OBJECTIUS
1. Orientar el mapa topogràfic amb la brúixola
2. Calcular l’escala del mapa
3. Determinar l’alçada relativa a partir del recorregut
4. Determinar l’alçada relativa a partir de l’angle de la visual
5. Determinar la posició mitjançant triangulació
MATERIAL
– Brúixola de tipus Brunton amb clinòmetre
– Llapis 2HB i goma
– Regle graduat
– Cordill d’uns 30 m de longitud
– Cinta mètrica
– Calculadora
– 2 pals d’escombra d’idèntica alçada
– Cinta adhesiva
– 2 plomades (serveix un cordill fi d’1,5 m de longitud al que se li ha lligat un pes a l’extrem).
– Ortofotomapa de l’institut i de les àrees properes (convé que la impressió sigui en color i de la màxima qualitat)
– Mapa topogràfic que abarqui la zona de treball i dos elements llunyans del paisatge fàcilment identificables tant visualment com al mapa i que es trobin en el mateix camp visual (per exemple, dues torres de l’horitzó allunyades entre sí que es puguin veure des d’una finestra de l’institut o des del pati)
FONAMENTS
Des de l’aplicació VISSIR 3 de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya es poden baixar en pdf els ortofotomapes i els mapes a diferents escales de qualsevol àrea de Catalunya. A mode d’exemple teniu els següents mapes que es poden treballar des de l’institut Angeleta Ferrer i Sensat de Sant Cugat del Vallès:
PROTOCOL
A. Orientació geogràfica del mapa
1. Amb la brúixola traça una visual entre dos punts identificables a l’ortofotomapa i determina l’angle que forma aquesta visual amb el nord geogràfic (nord magnètic) fent girar la roda graduada fins que l’agulla pivotant i l’agulla fixa coincideixin.
2. Dibuixa a llapis i ajudant-te del regle la visual mesurada sobre l’ortofotomapa.
3. Situa la brúixola paral·lela a la línia dibuixada sobre l’ortofotomapa en el mateix sentit en el que s’ha traçat la visual.
4. Dibuixa sobre l’ortofotomapa la direcció Nord – Sud indicada a la roda graduada de la brúixola i identifica el Nord amb la lletra “N” segons el model següent:
B. Determinació de l’escala del mapa
6. Selecciona sobre el terreny una distància horitzontal d’aproximadament 15 – 20 m de longitud fàcilment identificable a l’ortofotomapa.
7. Mesura amb la màxima precisió aquesta distància sobre el terreny (ajuda’t del cordill i de la cinta mètrica).
8. Pren la longitud corresponent sobre el mapa i calcula l’escala del mapa. Dibuixa sobre l’ortofotomapa l’escala gràfica i escriu l’escala numèrica.
C. Determinació de l’alçada relativa a partir del recorregut
9. Escull un tram recte d’uns 20 m de longitud o més que presenti un fort pendent i que sigui fàcilment identificable a l’ortofotomapa.
10. Mesura directament sobre el terreny el recorregut (ajuda’t del cordill i de la cinta mètrica).
11. Mesura la distància horitzontal sobre el mapa i calcula la distància real mitjançant l’escala del mapa.
12. Determina el desnivell mitjançant el teorema de Pitàgores.
D. Determinació de l’alçada relativa a partir de l’angle de la visual
13. Amb cinta adhesiva munta una plomada a un dels extrems de cada pal d’escombra.
14. Situa un pal d’escombra a cadascun dels extrems del recorregut mesurat a l’exercici anterior. Mitjançant la plomada s’ha de garantir que els pals es mantenen perfectament verticals.
15. Posa el clinòmetre de la brúixola ortogonalment i situa’l a l’extrem superior del pal. Després, traça la visual fins a l’extrem superior de l’altre pal mantenint paral·lels el pal i l’agulla del clinòmetre. En aquesta posició, fes la lectura del clinòmetre (angle β).
16. Calcula l’alçada relativa (desnivell):
α= 90 – β
tg β = Desnivell / Distància horitzontal
E. Determinació de la posició mitjançant triangulació
17. Des d’una posició qualsevol traça una visual fins algun punt de l’horitzó que puguis situar fàcilment al mapa topogràfic (quant més llunyà sigui millor) i determina l’angle entre la direcció de la visual i el Nord geogràfic.
18. Trasllada aquesta direcció al mapa prèviament orientat dibuixant una línia en llapis que passi exactament sobre el punt utilitzat com a visual.
19. Localitza una altre punt de l’horitzó situat aproximadament a un angle d’entre 75º i 90º respecte del primer i que sigui fàcilment localitzable al mapa.
20. Trasllada aquesta direcció sobre el mapa dibuixant una recta que passi per sobre d’aquest segon punt de visual. El punt d’intersecció de les dues rectes correspon a la posició de mesura.
21. Discuteix sobre la utilitat de la triangulació en l’orientació a la muntanya.
Deixa un comentari