III.- ÀNIMS de la teoria i la pràctica del Talent Cooppel, basat en la cultura del +3B de la Dinàmica Mental Creativa de jocs cooperatius (D.M.C.).-

Aquest bloc és una agenda de notícies històriques, en l’actualitat les notícies en fem difusió en:

. Twitter “Cooppel Federal”

. Facebook “Ceradai de Catalunya” en els nostres 90 grups propis entre temàtics i per pobles. Entre les pàgines cal destacar-ne tres: Cooppel,  Cooppel.es  i Cooppel.clubs entre altres iniciatives sobre esdeveniments.

En l’actualitat tenim més actius tres blogs:

www.cooppel.org   Cooperació pel Diàleg i per la Pau

www.cooperis.cat  Coordinadora de persones, professionals i entitats per a la cooperació educativa ciutadana local i mundial

http://blocs.xtec.cat/cooppelperlapau2014/  Causa Cooppel, candidata al premi Memorial per la Pau, Josep Vidal i Llecha.  2014

Més informació:  info@cooppel.org

En la pràctica del +3B  amb el protocol 003B+ADN dels valors i dels jocs en la cultura de la DiMaC.-

Formar un equip entre tres persones, on una persona dirigeix interaccions de forma alternant i seqüencial en torns (DiT) quan li toca  i les altres juguen i participen.

Simbolicament la que fa de  DiT és la branca que serveix per a què les altres dues creixin mutuament. Com el rol DiT és alternatiu i seqüencial les tres persones descobriran que són iguals en dignitat i en vocació cooperant.

 

 

La cultura de la Dinàmica Mental Creativa, denominada en un principi Cooperativa és oficial ja a l’Ateneu de Tarragona en la pràctica del +3B seguint el protocol 003B+ADN de tots els dilluns lectius ds del mes de gener de 2013.-

L’inventor i promotor aspira abans d’acabar el curs 2012-13 hi hagin quatre 3B.Clubs: el de l’Ateneu, el de l’institut, el de Cabacés i el de l’Aleixar. El de l’Ateneu es denomina 3B.Club Ateneu de Tarragona (3B.Club+ATE) i els de la resta es denominaran 3B.Club institut Antoni de Martí Franquès de Tarragona (3B.Club+INS) , 3B.Club Baronia i Natura (3B.Club+BiN)  de Cabacés i 3B.Club NAP “Natura, Art i Persones” de l’Aleixar (3B.Club+NAP).

La pràctica del 003B+ADN té cinc passos, dels quals:

1.- El primer és l’agilitat de repartir cartes al ritme de la sardana i després llegir la carta. Es reparteix una carta a cadascú començant per l’esquerra del DiT. El DiT també es serveis. Fins a tres tombs. Tres tombs és a dir 9 jocs és una jugada. Ara es cedeix el DiT al de l’esquerra i així de forma consecutiva fins a fer tres tombs i arribar a fer tres torns (3×3 tombs). Total 27  jocs. Cada camí que el DiT juga és diu joc. 27 jocs és una partida. Tres partides és un partit.  Es a dir 81 jocs.

2.- El segon és elaborar targetes a partir d’afirmacions siguin de coneixements, d’iniciatives o d’apostes d’ajuda als demés. Cada targeta té davant una pregunta i al darrera una resposta. La targeta es denomina +B. Si el jugador/a encerta la resposta es queda amb la +B, en cas contrari té dret a contestar el següent. En un tomb és pot guanyar un +B, en tres tombs o un torn tres +B, en tres torns nou +B.

3.- El tercer s’elaboren enginys de taula amb dòminos, fitxes, cartes, etc o taulers com auques de fotos, taulers de mapes de la ment, etc. I es juga seguint el ritme del pas 01 i si s’esqueies de les +B del pas 02.

