Què és la reconstrucció històrica?, molts de vosaltres us preguntareu. Doncs bé, la reconstrucció o recreació històrica és una manera d’apropar-se al passat, a una época concreta, intentant experimentar al màxim la realitat de l’època en qüestió. En el nostre cas, les alumnes de Cultura clàssica de 4ESO de l’Institut Isaac Albéniz, vam aplicar-ho a l’època romana en els espais de jocs, educació i el coneixement del déu Bacus, per crear un nou taller per a la Magna Celebratio: Bacus per un dia.
Cartell oficial de la Magna Celebratio 2019
El procés va començar quan la nostra professora, Teresa Devesa, ens va fer la introducció teòrica sobre aquesta manera d’apropar i difondre la història, i vam començar a cercar informació sobre la reconstrucció per poder aplicar-ho a la pràctica a posteriori. Més endavant ens va presentar la Magna Celebratio (festival de reconstrucció històrica a Baetulo), quan es va crear, en què consistia i com va anar evolucionant a través dels anys; també va incloure la participació d’alguns grups com el Grup de reconstrucció històrica de Badalona i Barcino Oriens. Van ser precisament representants d’aquest últim que van venir a l’institut a fer un taller amb el propòsit d’explicar-nos com duien a terme ells la reconstrucció històrica i també ensenyar-nos la seva gran aportació a la Magna, que és la legio.

Taller de Barcino Oriens. Foto: Óscar Rodríguez i Arnau Saumell

Taller de Barcino Oriens. Foto: Óscar Rodríguez i Arnau Saumell.
Un cop ben informats, vam començar a preparar la participació del nostre institut Isaac Albéniz al taller dels ludi i schola. Aquesta part va ser més entretinguda, perquè vam començar a experimentar per nosaltres mateixos en què consistia. D’especial ajuda ens va ser el taller que vam realitzar al Museu de Badalona per preparar la Magna celebratio, perquè vam fer-nos-en una idea més precisa, tot veient les peces reconstruïdes, els vestits, els jocs… Aquest contacte directe, el fet de poder tocar i provar el material que utilitzaríem, va complementar l’experimentació que havíem fet prèviament amb les armes de la legio i del grup de reconstrucció Barcino oriens.
I després de tots aquests prolegòmens arriba el moment de veritat, la Magna ja és aquí. A part dels coneixements que havíem adquirit sobre el déu Bacus, també vam posar en pràctica la teoria de l’escola romana, apresa a Llatí, al taller anomenat Rhetoricus, on alumnes de l’institut Isaac Albéniz i del Vedruna-Gràcia vam fer una petita representació explicant el que es feia a cada etapa de l’escola romana, i a més a més, vam escriure amb els styli sobre papir en grec clàssic i antigues lletres llatines. I creiem que fer-ho d’aquesta manera va ajudar més els nens a posar-se en el paper de pueri et puellae a la schola.
Aquesta part va ser molt divertida, arribats al Museu ben d’hora, ens van presentar els alumnes de l’altre centre, l’Escola Vedruna-Gràcia, després vam anar cap a l’escola La Cultural per vestir-nos, sense oblidar deixar les joies i altres objectes perquè fos més semblant a l’època que reconstruíem. Cadascú tenía assignada una túnica i, a part, ens vam fer uns pentinats adients per a l’ocasió. Un cop enllestit això, vam preparar les carpes on anàvem a passar el dia, vam recollir l’esmorzar i ens vam llençar a l’aventura. En arribar l’hora de dinar, el museu ens va donar uns tiquets per poder agafar el menjar, durant aquesta estona va ser quan vam socialitzar més amb l’altre institut i quan ens vam fer més amics.
Durant la tarda vam continuar amb els nostres tallers del Rhetoricus et Ludi i també vam fer la representació de la schola i el taller de Bacus, que va ser tot un èxit. També va haver-hi temps per veure els altres tallers de la Magna i aprendre més. I en finalitzar, vam ajudar a recollir i vam tornar a la nostra domus.
D’aquesta experiència tan completa voldríem destacar el nostre taller sobre Bacus, creat ex novo a partir de la proposta de la Teresa de fer un nou taller tenint en compte que s’havia descobert un nou bust del déu Bacus a les excavacions del lateral de l’autopista, ben a prop del nostre institut.

El bust del déu Bacus trobat al lateral de la C-31. Font: “El Punt Avui.”
El primer que vam fer per la realització d’aquest nou taller va ser cercar informació sobre el déu, com la genealogia, la simbologia i els atributs. Després vam pensar com reflectir tot això amb una disfressa, i ens va ajudar molt el fet d’informar-nos i fer recerca iconogràfica sobre el déu. El primer que vam decidir fer va ser la barba (que va costar bastant, no sabíem com començar i vam haver de mirar vídeos per agafar idees), ja que el bust que s’havia trobat era el de Bacus adult. A posteriori vam reproduir alguns dels seus atributs com el tirs; en un principi necessitàvem fulles de vinya, però com que eren molt difícil troba-les, ens vam decidir per la corona de flors.
Posar aquest taller en pràctica va ser una mica més senzill, perquè ja sabíem més sobre el tema i teníem una littera del mateix Bacus. Disfressar els nens i llegir-los la littera va ser un treball meravellós, perquè podíem apreciar les ganes de conèixer aquest déu i ser Bacus per un día.
En la nostra opinió, realitzar aquests tallers va ser interessant, divertit i sobretot vam aprendre molt. Trobem que va ser una experiència molt bona i que fer-ho per nosaltres mateixes ens va ajudar molt més a entendre tot el que treballem a classe. A part, és molt gratificant haver pogut “ensenyar” d’alguna manera als nostres conciutadans i haver vist també la il·lusió a la cara, tant de nens com gent gran, en aprendre com escriure el seu nom en grec.
I aquí ens teniu a les dues, a hores d’ara alumnes de Grec i Llatí de Batxillerat, amb ganes de tornar-hi. Jo, l”Aida, formaré part de l’organització de la Magna com a part de les meves pràctiques d’Estada a l’empresa al Museu de Badalona. Trobo que aquest any serà diferent, sens dubte, però sé que tornarà a ser una gran experiència. I jo, la Paula, estic convençuda que tornaré aquest any a recolzar els meus companys a l’Schola.
Aida Gilbert L. i Paula Torres A.
1r de Batxillerat