Reconstrucció històrica: de la teoria a la pràctica

Què és la reconstrucció històrica?, molts de vosaltres us preguntareu. Doncs bé, la reconstrucció o recreació històrica és una manera d’apropar-se al passat, a una época concreta, intentant experimentar al màxim la realitat de l’època en qüestió. En el nostre cas, les alumnes de Cultura clàssica de 4ESO de l’Institut Isaac Albéniz, vam aplicar-ho a l’època romana en els espais de jocs, educació i el coneixement del déu Bacus, per crear un nou taller per a la Magna Celebratio: Bacus per un dia.

Cartell de la Magna 2019. Foto: Ajuntament de Badalona.

El procés va començar quan la nostra professora, Teresa Devesa, ens va fer la introducció teòrica sobre aquesta manera d’apropar i difondre la història, i vam començar a cercar informació sobre la reconstrucció per poder aplicar-ho a la pràctica a posteriori. Més endavant ens va presentar la Magna Celebratio (festival de reconstrucció històrica a Baetulo), quan es va crear, en què consistia i com va anar evolucionant a través dels anys; també va incloure la participació d’alguns grups com el Grup de reconstrucció històrica de Badalona i Barcino Oriens. Van ser precisament representants d’aquest últim que van venir a l’institut a fer un taller amb el propòsit d’explicar-nos com duien a terme ells la reconstrucció històrica i també ensenyar-nos la seva gran aportació a la Magna, que és la legio

Taller de Barcino Oriens. Foto: Óscar Rodríguez i Arnau Saumell

Taller de Barcino Oriens. Foto: Óscar Rodríguez i Arnau Saumell.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Un cop ben informats, vam començar a preparar la participació del nostre institut Isaac Albéniz al taller dels ludi i scholaAquesta part va ser més entretinguda, perquè vam començar a experimentar per nosaltres mateixos en què consistia. D’especial ajuda ens va ser el taller que vam realitzar al Museu de Badalona per preparar la Magna celebratioperquè vam fer-nos-en una idea més precisa, tot veient les peces reconstruïdes, els vestits, els jocs… Aquest contacte directe, el fet de poder tocar i provar el material que utilitzaríem, va complementar l’experimentació que havíem fet prèviament amb les armes de la legio i del grup de reconstrucció Barcino oriens.

I després de tots aquests prolegòmens arriba el moment de veritat, la Magna ja és aquíA part dels coneixements que havíem adquirit sobre el déu Bacus, també vam posar en pràctica la teoria de l’escola romana, apresa a Llatí, al taller anomenat Rhetoricus, on alumnes de l’institut Isaac Albéniz i del Vedruna-Gràcia vam fer una petita representació explicant el que es feia a cada etapa de l’escola romana, i a més a més, vam escriure amb els styli sobre papir en grec clàssic i antigues lletres llatines. I creiem que fer-ho d’aquesta manera va ajudar més els nens a posar-se en el paper de pueri et puellae a la schola.
Aquesta part va ser molt divertida, arribats al Museu ben d’hora, ens van presentar els alumnes de l’altre centre, l’Escola Vedruna-Gràcia, després vam anar cap a l’escola La Cultural per vestir-nos, sense oblidar deixar les joies i altres objectes perquè fos més semblant a l’època que reconstruíem. Cadascú tenía assignada una túnica i, a part, ens vam fer uns pentinats adients per a l’ocasió. Un cop enllestit això, vam preparar les carpes on anàvem a passar el dia, vam recollir l’esmorzar i ens vam llençar a l’aventura. En arribar l’hora de dinar, el museu ens va  donar uns tiquets per poder agafar el menjar, durant aquesta estona va ser quan vam socialitzar més amb l’altre institut i quan ens vam fer més amics. 

Foto: Alfonso Campo

Durant la tarda vam continuar amb els nostres tallers del Rhetoricus et Ludi i també vam fer la representació de la schola i el taller de Bacus, que va ser tot un èxit. També va haver-hi temps per veure els altres tallers de la Magna i aprendre més. I en finalitzar, vam ajudar a recollir i vam tornar a la nostra domus.

D’aquesta experiència tan completa voldríem destacar el nostre taller sobre Bacus, creat ex novo a partir de la proposta de la Teresa de fer un nou taller tenint en compte que s’havia descobert un nou bust del déu Bacus a les excavacions del lateral de l’autopista, ben a prop del nostre institut.