4.- El quart pas és elaborar un projecte, denominat excursió com per exemple 3B+EXP exposicions i museus amb el +3B, 3B+Bin i 3B+Nap Natura amb història o art o 3B+TEC sobre els Tasques Escolars a Casa. Cal definir les aspiracions de les persones jugadores i cooperants COAS

5.- El cinquè pas és l’avaluació DiTS del domini de coneixements, propostes d’ iniciatives i apostes d’ajuda, de l’impacte social i de la transferència en els sabers. És aquí quan es dedideix constituir un 3B.Club o una 3B.Federació de 3B.Clubs.

El descobriment de principis científics inspirats en la pòlvora. Si tres elements són inofensius però combinats i en certa temperatura són explosius. És possible combinar tres factors en certes condicions per a ser més explosives en els aprenentatges autònoms? És en 2012 quan combinant el paradigma de la PEDM, el posicionament (P), el decisionament (D) i els Mapes de la Ment en condicions de temperatura d’entrenament (E) provoca una explosió mental cooperativa a efectes sorprenents. És aixó com neix la pràctica del 003B+ADN dels valors i dels jocs cooperatius creatius per la Justícia i per la Pau. Aquesta pràctica és entrenament cooperatiu de tres factors: un el posicionament mental (actitud, animació en els valors de les persones, posicionar-se respecte als altres, etc.) el segon el decisionament que són les decisions mentals a partir d’interioritzar accions, decisionament és posar en marxa processos mentals de decisió amb el suport de pràctiques tutor o de bastida. Consta de treballar amb tot el cervell (gimnàsia cerebral, tècniques PNL,etc.). I Mapes de la Ment són els mapes mentals a partir de materials que els provoquen: targetes +B, taules +2B, taulers +2B, projectes +3B, etc.. Per tant Processos de posicionament, de presa de decisions i de producció de materials pels mateixos jugadors/es. Per això la Dinàmica Mental Cooperativa també la denomino DiMaC (Dinàmica interactiva en els jocs de rols Mental analògica pels materials que genera en pràctica Cooperativa).

És a partir d’aquest paradigma de la PEDM basat en els principis psicopedagògics de Jonh Dewey, Carmen Timoneda, Pere Pujolàs, L. Kohlberg i Kieran Egan és com neix la pràctica del 003B+ADN , posicionament és l’agrupament per tres persones per criteris el més heterogenis possibles, la motivació pel coexitisme (guanyem tots o no guanyem), amb tombs i torns de rols DiTS de forma alternativa seqüencial, decisionament és el convertir les afirmacions en preguntes, iniciar processos de decisió conscients per afavorir l’èxtit personal i de l’altra, a més de preguntes decidim propostes i apostes d’ajuda; mapes de la ment és la consciència dels mapes cognitius, afectius i cooperatius al voltant d’uns materials creats pel mateix/a jugador/a.

Tenim al nostre davant una eina que val la  pena centrar a l’associació Ceradai 003B en aquest repte,així també potenciar Cooperis i concentrar tots els esforços en difondre, estar presents, compartir interessos i necessitats, fomentar la pràctica, la seva protecció, l’acompanyament els processos de pèrdua així com els processos de permisos i llicències per a garantitzar la qualitat de la Dinàmica Mental Cooperativa i dels seus efectes en la societat.

La nostra mà és la primera eina mental. Si ens aficionem a la Dinàmica Mental Creativa tal com ho fem al futbol, als castells humans, a la sardana, a l’excursionisme, als escacs, a les cartes… el món canviaria i nosaltres també.

Si es tant efectiva en les tasques escolars a casa, en les visites en família a museus, exposicions, biblioteques, etc a la fi en tot el repte de l’oci creatiu i de la diversió cooperativa.

Per què no hi ha més demanda i més manifestacions en jugar i generar clubs +3B ?????

Tot seguit els articles del nostre diari oficial digital de l’associació Ceradai i de la nostra campanya pública Cooperis.Cat


Deixa un comentari