(PLANTEJAMENT DE L’ACTIVITAT A TRAVÉS DE LA PAUTA QUE FEM SERVIR A L’ESCOLA)
ACTIVITAT: Introducció de la generositat i avarícia.
BLOC TEMÀTIC: Consciència emocional
OBJECTIU i/o FINALITAT DE LA SESSIÓ:
- Definir i conèixer el significat de la generositat i l’avarícia.
- Recordar i compartir, de forma voluntària, la pròpia experiència sobre situacions que els facin pensar amb la generositat i l’avarícia.
- Introduir vocabulari mínim relacionat amb la sessió: generós/a, compartir, deixar, donar i rebre, bo,… i dolent, avarícia, “ho vull tot per mi”,…
- Aprofundir en els sentiments que provoca cadascun dels valors i emocions introduïts.
- La participació de les famílies.
DESENVOLUPAMENT DE L’ACTIVITAT:
Arribarà a la classe una capsa sorpresa amb dos titelles. Un pop amb cinc potes que representarà la generositat i un titella llagosta que representarà l’avarícia.
Cada titella anirà amb una llibreta on famílies i alumnes aniran escrivint reflexions, conclusions,… que es vagin fent tant a classe com a casa. Tot/es els/les alumnes escriuran dins la mateixa llibreta segons l’ordre que ells mateixos estableixin.
Es tracta d’anar incorporant titelles oposats per tal d’anar introduint valors i emocions dins la classe.
Podem acabar la classe llegint dos llibres relacionats amb el tema:
Rius, Rose En Guillem ho vol tot i L’Ivan no deixa res. Editorial Cruïlla.
ALGUNS ASPECTES A TENIR EN COMPTE:
- Definir bé quin sentit i utilitat tenen els dos titelles per tal d’introduir des de bon principi quan es podran agafar els titelles.
- Els titelles es poden quedar al racó de les emocions. Els infants decidiran quina opció és la millor.
- Ser generós no vol dir parlar només de qüestions materials.
RECURSOS I MATERIALS
- Una capsa sorpresa ben embolcallada.
- Dos titelles
- Història introductòria dels dos titelles.
- Una llibreta per titella.
- Article relacionat amb el tema per repartir a les famílies i una carta informativa de l’activitat.
AVALUACIÓ
Avui hem introduït la sessió i realment ha estat instructiva, com sempre. Sempre ens sorprenen els infants més petits.
Molt apoc a poc hem anat traient de la capsa els titelles i dialogant respecte els titelles. A través dels contrastos hem anat introduint primer la generositat i més tard el contrari, l’avarícia. Pensàvem que els conceptes eren difícils per a ells però finalment i a traves d’exemples propers a ells ha estat més fàcil del que pensàvem.
Apunto algunes de les expressions fetes per ells:
“La Sra. Avarícia ho vol tot per a ella. No comparteix res. Quan té una joguina no la vols deixar a ningú. Si va a una festa agafa el millor tros de pastís. “
Però per què la Sra. Avarícia ho vol tot per a ella?
“Perquè és dolenta. Hi ha gent que és dolenta”
Llavors la Clara ens explica que un dia jugant amb una amiga li va dir, la nina maca pera mi i la lletja per a tu.
La Paula diu: perquè els nens que són generosos amb un altre, llavors aquests altres també són generosos” És genial com ells sols arriben a les seves conclusions.
Acaba un nen dient: “El Jhefferson és generós perquè fa molts petons i abraçades”
El Jhefferson és un nen amb la Síndrome Down de la classe.