Saps què és un esquema?

És una representació gràfica que s’utilitza per mostrar i relacionar conceptes de manera clara i organitzada.

Un esquema ja construït t’ajuda a conèixer i memoritzar conceptes de manera ràpida. Si, a més, l’esquema el fas tu, l’aprenentatge és molt més profund i segur, perquè per poder construir l’esquema necessites entendre tots els conceptes i saber-los relacionar.

Els esquemes poden adoptar molts dissenys diferents. A continuació et mostro alguns, però trobaràs molts d’altres per internet.

En aquesta activitat et demano que facis un esquema sobre la reproducció dels éssers vius. La informació que necessites la trobaràs al següent enllaç:

6.3. Reproducció sexual i asexual

L’esquema ha d’ocupar un únic full de la teva llibreta, i abans de fer l’esquema definitiu pots prendre anotacions a la llibreta i fer proves (no les esborris, és interessant tenir tot el teu treball a la llibreta).

Per tal d’assegurar-te de fer un esquema perfecte, planteja’t les següents qüestions, que et serviran d’ajuda durant el procés:

  • Quines són les paraules clau o els conceptes que no poden faltar a l’esquema?
  • Entenc el significat de cadascun dels conceptes o de les paraules clau?
  • En quin ordre he de presentar els conceptes al meu esquema?
  • Quin disseny d’esquema és el més adequat per presentar el que vull explicar?
  • Hi ha conceptes que he de relacionar entre sí?
  • Una vegada construït, s’entén el meu esquema o cal fer algun canvi?

 

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 2: En les presentacions orals i en els redactats dels treballs i d’altres activitats escrites procuro ser original i creatiu, evitant reproduir les fonts consultades (CC8)

Obj. 18: M’interesso en aprendre la terminologia científica específica de biologia i geologia en català, castellà i anglès per poder comprendre la informació i comunicar-me amb el mínim de barreres lingüístiques. (CC2)

Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)