El bust del déu Bacus trobat al lateral de la C-31. Font: “El Punt Avui.”

Foto: Aida Gilbert.

El primer que vam fer per la realització d’aquest nou taller va ser cercar informació sobre el déu, com la genealogia, la simbologia i els atributs. Després vam pensar com reflectir tot això amb una disfressa, i ens va ajudar molt el fet d’informar-nos i fer recerca iconogràfica sobre el déu. El primer que vam decidir fer va ser la barba (que va costar bastant, no sabíem com començar i vam haver de mirar vídeos per agafar idees), ja que el bust que s’havia trobat era el de Bacus adult. A posteriori vam reproduir alguns dels seus atributs com el tirs; en un principi necessitàvem fulles de vinya, però com que eren molt difícil troba-les, ens vam decidir per  la corona de flors.

Posar aquest taller en pràctica va ser una mica més senzill, perquè ja sabíem més sobre el tema i teníem una littera del mateix Bacus. Disfressar els nens i llegir-los la littera va ser un treball meravellós, perquè podíem apreciar les ganes de conèixer aquest déu i ser Bacus per un día.

Foto: Alfonso Campo.

Foto: Aida Gilbert.

En la nostra opinió, realitzar aquests tallers va ser interessant, divertit i sobretot vam aprendre molt. Trobem que va ser una experiència molt bona i que fer-ho per nosaltres mateixes ens va ajudar molt més a entendre tot el que treballem a classe. A part, és molt gratificant haver pogut “ensenyar” d’alguna manera als nostres conciutadans i haver vist també la il·lusió a la cara, tant de nens com gent gran, en aprendre com escriure el seu nom en grec.

I aquí ens teniu a les dues, a hores d’ara alumnes de Grec i Llatí de Batxillerat, amb ganes de tornar-hi. Jo, l”Aida, formaré part de l’organització de la Magna com a part de les meves pràctiques d’Estada a l’empresa al Museu de Badalona. Trobo que aquest any serà diferent, sens dubte, però sé que tornarà a ser una gran experiència. I jo, la Paula, estic convençuda que tornaré aquest any a recolzar els meus companys a l’Schola.

Aida Gilbert L. i Paula Torres A.

1r de Batxillerat

Baetulonis schola MMXIX A.D: Bacchus noster deus est

Dissabte i diumenge 27 i 28 d’abril: apunteu aquestes dates. Badalona es tornarà a vestir de romana i a l’entorn del Museu renaixerà l’antiga Baetulo. Una nova edició de la Magna celebratio. la catorzena,  que comptarà, com des de fa anys, amb l’Schola dels alumnes de l‘Albéniz i la Vedruna-Gràcia.

El professorat ja hem fet la reunió amb l’arqueòloga del Museu, Clara Forn, i estem a l’espera de realitzar el taller de Ludi, on ella mateixa i la Roser, responsable de la ludoteca, ens prepararan per fer jugar els pueri puellaeque que visitin el taller.

Queda enrere, doncs, aquell cap de setmana rúfol de l’any passat en què el dissabte ens va respectar, però el diumenge plujós ens va impedir dur a terme el taller. Encara recordo algunes alumnes que s’havien reservat el diumenge per venir i van haver de sentir, de bon matí a la porta del Museu, que aquell dia s’anul·lava la jornada. Així són els designis divins i Zeus, el déu de llamps i trons, ens va jugar una mala passada. Esperem que enguany us pugueu treure l’espina…

Foto de grup

Foto d’equip dissabte a la tarda, acompanyats de Dolors Sabater i José Téllez

Grosso modo, la nostra participació tindrà la mateixa estructura que sempre i segur que tothom hi pot trobar un lloc on col·laborar.

  • Hi ha tres torns possibles de participació, dissabte al matí, dissabte a la tarda i diumenge al mati, la qual cosa no exclou que pugueu optar a dos o tots tres. Vosaltres feu la vostra proposta i tot dependrà del nombre de sol·licituds a cada torn. Aquí teniu la programació general i algunes dades importants referents a l’organització.
  • Els àmbits de participació són quatre:
    • Les tres etapes de l’Schola: ludus litterarius (on s’ensenya a escriure en llatí i inclou el joc dels llatinismes), ludus grammaticus (on s’escriu amb alfabet grec) i ludus rhetoricus (que comprèn una petita representació interactiva amb el públic per explicar als visitants el sistema educatiu romà i especialment l’ensenyament d’oratòria i retòrica). Mireu aquí el guió de la representació, a veure si us animeu a fer algun paper.
    • El joc d’etimologies i de llatisnimes també tenen èxit assegurat.
    • Els ludi Romani, que a la vegada comprenen la Ludoteca, per als més petits, i l’espai de jocs per a més grans. Aquest dossier del camp d’aprenentatge de Tarragona us pot ajudar a preparar-lo.

