La Joana és aficionada a la natura i al senderisme. Sempre porta el bloc de notes i la càmera de fotos per fotografiar i dibuixar els paisatges i els éssers vius que troba pel camí.
El Pol, en canvi, és un gran amant del mar, i el que més li agrada és bussejar i fer fotos a tots els éssers vius que viuen a prop de la costa o, fins i tot, a mar obert.
Sembla que tots dos tenen en comú l’estimació per la natura i l’afició a la fotografia, però a la Joana li agrada ben poc ficar-se al mar, i al Pol difícilment el trobareu caminant per la muntanya. Sembla que la Joana i el Pol no tindran mai l’oportunitat de compartir les aficions que tenen en comú, però una tarda, després de les vacances d’estiu, la casualitat ha volgut que es trobin al casal del poble i comencen a parlar sobre què han fet durant l’estiu i sobre les seves aficions. Engrescats, comparteixen les fotografies que han pres, tot indicant els noms científics. Ves passant les imatges per veure tot el que han arribat a fotografiar:
Com pots veure, les fotos de la Joana i del Pol estan barrejades. Les pots separar?
A) Fes dues llistes separades amb els noms científics dels éssers vius fotografiats per la Joana, d’una part, i pel Pol, de l’altra. Com pots deduir, les fotos de la Joana són del medi terrestre, mentre que les del Pol són del medi marí.
La Joana i el Pol estan ben entretinguts explicant les seves experiències fotogràfiques, així que decideixen demanar al bar del casal unes patates braves, uns peixets fregits i un refresc. Tot esperant que els serveixin, el Pol diu:
– Fixa’t, ara menjarem patates i peixos. Les patates són vegetals i els peixos són animals. Per tant, els humans som omnívors.
I la Joana li pregunta:
– I els éssers vius que hem fotografiat? Quins són productors, quins són herbívors, quins carnívors o supercarnívors, i quins sapròfags? Hi ha algun omnívor com nosaltres, els humans?
B) Busca per internet el nom comú de cada espècie i el que menja habitualment. Indica si l’espècie és productora, herbívora, carnívora, supercarnívora o sapròfaga.
Tot seguit el Pol diu a la Joana:
– Tu vas fer les fotos en llocs molt propers els uns dels altres, oi?
– Doncs sí. – va respondre la Joana. – I tu?
– També. Estic pensant que podríem intentar determinar la xarxa tròfica.
– És veritat, Pol. Si podem respondre a la pregunta “Qui es menja a qui?” serem capaços de construir les dues xarxes tròfiques! – va concloure la Joana.
C) En un full de la llibreta per al medi terrestre i en un altre full per al medi marí, dibuixa cada ésser viu en petit i, tot seguit, fes una fletxa que vagi de la presa al depredador.
Passa a punta fina negra els dibuixos i pinta’ls a llapis. Escriu el nom comú i el nom científic al seu costat i indica el nivell tròfic al que pertany cada ésser viu.
Si abans de fer els dibuixos en net fas un esquema de com serà la xarxa tròfica, podràs decidir on fer els dibuixos de manera que no es creuin gaire les fletxes ni facin masses voltes.
És possible que més d’una fletxa surti d’un mateix ésser viu si aquest és l’aliment de més d’un consumidor. També és possible que més d’una fletxa vagi a parar a un mateix consumidor si aquest s’alimenta de diferents éssers vius.
AVALUACIÓ
Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:
Obj. 3: Em comunico i participo de manera diversa, utilitzant tots els recursos possibles, també els artístics, plàstics, audiovisuals i corporals. (CC5)
Obj. 15: Quan he de trobar informació, primer reflexiono sobre què necessito, sobre on buscar i com fer la cerca, i seguidament planifico on guardar la informació, com utilitzar-la i com referenciar les fonts. (CC1, CE2)
Obj. 18: M’interesso en aprendre la terminologia científica específica de biologia i geologia en català, castellà i anglès per poder comprendre la informació i comunicar-me amb el mínim de barreres lingüístiques. (CC2)
Obj. 34: Incorporo com a part de mi els coneixements assolits a la matèria i els aplico en el desenvolupament de propostes d’aprenentatge de qualsevol altra matèria o situació. (CC3)
Deixa un comentari