El pols, que podem mesurar al canell o al coll sota la barbeta amb el tou dels dits índex i cor, és l’expansió polsant de les artèries provocada per la circulació de la sang impulsada pel cor. Les ones de pressió provocades pel batec del cor es mouen al llarg dels vasos sanguinis, que són flexibles, i aquest tren d’ones es desplaça 15 o més vegades més ràpidament que el flux sanguini.

En una persona sana, el batec del cor i el pols són equivalents, però és possible que determinades alteracions en el batec del cor, com les arítmies no produeixin expansions equivalents a les artèries.

Un pols normal en el cas d’un adult sa en descans oscil·la entre les 60 i les 100 pulsacions per minut. Les pulsacions poden caure fins a les 40 pulsacions en algunes fases del somni i poden pujar fins a les 200 pulsacions durant un exercici físic intens. Normalment, el pols és més ràpid en les persones més joves.

Quan es fa activitat física intensa, les cèl·lules musculars consumeixen gran quantitat de nutrients, especialment oxigen, que els és proporcionat a través de la sang (els eritròcits transporten l’oxigen des dels pulmons fins a les cèl·lules). És per això que el sistema nerviós envia l’ordre al miocardi de bombejar la sang més ràpidament i envia l’ordre als músculs que produeixen la ventilació pulmonar d’accelerar el ritme de ventilació. La circulació més ràpida de la sang proporciona grans quantitats d’oxigen als teixits que estan treballant. L’augment del ritme cardíac accelera el pols.

1) Agrupeu-vos per parelles (heu de disposar d’un cronòmetre per mesurar el temps).

2) Practiqueu la presa del pols al canell o al coll i del temps (alterneu-vos). Podeu comptar les pulsacions per minut o per 30 segons i multiplicar per dos.

3) Decidiu qui farà la prova i qui prendrà les mesures.

4) Preneu dues mesures de pulsació en repòs (de l’alumne que faci la prova).

5) L’alumne que fa la prova ha de realitzar una activitat física intensa (flexions o abdominals ràpides, pujar i baixar escales ràpidament, etc.). Eviteu fer soroll que pugui molestar les altres classes.

6) Preneu mesures de pulsacions immediatament després de l’activitat física i posteriorment, cada 2 minuts.

7) Poseu les dades en comú introduint-les en un full de càlcul.

8) Feu un gràfic de línies per veure l’evolució de cada alumne.

9) Interpreteu l’evolució de les dades.

10) Interpreteu les diferències entre individus (valoreu hàbits esportius, consum de tabac, sexe, complexió física, etc.)