No obstant, als magistri et discipuli, no ens agrada encarcarar-nos i sempre hi ha petites novetats que ens ofereixen incentius per millorar una mica a cada edició. La d’enguany va lligada a l’eix temàtic que el Museu ha triat per a la Magna 2019, el bust de Dionís trobat l’any passat ben a prop del nostre institut arran de les obres de construcció del voral de l’autopista, les mateixes que ara ens afecten de ple i ens impedeixen entrar per la porta principal del centre. Precisament el dia 28 d’abril s’inaugura una exposició sobre el tema titulada Bacus, les màscares del déu. No us la perdeu!

Portada del catàleg de l’exposició [Font: Museu de Badalona]

Doncs aquestes màscares del déu del vi i el teatre ens han fet pensar que podríem canviar el conte basat en les Metamorfosis d’Ovidi, que vam incorporar al final del rhetoricus l’any 2017, amb motiu dels 2000 anys de la mort del poeta, efemèride que el Museu celebrava també. En lloc d’això, per què no preparem el necessari per caracteritzar els visitants que ho desitgin amb els atributs del déu i amb la barba d’aquesta representació que van trobar tan a prop de casa nostra. Creieu que pot tenir èxit? Vestir els visitants de Dionís i fer-los foto per a la posteritat, tot això amanit amb les vostres explicacions sobre el déu. Qui s’hi apunta?

Ubicació de les dues riques domus on es va trobar el bust de Bacus. Reconeixeu el lloc? [Font: La Vanguàrdia]

I ara teniu la paraula vosaltres, Baetuolenses et Barcinonenses discipuli, si us animeu a compartir un cap de setmana amb el passat i el patrimoni i fer un servei a la ciutadania de Badalona i els altres visitants, deixeu un comentari amb el torn/torns que us van bé i els àmbits en que voleu participar. O si ho preferiu, també us podeu oferir a fer tasques tècniques, com les fotos, un reportatge en vídeo o qualsevol altra aportació que cregueu que pugui ser d’utilitat. Tots hi sou benvinguts.

Valete omnes!

TERESA

Baetulonis schola MMXVIII A.D: Sol versus pluviam

Quina edició, la d’aquest any! Tot va començar amb la convocatòria inicial, que dóna als dos centres el tret de sortida de tot el procés, i va continuar, com cada any, amb una sessió preparatòria al Museu de Badalona sobre els Ludi i la Tabula hospitalis, protagonista de la XIV Magna.

Finalment arriba el dia i gaudim d’un dissabte rodó, amb afluència de col·laboradors, alumnes novells, alumnes experimentats i exalumnes que no se’n cansen i i són un puntal formidable per als professors. També va ser destacable la quantitat de públic que ens va visitar, entre el qual professorat i famílies dels dos centres, cosa que s’agraeix moltíssim. I fins i tot alguns membres del consistori badaloní es van interessar per la tasca pedagògica que duem a terme entre tots. L’alcaldessa Dolors Sabater venia acompanyada pel tinent d’alcalde José Téllez, que tot parlant ens va recordar que havia estat exalumne de Grec i Llatí a l’Albéniz. Quants records em van venir al cap de la seva promoció…

Foto de grup

Foto d’equip dissabte a la tarda, acompanyats de Dolors Sabater i José Téllez

Diumenge, en canvi, el temps no va acompanyar i per consell dels representants del Museu, un cop consultades les previsions meteorològiques, vam decidir anul·lar el taller. Amb recança vam marxar cap a casa, doncs, i us he de dir que em va saber greu especialment pels que dissabte no hi vau poder participar i diumenge estàveu a la porta del Museu disposats a gaudir de l’experiència. Caldrà tornar-ho a provar l’any vinent, no us sembla?

Mirem cap endavant i comencem a preparar la nova edició, amb més ganes que mai. I per aconseguir-ho, vet aquí algunes imatges que m’han fet arribar de dissabte al matí. Oi que fan venir ganes de repetir-ho?

