OBJECTIUS

1. Reconèixer l’estructura bàsica dels briòfits.
2. Diferenciar els briòfits d’altres formes de vida.
3. Dibuixar i descriure diferents formes de briòfits.
4. Reconèixer i diferenciar el gametòfit de l’esporòfit.

MATERIAL

– Llapis 2HB i goma
– Safata de dissecció
– Lupa binocular
– Agulla emmanegada
– Pinces
– Mostres de briòfits amb les dues generacions (gametòfit i esporòfits).

PROTOCOL

Les molses i les hepàtiques constitueixen el grup dels briòfits. Es caracteritzen per l’alternança de dues generacions, el gametòfit, que es reprodueix sexualment mitjançant gàmetes, i l’esporòfit, que creix sobre el gametòfit i es reprodueix asexualment mitjançant espores.

Mentre que l’esporòfit es redueix a una estructura filamentosa sobre la qual es desenvolupa l’esporangi, el gametòfit té un aspecte que recorda al d’una planta superior, amb arrels, tiges i fulles, però els briòfits no presenten vasos conductors i, per tant, ni els rizoides, ni els caulidis, ni els fil·lidis tenen funcions comparables.

1) Observa i dibuixa l’aspecte general del gametòfit (és convenient agafar-ne només una porció). Identifica les falses arrels (rizoides), les falses tiges (caulidis) i les falses fulles (fil·lidis), i assenyala-les als dibuixos posant-hi els noms. Afegeix l’escala gràfica corresponent.

2) Descriu amb el màxim detall tot el que observis i fes dibuixos parcials que permetin il·lustrar les teves descripcions (quants més millor). Ajuda’t de la lupa binocular (en aquest cas, indica els augments utilitzats).

3) Observa i dibuixa els esporòfits. Identifica-hi amb fletxes el filament o seta, la càpsula i la caliptra o l’opercle.

4) Descriu amb el màxim de detall els esporòfits i fes dibuixos de detall ajudant-te de la lupa binocular.

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 26: Aprenc les normes d’ús i de seguretat i la tècnica de tot l’instrumental i procediment que faig servir i les aplico en tot moment de manera correcta i responsable. (CC3, CE3)

Obj. 29: Reconec i separo de manera clara i entenedora el que són observacions i dades objectives del que són interpretacions, que fonamento amb les dades, i distingeixo entre el que són opinions i creences del que és coneixement basat en evidències. Presento les conclusions com a resposta als objectius. (CC3, CE3)

Obj. 33: Aplico el mètode científic pas a pas o de manera abreujada en qualsevol context de les ciències i del coneixement, així com en la meva vida personal. (CC3, CE5)

Obj. 42: Aprenc les relacions que es produeixen entre els éssers vius i entre aquests i el medi ambient, i entenc que tot a l’ecosistema està interconnectat. (CE6)