Els éssers vius es classifiquen en 5 Regnes:

Regne Monera, que són els bacteris i els. cianobacteris.

Regne Protoctista, que són els protozous i les algues.

Regne Fungi, que són els llevats, les floridures i els fongs.

Regne Plantae, que són les molses, les falgueres i les plantes superiors amb flor.

Regne Animalia, que són els animals invertebrats i els animals vertebrats.

 

Sabríeu dir quines són les característiques dels éssers vius que formen part de cadascun d’aquestes 5 regnes?

En aquesta activitat us proposo que confeccioneu una clau dicotòmica que serveixi per classificar qualsevol ésser viu en un dels 5 regnes. Tota la informació la podeu trobar al document 6.5. Els 5 regnes. Taxonomia i claus dicotòmiques.

1) Formeu grups de 3 – 4 persones i organitzeu el treball.

2) Elaboreu un esquema amb les característiques de cadascun dels 5 regnes. El més pràctic és fer una graella amb els 5 regnes a les fileres i les característiques a les columnes, i indicar amb una “X” els regnes que compleixen les característiques.

3) Redacteu preguntes amb 2 respostes excloents (qualsevol organisme ha de complir una i només una de les 2 possibles respostes). Tingueu en compte que l’ordre de les preguntes és important.

4) Una vegada confeccionada i revisada pel professor, copieu la clau dicotòmica a la vostra llibreta. Il·lustreu la vostra clau amb petits dibuixos que heu de passar a punta fina negra i pintar amb llapis de colors.

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 11: Em faig responsable del treball en equip i hi participo activament. (CC7)

Obj. 18: M’interesso en aprendre la terminologia científica específica de biologia i geologia en català, castellà i anglès per poder comprendre la informació i comunicar-me amb el mínim de barreres lingüístiques. (CC2)

Obj. 31: Interpreto els resultats de petites investigacions tenint en compte totes les variables i tots els condicionants, i acompanyo sempre les meves interpretacions d’arguments basats en evidències. (CC3, CE1)

Obj. 33: Aplico el mètode científic pas a pas o de manera abreujada en qualsevol context de les ciències i del coneixement, així com en la meva vida personal. (CC3, CE5)

Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)