Identifiqueu amb fletxes al dibuix les parts de la planta que es van desenvolupant.
9) Mesureu les diferents parts de la planta i confeccioneu una taula amb les dades que aneu recollint dia a dia.
Si no s’ha malmès, replanteu la mostra per tal de fer-ne el seguiment del seu creixement. Si s’ha malmès, utilitzeu la planta per fer observacions de detall a la lupa binocular i al microscopi.
10) Incorporeu les dades en un full de càlcul i feu gràfics temporals de creixement.
Descripció del corm a la lupa binocular i al microscopi
Utilitzeu les plantes malmeses per fer les observacions a la lupa binocular i al microscopi. Deixeu intactes les altres mostres que vagin creixent per fer el seguiment del seu desenvolupament.
Cada vegada que feu l’estudi del creixement podeu fer noves observacions amb la lupa binocular i el microscopi.
11) Observeu les diferents parts de la planta amb la lupa per tal de descriure els detalls de la superfície de les arrels, de la tija (de l’hipocòtil i de l’epicòtil), dels cotiledons i de les fulles.
12) Dibuixeu amb detall tot el que observeu d’interès. Indiqueu els augments i acompanyeu els dibuixos de petites descripcions.
13) Feu preparacions microscòpiques amb l’ajuda del material de laboratori. Recordeu que, per utilitzar el microscopi, la mostra ha de ser molt i molt petita i prima.
14) Dibuixeu amb detall tot el que observeu d’interès. Indiqueu els augments i acompanyeu els dibuixos de petites descripcions.
AVALUACIÓ
Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:
Obj. 24: Abans de fer una investigació intento recopilar la màxima informació possible, a partir de la qual formulo una hipòtesi. Tot seguit dissenyo el mètode més adequat que em permeti validar o rebutjar la hipòtesi. (CE1)
Obj. 27: M’esforço a través de la pràctica a entendre el significat dels resultats numèrics i gràfics de petites investigacions, i m’esforço a expressar correctament amb gràfics i valors numèrics els resultats de petites investigacions. (CC3, CE1)
Obj. 28: Reviso sempre i de manera detallada tot el procediment seguit en la resolució de problemes i en la realització de petites investigacions per detectar possibles errors. (CC3, CE4)
Obj. 29: Reconec i separo de manera clara i entenedora el que són observacions i dades objectives del que són interpretacions, que fonamento amb les dades, i distingeixo entre el que són opinions i creences del que és coneixement basat en evidències. Presento les conclusions com a resposta als objectius. (CC3, CE3)
Obj. 31: Interpreto els resultats de petites investigacions tenint en compte totes les variables i tots els condicionants, i acompanyo sempre les meves interpretacions d’arguments basats en evidències. (CC3, CE1)
Obj. 33: Aplico el mètode científic pas a pas o de manera abreujada en qualsevol context de les ciències i del coneixement, així com en la meva vida personal. (CC3, CE5)
Deixa un comentari