TERESA

Baetulonis schola MMXVIII A.D: Novus annus, nova Magna

Sembla mentida que ja hagi passat un any des que donàvem el tret de sortida de la Magna 2017. Els 55 comentaris que va rebre l’article anunciaven que altre cop els alumnes us oferiríeu a participar-hi i demostraríeu que estàveu disposats a dedicar el vostre temps, gratis et amore, a la divulgació i difusió del món clàssic.

I així va ser. Després de la deguda preparació, al Museu i als centres, la Baetulonis Schola va tornar a encisar petits i grans, i els va transportar a un passat no tan llunyà. El profit de l’experiència es va fer palès en articles posteriors en aquest mateix bloc i en el Vaixell d’Odisseu.

Fotografia de les dues escoles que van participar a la Magna Celebratio un cop acabada la celebració el diumenge 30 d’Abril. [Fotògraf: Alfonso Campo]

Arriba ara la XIV edició d’aquest festival de reconstucció històrica i nosaltres hi tornarem a ser, no ho dubteu, amb la nostra Baetulonis Schola i als Ludi Romani. El cap de setmana del 28 i 29 d’abril tenim, doncs, una nova cita amb el món romà. Recordeu-ne els detalls:

  • Hi ha tres torns possibles de participació, dissabte al matí, dissabte a la tarda i diumenge al mati, la qual cosa no exclou que pugueu optar a dos o tots tres. Vosaltres feu la vostra proposta i tot dependrà del nombre de sol·licituds a cada torn. Aquí teniu la programació general i algunes dades importants referents a l’organització.
  • Els àmbits de participació són quatre:
    • Les tres etapes de l’Schola: ludus litterarius (on s’ensenya a escriure en llatí i inclou el joc dels llatinismes), ludus grammaticus (on s’escriu amb alfabet grec) i ludus rhetoricus (que comprèn una petita representació interactiva amb el públic per explicar als visitants el sistema educatiu romà i especialment l’ensenyament d’oratòria i retòrica). Mireu aquí el guió de la representació, a veure si us animeu a fer algun paper.
    • Els ludi Romani, que a la vegada comprenen la Ludoteca, per als més petits, i l’espai de jocs per a més grans.

Com cada any, en aquest article de sortida anunciem les novetats, una vegada consolidades les innovacions d’edicions anteriors.

  • Sembla que els companys de l’Escola Vedruna han preparat un nou joc de taula, aquesta vegada d’etimologia grega. A veure si té tant d’èxit com el de les llatinismes!
  • El Museu proposa el govern i la gestió de la ciutat romana com a eix temàtic central d’aquesta edició, tot aprofitant la magnífica Tabula hospitalis que allotja la sala d’exposicions del jaciment.

[Font: Museu de Badalona]

En la sessió preparatòria que fa uns anys ens ofereix el Museu, els de 4t tornareu a gaudir de l’oportunitat d’entrar en contacte amb els jocs dels infants romans, per tal de preparar-vos per fer jugar a la romana els nens i nenes badalonins. D’altra banda, als de batxillerat l’arqueòloga del Museu, Clara Forn, us desvetllarà els secrets d’aquesta magnífica taula de bronze trobada per Joaquim Font i Cussó el 1934. En ensenyarà com interpretar aquest pacte d’hospitalitat entre els baetulonenses i Quint Licini Silvà Granià, un dels prohoms de la ciutat, una porta oberta als secrets de l’epigrafia, tan present en totes les ciutats antigues i eina clau per a la interpretació històrica.

Doncs apa, ja sabeu, deixeu un comentari amb els vostres oferiments de torn i àmbit, però també amb propostes, suggeriments, consells dels veterans per als que s’hi incorporen de nou… La vostra veu és important, discipuli discipulaeque, perquè sense vosaltres no hi hauria Schola, per molt que els magistri  i la magistra  ho volguéssim.

Vos exspectamus!

TERESA

Quae officia in Magna sunt?

Aquest cap de setmana llarg del 29 i 30 d’abril, es torna a celebrar la Magna Celebratio. Un any més  Badalona fa memòria i retorna a l’època dels romans explicant a la gent que s’hi aplegava, a partir de jocs i tallers, com vivien els romans. I un any més tant l’INS Isaac Albéniz com l’escola Vedruna de Gràcia hem tingut l’oportunitat de participar-hi.

