Saps què és un esquema?
És una representació gràfica que s’utilitza per mostrar i relacionar conceptes de manera clara i organitzada.
Un esquema ja construït t’ajuda a conèixer i memoritzar conceptes de manera ràpida. Si, a més, l’esquema el fas tu, l’aprenentatge és molt més profund i segur, perquè per poder construir l’esquema necessites entendre tots els conceptes i saber-los relacionar.
Els esquemes poden adoptar molts dissenys diferents. A continuació et mostro alguns, però trobaràs molts d’altres per internet.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
En aquesta activitat et demano que facis un esquema sobre la reproducció dels éssers vius. La informació que necessites la trobaràs al següent enllaç:
6.3. Reproducció sexual i asexual
L’esquema ha d’ocupar un únic full de la teva llibreta, i abans de fer l’esquema definitiu pots prendre anotacions a la llibreta i fer proves (no les esborris, és interessant tenir tot el teu treball a la llibreta).
Per tal d’assegurar-te de fer un esquema perfecte, planteja’t les següents qüestions, que et serviran d’ajuda durant el procés:
- Quines són les paraules clau o els conceptes que no poden faltar a l’esquema?
- Entenc el significat de cadascun dels conceptes o de les paraules clau?
- En quin ordre he de presentar els conceptes al meu esquema?
- Quin disseny d’esquema és el més adequat per presentar el que vull explicar?
- Hi ha conceptes que he de relacionar entre sí?
- Una vegada construït, s’entén el meu esquema o cal fer algun canvi?
AVALUACIÓ
Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:
Obj. 2: En les presentacions orals i en els redactats dels treballs i d’altres activitats escrites procuro ser original i creatiu, evitant reproduir les fonts consultades (CC8)
Obj. 18: M’interesso en aprendre la terminologia científica específica de biologia i geologia en català, castellà i anglès per poder comprendre la informació i comunicar-me amb el mínim de barreres lingüístiques. (CC2)
Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)
Deixa un comentari