OBJECTIUS

1. Observar al microscopi òptic a petits i grans augments.
3. Familiaritzar-se amb la tècnica d’observació in vivo.
4. Descriure i dibuixar algues a través del microscopi.
5. Reconèixer les característiques de les algues.
6. Argumentar perquè les algues es classifiquen en un regne diferent al Regne Planta.

MATERIAL

– Llapis 2HB i goma
– 2 Portaobjectes
– 2 Cobreobjectes
– Placa de Petri
– Microscopi òptic
– Pinces de dissecció
– Agulla emmanegada
– Pipeta Pasteur
– Algues d’aquari o d’estany (unicerl·lulars i/o pluricel·lulars)

PROTOCOL

 1) Confecciona una taula comparativa entre les característiques de les algues (Regne Protoctista / algues) i les característiques de les plantes (Regne Planta). Incorpora a la taula només aquelles característiques que diferenciïn les algues de les plantes.

2) Agafa una petita mostra d’algues i munta una o dues preparacions microscòpiques amb el portaobjectes i el cobreobjectes.

3) Busca en la mostra evidències d’algunes de les característiques de la taula comparativa que et permeten distingir les algues de les plantes.

4) Realitza dibuixos d’aquestes evidències i explica de manera argumentada perquè el que has trobat i dibuixat et permet afirmar que el que hi ha a la preparació microscòpica són algues i no plantes.

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 24: Abans de fer una investigació intento recopilar la màxima informació possible, a partir de la qual formulo una hipòtesi. Tot seguit dissenyo el mètode més adequat que em permeti validar o rebutjar la hipòtesi. (CE1)

Obj. 26: Aprenc les normes d’ús i de seguretat i la tècnica de tot l’instrumental i procediment que faig servir i les aplico en tot moment de manera correcta i responsable. (CC3, CE3)

Obj. 31: Interpreto els resultats de petites investigacions tenint en compte totes les variables i tots els condicionants, i acompanyo sempre les meves interpretacions d’arguments basats en evidències. (CC3, CE1)

Obj. 33: Aplico el mètode científic pas a pas o de manera abreujada en qualsevol context de les ciències i del coneixement, així com en la meva vida personal. (CC3, CE5)

Obj. 34: Incorporo com a part de mi els coneixements assolits a la matèria i els aplico en el desenvolupament de propostes d’aprenentatge de qualsevol altra matèria o situació. (CC3)

Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)