Con treballar la generositat i l’avarícia

(PLANTEJAMENT DE L’ACTIVITAT A TRAVÉS DE LA PAUTA QUE FEM SERVIR A L’ESCOLA)

La Sra Avar?cia (llagosta) i el Sr Pop (generositat)

ACTIVITAT: Introducció de la generositat i avarícia.

BLOC TEMÀTIC: Consciència emocional

OBJECTIU i/o FINALITAT DE LA SESSIÓ:

  • Definir i conèixer el significat de la generositat i l’avarícia.
  • Recordar i compartir, de forma voluntària, la pròpia experiència sobre situacions que els facin pensar amb la generositat i l’avarícia.
  • Introduir vocabulari mínim relacionat amb la sessió: generós/a, compartir, deixar, donar i rebre, bo,… i dolent, avarícia, “ho vull tot per mi”,…
  • Aprofundir en els sentiments que provoca cadascun dels valors i emocions introduïts.
  • La participació de les famílies.

DESENVOLUPAMENT DE L’ACTIVITAT:

Arribarà a la classe una capsa sorpresa amb dos titelles. Un pop amb cinc potes que representarà la generositat i un titella llagosta que representarà l’avarícia.

Cada titella anirà amb una llibreta on famílies i alumnes aniran escrivint reflexions, conclusions,… que es vagin fent tant a classe com a casa. Tot/es els/les alumnes escriuran dins la mateixa llibreta segons l’ordre que ells mateixos estableixin.

Es tracta d’anar incorporant titelles oposats per tal d’anar introduint valors i emocions dins la classe.

Podem acabar la classe llegint dos llibres relacionats amb el tema:

Rius, Rose En Guillem ho vol tot i L’Ivan no deixa res. Editorial Cruïlla.

ALGUNS ASPECTES A TENIR EN COMPTE:

  • Definir bé quin sentit i utilitat tenen els dos titelles per tal d’introduir des de bon principi quan es podran agafar els titelles.
  • Els titelles es poden quedar al racó de les emocions. Els infants decidiran quina opció és la millor.
  • Ser generós no vol dir parlar només de qüestions materials.

RECURSOS I MATERIALS

  • Una capsa sorpresa ben embolcallada.
  • Dos titelles
  • Història introductòria dels dos titelles.
  • Una llibreta per titella.
  • Article relacionat amb el tema per repartir a les famílies i una carta informativa de l’activitat.

AVALUACIÓ

Avui hem introduït la sessió i realment ha estat instructiva, com sempre. Sempre ens sorprenen els infants més petits.

Molt apoc a poc hem anat traient de la capsa els titelles i dialogant respecte els titelles. A través dels contrastos hem anat introduint primer la generositat i més tard el contrari, l’avarícia. Pensàvem que els conceptes eren difícils per a ells però finalment i a traves d’exemples propers a ells ha estat més fàcil del que pensàvem.

Apunto algunes de les expressions fetes per ells:

La Sra. Avarícia ho vol tot per a ella. No comparteix res. Quan té una joguina no la vols deixar a ningú. Si va a una festa agafa el millor tros de pastís. “

Però per què la Sra. Avarícia ho vol tot per a ella?

Perquè és dolenta. Hi ha gent que és dolenta”

Llavors la Clara ens explica que un dia jugant amb una amiga li va dir, la nina maca pera mi i la lletja per a tu.

La Paula diu: perquè els nens que són generosos amb un altre, llavors aquests altres també són generosos” És genial com ells sols arriben a les seves conclusions.

Acaba un nen dient: “El Jhefferson és generós perquè fa molts petons i abraçades”

El Jhefferson és un nen amb la Síndrome Down de la classe.

generositat-i-avaricia2.JPG

Quant a M. Teresa Abellan Pérez

Sóc mare, mestra d'educació especial, psicopedagoga i formadora en educació emocional; per mestres, infants i famílies. Des de fa molt de temps m'entusiasma, investigo i aprenc sobre temes socioemocionals. Crec imprescindible treballar l'educació emocional per a formar persones humanes, íntegres i amb habilitats socials suficients per afrontar els reptes socials i viure una vida plena. La meva altra gran afició: córrer i caminar per la muntanya.
Aquest article ha estat publicat en 3. CICLE INFANTIL, Com treballar la generositat i l'avarícia. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *