La papallona rei

Nom científic: Papilio machaon.
Família: Papiliònids.

Les papallones al llarg de la seva vida passen per quatre estats:
– Ou.
– Larva o eruga.
– Pupa o crisàlide.
– Papallona adulta.

Ou de Papilio machaon

Larva petita

L’eruga de la papallona rei s’alimenta de plantes herbàcies umbel·líferes com el fonoll i rutàcees com la ruda.

La seva boca li permet menjar amb voracitat, creixent amb moltra rapidesa.

La seva pell inicialment és fosca amb taques vermelloses, però aviat la pell es torna verda amb uns anells negres amb taques vermelloses.

Un cop l’eruga arriba al seu creixement màxim, passa a la fase de pupa o crisàlide.

En aquesta fase l’eruga es tanca dins un embolcall, a l’interior del qual es produeix una metamorfosi completa. Lentament l’eruga es va transformant en una papallona adulta.

Un cop acabada la transformació trenca l’embolcall. En sortir, el primer que fa és estendre les ales, assecar-les i endurir-les; després ja pot volar.

La papallona rei és una de les papallones més boniques del nostre país. Quan obre les ales fa uns 6-8 cm. Té franges negres sobre fons groc. A més, en les ales posteriors hi té una franja blavosa amb ocels ataronjats i uns apèndixs allargats.

Vola des de l’abril fins a l’octubre. S’alimenta del nèctar de les flors que xucla amb la seva espiritrompa.

Viu des de la vora del mar fins als 2000 m d’altura, en zones amb prats i camps amb flors.

Un cop que s’ha aparellat, la femella posa els ous un a un sobre les tiges i les fulles de les plantes de les que s’alimentaran les erugues quan neixin.

Més informació i fotos de papallones

Un altre article sobre les papallones, en aquest bloc.

Quant a Ferran

Mestre jubilat, aprenent de naturalista i col·laborador de Biodiversidad Virtual i del CBMS (Catalan Butterfly Monitoring Scheme) a l’itinerari d’Alòs de Balaguer.
Aquest article ha estat publicat en erugues, insectes, papallones. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

20 respostes a La papallona rei

1. Carlos diu:

Gràcies per la tasca que estàs fent, he trobat el teu bloc de casualitat buscant informació sobre la papallona del fonoll i he trobat un filó. Les fotos són fantàstiques i em sembla que en faré sevir moltes ales meves classes.
    De nou moltíssimes gràcies i endavant amb aquesta feina.

2. fturmo diu:

Moltes gràcies per les teves paraules.
    Jo faig el bloc amb aquesta idea, que pugui servir per al treball a les aules.

3. Patricia diu:

Hola, sóc la Patri, m’han agradat molt les fotos, són interessants, sobretot les del gos, son súper boniques però les altres també estan molt bé, em passare sovint per aquí.

Adéu.

4. sarai diu:

Hola, sóc la Sarai, m’hanagradat molt les seves fotografies i les seves informacions de la papilio machaon.

5. Sumi diu:

Hola, sóc la Sumi, les teves fotografies m’han agradat molt, més la de l’esquirol.

6. Daniel diu:

M’ha agradat l’eruga que te quatre estats: ou, larva o eruga, pupa o crisàlida i papallona adulta. Gràcies per tot.

7. andrea diu:

Hola, em dic Andrea, estic en el correu, estic contenta de parlar. M’han agradat molt les papallones, ect….. És molt guai, no sé el teu nom però sé que ho has fet molt bé, gràcies senyor, són preciosos els animals de la naturalesa. Adewwwwwwwwwwwww

8. Paola diu:

M’ha agradat tot, m’ha servit per un treball.

9. juan didac diu:

Han estat molt boniques les fotos, et dono les gràcies.

10. assia diu:

Hola, em dic Assia i m’ha agradat un munt la teva web i m’agradaria seguir en la web. Molt bè senyor.

11. jose manuel diu:

Hola, em dic José i tinc deu anys.
    Això de la pàgina que has creat m’agrada molt perquè havia de fer un treball sobre els cargols.
    Gràcies a vostè sé moltes coses sobre els animals.
    M’agradaria veure moltes més coses sobre el món animal.
    Això ajudarà a molts nens i nenes de tot el món a aprendre molt dels animals.

Signat:
    Constanti, C.E.I.P Mn Ramon Bergada. José

12. fturmo diu:

Nois i noies de l’escola Mn Ramon Bergada de Constantí, us vull agrair els vostres amables comentaris.
    Em dic Ferran i també sóc mestre, a Badalona. Si aquest bloc us serveix per conèixer i estimar una mica més els animals, em sento molt satisfet.
    Salutacions al vostre/a mestre/a.

13. Carlos diu:

Hola Ferran.
    Et vaig dir que ho faria servir i pots veure que als meus alumnes els ha agradat tant com a mi. Gràcies de nou i segur que et tornem a visitar.

14. marc diu:

hola sóc en marc aquesta pàgina és molt bona ja que he tret un 10 en el meu examen de naturals.
    per a la gent que vegi el comentari espero que ho llegeixi, val la pena.

15. marta, pau i lena diu:

Hola, gent de la terra, ha set idea de la Lena, nosaltres a la classe tenim una eruga igual que la de la foto, que es transformarà en papallona rei.
    Ens ha servit d’ajuda per saber com es diu de veritat i per saber de què s’alimenta.
    La nostra eruga es diu: MS. WISKERS.
    Gràcies per ajudar-nos.

16. fturmo diu:

Desitjo que tingueu bon cura de la vostra eruga i que pugueu veure com es fa crisàl·lide i com es transforma en papallona adulta.
    Gràcies pel vostre comentari.

17. Sandra diu:

Hola, aquesta pàgina m’ha servit per aprendre més coses de les erugues i la profesora m’ha posat un 9,75 gràcies a aquesta pàgina web.

18. fturmo diu:

Gràcies pel teu comentari, Sandra.
    Me n’alegro de la bona nota que has tret en el teu treball.

19. javi diu:

Gracias, me ha ayudado mucho en los trabajos.