18157530_10211676737767490_1689977601717785330_n

Fotografia de les dues escoles que van participar a la Magna Celebratio un cop acabada la celebració el diumenge 30 d’Abril. [Fotògraf: Alfonso Campo]

Uns dies una mica afectats per la pluja, sobretot el diumenge, però això no va impedir ni que se celebrés la jornada ni que la gent s’acostés. Encara que als visitants els agrada dormir, ja que fins passades les dotze i mitja del migdia no es va començar a omplir la plaça. Jo estava al taller de Ludi Romani, on ensenyàvem als més petits com els nens romans s’entretenien i passaven l’estona. No vaig tenir l’oportunitat d’anar més enllà d’on estàvem les escoles, però amb la visita d’altres anys, sé que està molt ben fet i si no t’has acostat aquest any,  el que ve et recomano, que encara que no participis, passis a fer una volta i ja de pas a veure els teus companys.

L’Escola Vedruna de Gràcia també ha fet un article sobre  la Magna Celebratio, aquí  us deixo l’enllaç perquè li feu un cop d’ull!

Si us hi vau fixar bé, a la Magna celebratio hi ha recreats molts oficis. La Mikela i el Rafael van estar fent fotos i han fet una presentació amb totes elles. Com que ho estem treballant a la unitat 5, us proposem l’exercici següent: De cadascun dels oficis que surten al fotomuntatge, escriu el nom en llatí, la traducció en català, defineix-lo i comenta les eines que es veuen en les imatges. Si algun està esmentat a la Narratio especifiqueu-ho.

En relació a l’altre tema treballat a classe, el calendarium Romanumintenteu esbrinar què vol dir la frase que hi ha a sota del títol de la portada i relacioneu-ho amb tot el que en vam explicar.

 

Francesc Becerra 4ESO

AD MMXVII: In Baetulonis Museo pueri puellaeque ludunt!

Tal com anunciàvem a l‘article que donava sortida a la Baetulonis schola AD MMXVII, dimarts 4 d’abril vam anar al museu a tenir un primer contacte amb els jocs que compartirem amb els infants al taller de Ludi Romani.

Allà vam poder comprovar que hi havia jocs per a totes les edats i gustos:

  • Jocs de psicomotricitat i d’imitació del món adult per als més petits
  • Jocs d’equilibri
  • Jocs de punteria i atzar
  • Jocs de moviment i resistència…

Per tal que recordem la jornada, aquí tenim un recull d’imatges que ens servirà també com a punt de partida per preparar-nos millor.

[Fotografies: Alfonso Campo. Muntatge: Teresa Devesa. Fons musical: Carlinhos Brown-Maria Caipirinha]

Sembla que ens ho vam passar bé oi? Doncs ara toca reflexionar-hi i aprofundir una mica més en les activitats a dur a terme amb els visitants.

  1. Feu una descripció de com es va desenvolupar l’activitat, tot fent referència a les imatges del muntatge fotogràfic.
  2. Comenteu les imatges en què apareixeu vosaltres i expliqueu-les des del vostre punt de vista.
  3. Segons les tipologies de jocs establertes més amunt, trieu tres jocs de tipus diferents i expliqueu el seu funcionament segons les indicacions que trobareu en aquest dossier del Camp d’aprenentatge de Tarragona.
  4. Us van quedar dubtes? Teniu algun comentari a fer sobre els Ludi? Deixeu-los en comentari i mirarem de resoldre’ls.

TERESA

Baetulonis schola MMXVII A.D iam hic est!

Ja la tenim aquí. Una nova edició de la Magna Celebratio, la XIII, s’està començant a gestar i, com no pot ser d’altra manera, allà ens tindran per dur a terme un any més la nostra Baetulonis Schola. Un cop mantinguda la primera reunió amb el Museu de Badalona, ja podem confirmar que enguany se celebrarà el 29 i 30 d’abril i ens han assegurat que hi haurà sorpreses i novetats remarcables. Haureu d’esperar per conèixer-les, no podem desvetllar-les ara, però creiem que us agradaran.

Molt ha plogut des de la darrera edició, però nosaltres no ens hem estat asseguts, sinó que hem fet difusió del nostre projecte, sobretot per la seva qualitat d’activitat educativa d’Aprenentatge Servei:

Cal destacar també que la passada edició va ser la primera que el Museu va reconèixer la nostra tasca amb un certificat oficial per a tot l’alumnat i els centres que hi vam participar. Sumat al que ens va donar el CRP de Badalona, vam acabar amb dos documents que valoraven la nostra tasca. Una agradable novetat que potser en alguna ocasió us pot fer servei…

nueva-imagen-4

I ara… Sant Tornem-hi.

