El joc que a continuació apuntaré està tret del programa del Manuel Segura Decideix (programa de competència social).
Les mestres del cicle infantil, tenint present, la proposta del Manuel segura, vam canviar algunes de les instruccions per tal d’adaptar-les a les capacitats i edat dels infants del cicle infantil.
ACTIVITAT: Joc de les intruccions
BLOC TEMÀTIC: Habilitats socials
OBJECTIU DE LA SESSIÓ:
- Aprendre avaluar les actituds dels altres intentant situar-se en el seu lloc.
- Estar atent a les instruccions i interioritzar l’hàbit.
- Tenir criteri i opinar de manera autònoma.
- Justificar el per què pensa alguna cosa en concret.
- Executar almenas dues de cada tres ordres o instruccions que rebin.
ASSISTENTS: Tutora o…
DESENVOLUPAMENT DE L’ACTIVITAT:
“Ara jugarem a un altre joc, que es diu EL JOC DE LES INTUCCIONS. Jo dic a un devosaltres que faci alguna cosa i ell o ella m’escolta amb atenció i ho fa. Donaré a cadascú tres instruccions i els altres faran d’àrbitres, és a dir,jutjaran si les realitza bé o no. Per a això us repartiré una targeta verda i unade vermella, i alçareu la 1a si ho ha fet bé i la 2a si ho ha fet malament”. Les instruccions que tens a continuació les has de donar de tres en tres i sense gesticular. Pots afegir totes les que vulguis, de manera que n’hi hagi tres per a cada nen o nena, per exemple: digues-me com et dius, quantsanys tens i on vius. No hi fa res que repeteixis algun cop les mateixes instruccions a diferents criatures.No cal que ho facis amb tota la classe, n’hi ha prou que vuit o deu alumnes actuïn i la resta els avaluï amb les targetes.
- Acosta’t a la pissarra, agafa un guix vermell i escriu el teu nom.
- Digues el nom del nen o nena que hi ha a la teva dreta, toca-li el cap i digues el color dels seus cabells.
- Mira el calendari, gira-t’hi d’esquena i digues-me quin dia de la setmana és avui.
- Aixeca’t sense fer soroll, acosta’t a la finestra i digues-me quin dia fa– avui.
- Toca’t el nas, posa’t dret i fes un saltiró.
- Vés a la taula d’en Carles, agafa un llapis i dóna-me’l.
- Estira’t l’orella, rasca’t el nas, toca’t la panxa.
- Vés fins a la porta, toca-la i torna al teu lloc.
- Posa’t dret, mira el company o companya que tens a l’esquerra i digues-me el nom d’alguna cosa que tinguis al darrere.
- Digues adéu amb la mà, fesla V de la victòria i somriu.
- Vés fins a la pissarra, dibuixa-hi un vaixell i quan hagis acabat dóna’m el guix.
- Aixeca’t de la cadira, tanca els ulls i digues-me el nom d’un nen o d’una nena de la classe.
RECURSOS I MATERIALS
- Una targeta vermella (per desaprovar actuacions) i una de verda (per aprovar actuacions) per a cada nen o nena.
- Un calendari de l’any en curs.
- Una llista amb almenys 10 sèries de 3 instruccions cada sèrie.
AVALUACIÓ
Es tracta de fer un treball per fer adonar els infants que l’exigència que demanem als altres, a vegades, és extrema i en canvi, quan nosaltres hem de fer la mateixa activitat ens adonem que no és tan senzill. D’altra banda, l’activitat els permet també anar comprenent com, cada persona, cada nen/a pot entendre d’un mateix missatge una cosa amb matissos diferents que és el mateix que sovint ens passa als adults.
Us adjunto algunes fotografiesde la classe aixecant les targetes vermelles i verdes.