Com es relacionen els éssers vius?

El professor t’ha proporcionat la següent fotocòpia (també pots treballar en format digital utilitzant el següent enllaç):

Com pots comprovar, es tracta de diversos dibuixos d’animals, de plantes, i d’altres elements de la naturalesa.

En aquesta activitat et demano que exploris entre les diferents relacions intraespecífiques i interespecífiques que es poden desenvolupar en els éssers vius a partir dels exemples de la fotocòpia. A continuació tens el llistat, però pots trobar tota la informació a 6.4. Relacions intraespecífiques i interespecífiques. Ecosistemes.

Relacions intraespecífiques:

Defensa
Competència per l’aliment
Competència per la parella reproductora
Reproducció
Colònies

Relacions interespecífiques:

Predació
Parasitisme
Simbiosi – comensalisme
Simbiosi – mutualisme

1) Retalla els dibuixos deixant 1-2 mm de marge (si ho fas en format digital, utilitza les aplicacions adequades i munta el teu treball en una presentació digital). No perdis cap dibuix!

2) Sobre la teva taula, intenta relacionar els dibuixos de manera que tinguis exemples de cadascun dels 9 tipus de relació que apareixen al llistat (no hi ha una solució única perquè hi ha éssers vius que poden tenir més d’un tipus de relació amb diferents espècies, però és important que la teva solució inclogui tots i cadascun dels tipus de relació del llistat i tots els dibuixos sense descartar-ne cap).

3) Una vegada hagis comprovat que no hi ha cap error, enganxa els dibuixos a la llibreta de manera que quedin juntes les espècies que es relacionen entre sí. Deixa prou espai als costats i a dalt i a baix per a escriure.

4) A sobre de cada grup d’espècies que es relacionen entre sí escriu el nom del tipus de relació que il·lustren, i indica si és una relació intraespecífica o una relació interespecífica.

5) A sota dels dibuixos o al costat explica en què consisteix el tipus de relació que mantenen les espècies (no has d’escriure una explicació general del tipus de relació, sinó que has d’explicar la interacció exacta que mantenen els éssers vius entre ells).

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 7: Reflexiono sobre els meus encerts i errors, que reconec a través de diferents estratègies d’avaluació, per millorar i aprendre. (CC5)

Obj. 10: Respecto les opinions i el coneixement de tothom, i els escolto activament com a font d’aprenentatge. (CC5)

Obj. 23: Em faig preguntes amb sentit sobre els fenòmens naturals i defenso amb els meus coneixements perquè és oportú fer-me-les. (CC3, CE3)

Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)

← Article previ

Article següent →

1 Comentari

  1. Esta molt bé. Encara que el peix i les formigues no són fàcils de relacionar per alumnes de 1er. A on recomanes posar-los?

Deixa un comentari