Partim de l’estructura de sempre, recordem-la per als neòfits.

  • Hi tres torns possibles de participació, dissabte al matí, dissabte a la tarda i diumenge al mati. La qual cosa no exclou que pugueu optar a dos o tots tres. Vosaltres feu la vostra proposta i tot dependrà del nombre de sol·licituds a cada torn.
  • I quatre àmbits de participació:
    • Les tres etapes de l’Schola: ludus litterarius (on s’ensenya a escriure en llatí i inclou el joc dels llatinismes), ludus grammaticus (on s’escriu amb alfabet grec) i ludus rhetoricus (que comprèn una petita representació interactiva amb el públic per explicar als visitants el sistema educatiu romà i especialment l’ensenyament d’oratòria i retòrica).
    • Els ludi Romani, que a la vegada comprenen la Ludoteca, per als més petits, i l’espai de jocs per a més grans.

No obstant, com que no sabem estar-nos quiets i creiem que cada edició ha de ser una nova aventura, un repte engrescador, per a aquesta edició volem revisar alguns aspectes:

  • Després de dos anys fent el mateix text, potser és hora de retocar la darrera part del guió del rhetoricusQui agafaria el repte d’intentar actualitzar-lo i fer més proper i interactiu per al públic jove?
  • En el marc de la commemoració dels 2000 anys de la mort del poeta llatí Ovidi, que planteja també el Museu, estaria bé dissenyar alguna activitat relacionada amb aquest autor, amb les Metamorfosis, potser?

Edició anglesa de Les metamorfosis, 1632 [Font: Wikimedia Commons]

Com a novetat també significativa, el Museu ens ha comentat que per evitar la manca d’abillament romà per a tothom, només els participants a la representació del ludus rhetoricus aniran vestits de romans, mentre que tota la resta anireu amb una samarreta que us acreditarà com a participants de la Magna. L’objectiu és que el nombre de túniques no suposi una limitació per al nombre d’alumnat participant i que el visitant pugui distingir clarament les activitats de recreació històrica dels tallers més divulgatius o didàctics. Què en penseu? Digueu-hi la vostra.

Per anar escalfant motors i preparant la nostra participació, farem al Museu una sessió prèvia per entrar en contacte amb els jocs que haurem de compartir amb els infants i tenir un primer contacte amb la Clara i la Roser, les nostres referents del Museu i el Grup de Reconstrucció històrica de Badalona respectivament. Us en mantindrem informats!!!

20160223_165327

20160223_170436

[Fotos: Teresa Devesa]

I ara teniu la paraula vosaltres, si us animeu a compartir un cap de setmana amb el passat i el patrimoni i fer un servei a la ciutadania de Badalona i els altres visitants, deixeu un comentari amb el torn/torns que us van bé i els àmbits en que voleu participar. O si ho preferiu també us podeu oferir a fer tasques tècniques, com les fotos, un reportatge en vídeo o qualsevol altra tasca que cregueu que pugui ser d’utilitat. Tots hi sou benvinguts.

Ad proximum!

TERESA

La nostra Schola a la 6a Jornada APS

Abans del tret de sortida de la nostra participació en la Magna Celebratio 2017 -estigueu atents perquè l’article amb les novetats d’enguany no trigarà a sortir a la llum-, deixem constància d’un nou espai de posada en comú d’experiències didàctiques on va ser present la nostre Baetulonis Schola. En la tarda plujosa del 20 de gener vam assistir a la 6a Jornada d’intercanvi d’Experiències d’Aprenentatge Servei organitzades al CCCA de Barcelona per la Fundació Jaume Bofill.

L’acte va començar amb una taula rodona de representants de les diferents administracions i va continuar amb un disquisició filosòfico-didàctica a càrrec del professor de filosofia Josep M. Esquirol. Sota el títol La comunitat i el secret de la formació i amb Plató com a fil conductor, Esquirol va anar trenant un discurs sobre el camí de la “forma” a la “formació”.

