“Traçant el nostre camí”

L’escola El Farell té un conveni de col·laboració educativa amb la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Aquest fet comporta acollir a l’alumnat de GRAU d’Educació Infantil i Primària en el seu període de pràctiques.

Per a començar, ens agradaria presentar-nos. Som cinc alumnes de la Universitat Autònoma de Barcelona que hem estat fent pràctiques en aquest centre durant un període de quatre mesos.

L’experiència que a continuació us exposem és el resultat del treball portat a terme per un grup d’alumnes d’aquesta universitat, en el Grau de Pràcticum IV, d’Educació Infantil.

FOTO 1 PORTADA

La nostra intervenció ha estat basada en un treball educatiu d’Aprenentatge-Servei (APS) per a la comunitat.

Què és un APS? És una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte, en el qual, hem observat les necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo.

A partir del que hem observat, detectem un espai exterior amb molt potencial educatiu. I d’aquí neix el nostre projecte: Traçant el nostre camí.

En aquest moment ens posem en marxa buscant diferents propostes, tenint en compte el currículum d’educació infantil, per tal d’oferir materials que conformin espais educatius mitjançant elements naturals.

FOTO 2 PORTADA (Copy)

Les activitats plantejades han estat:

  • Grafisme a la paret i al terra

Els permet interioritzar les formes per, posteriorment, exterioritzar-les. A més, reforcen l’esquema corporal i la coordinació espacial.

  • Abecedari

Els permet iniciar-se en el procés lector i escriptor, podríem començar a fer-ne ús a partir del projecte del nom. Aquesta activitat reforça la grafia i el format és motivador per a que els infants continuïn en el procés. És un recurs que ajuda a la consciència fonològica perquè, a més de dibuixar la grafia, poden produir el so.

  • Màquina de sumar

Aquest recurs acosta els infants a iniciar-se en la suma de manera manipulativa. Considerem que un concepte abstracte com és la suma requereix d’un treball previ on és imprescindible la manipulació d’objectes per tocar, comptar i d’aquesta manera arribar a l’estructura d’agregació.

  • Un, dos, tres…

Els infants tenen la possibilitat de manipular el material i adquirir el concepte matemàtic a través de l’experimentació. Poden relacionar la grafia vers la quantitat, ordenar  les unitats i operar amb quantitats.

  • Recull d’elements naturals

Disposarem d’un bagul d’elements mòbils que permeten l’observació i l’experimentació. Es poden fer agrupacions, arrenglerar, fer fileres, apilonar, fer construccions, transportar-les, experimentar la seva olor, textura, temperatura… En definitiva, és un material senzill que ofereix infinitat  de possibilitats als infants.

  • Troncs fixos

Proposem aquesta zona com un espai educatiu per tal de potenciar el desenvolupament psicomotor de l’infant (enfilar-se, pujar o baixar, mantenir l’equilibri, coordinar, reconèixer la situació espacial…), accions que l’ajuden a gestionar el perill, a tenir seguretat, a conèixer els seus límits i acceptar-los per a proposar-se nous reptes.

Aquest projecte ens ha permès posar en pràctica molts dels coneixements assolits durant la nostra formació i esperem que siguin d’utilitat al centre en el plantejament educatiu que es desenvolupa a educació infantil. I així seguirem traçant el nostre camí…

Alumnes en pràctiques de la UAB: Natàlia Bonet, Elisa Bonilla, Sara Martínez, Laura Rosell i Fabina Salas.

Veure fotografies

Aquest article s'ha publicat dins de Educació Infantil i etiquetat amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *