La cèl·lula és la unitat fonamental de la vida, és a dir, tots els éssers vius estan formats almenys per una cèl·lula.

Una cèl·lula és un sistema obert que intercanvia matèria i energia entre el medi extern i el medi intern. Aquest medi intern rep el nom de citoplasma, i està delimitat per una membrana cel·lular. Aquest intercanvi de matèria i energia amb el medi extern permet el creixement de la cèl·lula (funció de nutrició) i el desenvolupament de la seva activitat interaccionant amb el medi (funció de relació). A l’interior de la cèl·lula es troben molècules que tenen la capacitat d’autoreplicar-se. És el material genètic (DNA i RNA), que conté tota la informació hereditària necessària per desenvolupar-se com a ésser viu i transmetre aquesta informació a noves generacions cel·lars (funció de reproducció).

Hi ha 2 grans tipus de cèl·lules: la cèl·lula procariota, característica dels éssers vius que es classifiquen en el regne Monera, que són els bacteris, i la cèl·lula eucariota, característica de la resta d’éssers vius, tant unicel·lulars com pluricel·lulars.

Es poden distingir també 2 tipus de cèl·lules eucariotes: la cèl·lula eucariota animal i la cèl·lula eucariota vegetal.

En aquesta activitat et demano que dibuixis els 3 grans tipus de cèl·lules (utilitza la meitat d’un full de la llibreta per a cada dibuix):

1) Dibuixa una cèl·lula procariota (pots copiar el dibuix de sota)

2) Posa fletxes només a les estructures següents:

  • Material genètic
  • Citoplasma
  • Membrana citoplasmàtica
  • Paret cel·lular
  • Càpsula bacteriana
  • Flagel

3) Busca la funció de les següents estructures:

  • Material genètic
  • Membrana citoplasmàtica
  • Paret cel·lular
  • Càpsula bacteriana
  • Flagel

4) Dibuixa una cèl·lula eucariota vegetal (pots copiar el dibuix de sota)

5) Posa fletxes només a les estructures següents:

  • Nucli
  • Citoplasma
  • Reticle endoplasmàtic
  • Ribosoma
  • Aparell de Golgi
  • Mitocondri
  • Cloroplast
  • Vacúol
  • Membrana citoplasmàtica
  • Paret cel·lular

6) Busca la funció de les següents estructures:

  • Nucli
  • Ribosoma
  • Cloroplast
  • Vacúol

7) Dibuixa una cèl·lula eucariota animal (pots copiar el dibuix de sota)

8) Posa fletxes només a les estructures següents:

  • Nucli
  • Citoplasma
  • Reticle endoplasmàtic
  • Ribosoma
  • Aparell de Golgi
  • Mitocondri
  • Membrana citoplasmàtica
  • Cili

9) Busca la funció de les següents estructures:

  • Nucli
  • Reticle endoplasmàtic
  • Citoplasma
  • Mitocondri
  • Aparell de Golgi
  • Cili

10) Descriu què tenen en comú i què diferencia a cadascun dels 3 tipus de cèl·lules (et pots ajudar construint una graella abans d’escriure l’explicació).

 

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 15: Quan he de trobar informació, primer reflexiono sobre què necessito, sobre on buscar i com fer la cerca, i seguidament planifico on guardar la informació, com utilitzar-la i com referenciar les fonts. (CC1, CC4, CE1)

Obj. 18: M’interesso en aprendre la terminologia científica específica de biologia i geologia en català, castellà i anglès per poder comprendre la informació i comunicar-me amb el mínim de barreres lingüístiques. (CC2)

Obj. 31: Interpreto els resultats de petites investigacions tenint en compte totes les variables i tots els condicionants, i acompanyo sempre les meves interpretacions d’arguments basats en evidències. (CC3, CE1)

Obj. 42: Aprenc les relacions que es produeixen entre els éssers vius i entre aquests i el medi ambient, i entenc que tot a l’ecosistema està interconnectat. (CE6)