A continuació va arribar la pausa per al cafè i el repàs a l’espai de pòsters del vestíbul. Vet aquí el nostre.

cartell-aps-jaume-bofill-def

Valguin aquestes imatges per recordar passades edicions i convèncer-nos d’un dels potencials del nostre projecte. Allò que aprenem ho posem al servei dels nostres conciutadans i de la difusió del llegat cultural de la nostra ciutat. Es pot demanar més als nostres nois i noies? Els professors n’estem ben satisfets i ja vam explicar que la nostra ciutat també ens en va fer reconeixement.

Endavant doncs, i prepareu-vos, que això ja està a punt d’arrencar altre cop!

TERESA

 

L’Aprenentage i Servei també des del món clàssic

El projecte Baetulonis Schola ha estat reconegut pel CRP de Badalona com Activitat d’Aprenentatge i Servei. Vam tenir l’honor de ser un dels dos centres que vam exposar la nostra experiència a la IV Mostra i reconeixement de projectes d’Aprentatge i Servei de Badalona, i posteriorment vam rebre els diplomes de reconeixement de mà de l’alcaldessa de la ciutat, igual que els representants 18 projectes més.

cartell no foto

L’acte, que va tenir lloc la tarda del 9 de juny a la sala NOU del Parc de l’Escorxador, va començar amb una activitat participativa per tal que el públic es familiaritzés amb tots els projectes presentats a través d’un “qüestionari boig”. A continuació, va ser el torn dels dos projectes exposats com a mostra: la campanya de donació de sang a càrrec d’alumnat d”Ètica de 4ESO de l’escola Maristes Champagnat amb el Banc de sang i teixits, i el nostre.

DSC_0073

El Pau, l’Elías, la Gisela, la Paula i la Maria van parlar en representació de tots els participants. [Foto: CRP Badalona]

Tal com requeria l’ocasió, vam fer incidència en els aspectes del nostre projecte referents al servei que fem a la ciutadania a partir del que aprenem i preparem a l’aula de les matèries clàssiques. I és que sens dubte, l’activitat s’emmarca perfectament en l’Aprenentatge i servei, concretament pel que fa a la Participació ciutadana i el Patrimoni cultural. Vet aquí la presentació amb què vam acompanyar l’explicació:

A la veu de la professora i l’alumnat present vam acabar afegint la de participants d’altres centres i també dels visitants, de totes les edats. De fet, són ells els que poden donar fe de si allò que nosaltres ensenyem i aprenem pot fer servei a la ciutadania, finalitat principal de les activitats APS. Amb retalls dels audiovisuals d’edicions anteriors de la Magna, a càrrec de l’Arnau Font, i la Margalida Capellà, vam confeccionar el vídeo següent.

A continuació, i després d’unes paraules de l’alcaldessa de Badalona, Dolors Sabater, es va procedir al lliurament dels 20 diplomes a l’alumnat,  els centres i les entitats badalonines implicades en els diferents projectes. Finalment, l’acte es va cloure amb actuacions de música i dansa a càrrec d’alumnes alguns dels centres participants, Un goig veure l’entrega i dedicació de tots ells!

DSC_0156

[Foto: CRP Badalona]

El fet de ser un acte limitat exclusivament als centres i alumnes de Badalona, així com les limitacions d’assistents en funció de l’aforament del local, van impedir que en aquesta foto hi apareguéssiu tots els que hi hauríeu de ser, però amb el vídeo, la presentació i les nostres paraules vam intentar que hi fóssiu ben representats.

Seguim endavant i no ens aturem!

TERESA

Magna celebratio MMXVI AD: Quanta satisfacció i quants projectes!

Com cada any, un cop acabada la Magna, és l’hora de reflexionar, valorar i i plantejar-se nous reptes per a la propera.

Què vam fer a priori?

A l’Institut Isaac Albéniz, l’escola Vedruna de Gràcia i l’institut Premià de Mar ens vam preparar de valent per a aquesta dotzena edició. Fins al dia 30 d’abril, l’alumnat va anar exercitant-se a consciència per al magne esdeveniment.
  • Els estudiants de 4t de l’Albéniz van visitar l’exposició temporal de jocs romans del Museu de Badalona i van poder comprovar com els ludi  eren molt presents en l’existència dels ciutadans romans i s’anaven adequant a cada etapa de la seva vida. Van poder contemplar peces arqueològiques certament interessants i vam prendre consciència del que caldria explicar als infants que s’apropessin al taller de Ludi Romani .
20160223_163224

[Foto: Teresa Devesa]

  • La participació a l’escola venia precedida per una immersió en el sistema educatiu romà per part de tots nosaltres. L’Alba i l’Anna del Vaixell d’Odisseu, per exemple, ens ho explicaven en aquest article.
  • A Premià de Mar van fer un taller d’escriptura amb calamus que de ben segur els va ajudar a dirigir els traços dels nens i nenes que se’ns acostaven amb la il·lusió endur-se un tros de paper pergamí amb el seu nom.
  • La crida a la participació oficial la vam fer des d’aquest mateix bloc, amb la increïble resposta de 51 comentaris amb oferiments de participació la majoria d’ells. No obstant, el veritable poder de convocatòria el tenen articles com el de la Mireia a l’Aracne fila i fila, que va aconseguir engrescar alguns companys de Premià de Mar, després de dues edicions de sequera. i la seva professora els ho recordava des d’El Fil de les clàssiques. No fos que se’ns passés una data tan assenyalada.

Complim les expectatives in situ?

Les novetats de cada any són les que generen més dubtes i incertesa. Tant d’esforç, preparació i creativitat hauran servit d’alguna cosa? Caldrà comprovar-ho.

  • Hem de confessar que la nova ubicació dels Ludiallunyada de l‘Schola i sota les directrius de la Roser, voluntària del Museu, ens provocava una certa basarda, als professors, no perquè desconfiéssim dels nostres alumnes, sinó per no saber si els havíem instruït correctament , tot i la sessió preparatòria que vam fer conjuntament al Museu. Finalment, puc dir amb gran satisfacció que tot van ser elogis per als nois i noies gràcies als quals va ser possible tirar endavant el taller. Felicitats i gràcies discipuli discupulaeque!
  • No cal dir que la novetat que suposava va ludoteca, amb els jocs de rol per als més petits, va ser tot un èxit i va ser una sort que per primera vegada hi tinguéssim accés.
Magna Celebratio 2016. Ludoteca romana.

[font: Museu de Badalona]

  • A lScholael joc de llatinismes, millorat, va tornar a ser un èxit, i el pseudo-pergamí de lletres gregues, refet, va presidir altre cop l’espai del Grammaticus. Els textos explicatius de cada etapa de sistema educatiu romà, tot i que caldrà millorar-los, s’ha demostrat que són molt útils, fins i tot per la presentadora, quan es refereix a cada ludus.
13086767_1091838927526249_678081737242488639_o

[Foto: Margalida Capellà]

  • La presentació i el Rhetoricus són una aventura incerta, però com sempre, l’experiència dels que repeteixen i la il·lusió dels principiants, sumades, comporten inevitablement satisfacció i èxit, especialment aquesta edició, en què la interrelació i unió entre participants dels diferents centres ha estat més intensa que mai. De ben segur que l’any vinent n’hi haurà que faran el salt als papers estel·lars de Presentador i Rètor.
  • Alguna visita il·lustre, com la de l’alcaldessa de Badalona, Dolors Sabater, va afegir un toc de sorpresa a una edició de la Magna que malgrat el mal temps, hem tornat a percebre com a rodona. I perquè constí, enguany tothom rebrà certificats oficials de participació emesos pel Museu de Badalona.
alcaldesa

[Foto: Jordi Rincón]

I què farem a posteriori?

Els reportatges audiovisuals i articles sobre la jornada no s’han fet esperar: Un dissabte a la romana, de la Marta i Magna Celebratio MMXVI: plou i fa sol… de la Kènia, totes dues de Barcelona; Els alumnes de l’IPM a la XII Magna Celebratio, del Miguel Ángel i les altres alumnes de Premià, en són un bon exemple, així com els muntatges fotogràfics i els vídeos que els il·lustren.
  • Ve’t aquí les fotos de la Patrícia, de Vedruna Gràcia:
  • I el vídeo, com sempre impecable, de la Margalida:

Companys i companyes, això no ha estat res. Tot just hem acabat i el cap ens torna a bullir d’idees per a la propera edició, en molts casos suggeriments vostres que els professors i professores hem anat recollint per veure com podem dur a la pràctica:. Refer els cartells explicatius de cada ludus, obrir un procés participatiu per reescriure el guió, especialment del Rhetoricus, tot simplificant-lo, però sense reduir-lo excessivament, intentar fer assajos conjunts per millorar la compenetració dels actors i actrius, aquests són alguns dels nous projectes, però d’aquí a la primavera del 2017, de ben segur que en sorgiran de nous.

Ad proximum!

TERESA