173.- El projecte “OASIS+3B per les famílies” candidats al premi Josep Vives Ciurana de Tarragona 2013.-

Projecte OASIS+3B per a les famílies, curs 2013-14.-

El termini és el 07 de juliol. necessitem uns dies per a acabar de polir i tancar l’informe final a presentar.

L’objectiu principal d’aquesta campanya, tu pots ser candidat, és triple: donar a conèixer la convocatòria del premi, recordar a Josep Vives  i obrir una via per a donar a conèixer el +3B.-


A.- Plantejament de la iniciativa de suport als pares i a les mares per a motivar les tasques escolars dels nostres fills/es i avançar cada camí més cap a la seva autonomia dels aprenentatges.-

Es tracta d’aprovar a nivell d’AMPA de la proposta de dos tallers que el cost real és de 600 euros i que en aquesta ocasió són tallers gratuïts. I després fer el tràmit a nivell d’escola tal com s’especifica en aquesta oferta.

En el cas de què una família vulgui participar més tard en la 3B. Federació de 3B.clubs d’Aprendre a Aprendre  la quota federativa serà de 15 euros al mes pel primer fill/a i de 10 pel segon, i zero euros pel tercer. En el cas que l’AMPA doni suport a l’oferta gratuïta del present projecte les famílies tindran el primer any tot gratuït.

01.- Oferta pública.-

Oferta: L’AMPA ofereix dos tallers TEC gratuïts per a pares i/o per a mares. Un per  a pares i/o per a mares sols. Un altre per a pares i/o mares amb els seus fills/es, on aquestos duran les tasques escolars des de la seva pròpia autonomia personal.

1.1.- L’objectiu és dur a terme les tasques escolars i l’estudi a casa (TEC) amb la pròpia autonomia dels nostres fills/es. I a la vegada fomentar l’aprenentatge creatiu i cooperatiu en família i entre les amistats del centre escolar i/o del barri.

1.2.- El com ?  És practicar el +3B, que consisteix en aprendre a aprendre i aplicar una dinàmica mental creativa com a oci i diversió cooperativa.  La Dinàmica Mental és molt fàcil de practicar en família i facilita les competències bàsiques transversals, necessàries en totes les matèries escolars i en la mateixa vida de cada dia.

1.3.- L’execució tècnica anirà a càrrec del promotor i psicopedagog Josep Maria Ferran i Torrent amb persones cooperants i altres professionals qualificats.

1.4.- Criteris d’assistència. Podran assistir pares i mares amb fills i filles en educació primària i si hi han germans/es d’educació infantil.

02.- A canvi es demana la següent condició de tramitació administrativa:

Aprovat per l’AMPA, s’ofereix dins de la resta d’activitats de l’AMPA i s’aprova al Consell Escolar de Centre. Aprovat pel Consell la direcció presentarà la iniciativa  OASIS+3B al premi Josep Vives.

La gestió tècnica de l’elaboració del projecte i de les seves tasques estarà a càrrec del mateix promotor.

B.- Per a conèixer més el projecte OASIS+3B de ciutat educadora .-

01.- Justificació del projecte:

1.1.- El premi és una ocasió única.- El premi Josep Vives Ciurana de Tarragona és gràcies a la present convocatòria una ocasió per a l’estímul de la iniciativa ciutadana Cooperis.Cat www.cooperis.cat com a promotora d’experiències educatives en associacions i en els centres escolars del municipi de Tarragona, com arreu de Catalunya.

Per a més informació de la convocatòria del premi. Clica a sota:

http://www.tarragona.cat/lajuntament/conselleries/ensenyament/relacions-amb-la-comunitat/premis-imet-deducacio-josep-vives-ciurana


1.2. Història de l’experiència des del 2007.- Aquest projecte OASIS+3B arrela en el curs 2007-08, on es va dur la primera experiència amb les famílies de Torreforta en el mateix Centre Cívic Torreforta. Després es va passar a l’institut Torreforta i a actes puntuals a l’Institut Municipal d’Educació de Tarragona com les jornades anuals Cooperis des del 2008 fins al 2012.

En el 2012 i més concretament en el curs 2012-13 s’ha dut a terme una experiència singular de suport formatiu a les famílies on l’Ateneu de Tarragona ha tingut la seu central. El suport formatiu a les famílies es concreta en el suport a les necessitats com l’estudi i les tasques escolars a casa que el projecte ajuda a dur-les a terme entre pares/mares i fills/es i a la vegada ensenya la Dinàmica Mental Creativa per aprendre a aprendre en família i de la forma més autònoma possible els mateixos fills i filles. Aprendre a aprendre com a oci creatiu i com a diversió cooperativa en família. Mai com obligació ni com a deures. Sinó com a tasques d’entrenament i assaig competencial en la vivència afectiva, social i cognitiva d’aprendre a aprendre.

1.3.- Aquest projecte és avalat per la LEC.- A partir de l’avaluació diagnòstica dels centres educatius on la participació i la implicació de les famílies és molt important per a garantir l’èxit escolar. Els articles 25 i 27 de la Llei d’Educació de Catalunya, 2009, avalen la justificació legal i moral de la present iniciativa de suport formatiu a les famílies .

1.4.- A més podem fer difusió de la Dinàmica Mental Creativa del +3B, jocs cooperatius i Cooperis promou experiències pràctiques en el foment, en la protecció i en en els permisos que facilitin les condicions d’èxit de la seva aplicació en les famílies, en els centres educatius, en la societat i en les empreses.

 

02.- Els trets del projecte OASIS+3B:

És un projecte de pràctiques educatives amb les famílies.

Estem mirant de ser un programa compartit amb altres ciutats i pobles, en els seus valors donem prioritat a la cohesió social, a l’ús de les noves tecnologies de la informació i de la comunicació, connectant les competències bàsiques transversals amb les competències bàsiques artístiques i culturals i a més també està relacionat amb l’aprenentatge de les llengües.

Les tasques escolars a casa (TEC) són l’excusa per a treballar les competències específiques de comunicació, planificació i motivació en família.

A més els continguts i les competències bàsiques treballades en les tasques escolars de casa (TEC) alimenten la Dinàmica Mental Creativa dels jocs cooperatius que es generen per part dels alumnes participants amb el suport dels seus pares/mares.

 

03.- Tasques i calendari en el curs 2013-14.-

Es tracta d’oferir a les escoles que signin a favor del projecte de dos tallers gratuïts.

El capital del premi en cas de guanyar-se. Hi ha dues formes de repartir el premi:

Si s’introdueix dins del projecte general de l’AMPA i és tot el projecte de l’AMPA que es presenta. El premi serà el 50% per l’AMPA i el 50 % serà per l’associació Ceradai. En aquest cas ens disposem col·laboradors amb l’AMPA  per a fer el projecte general del amteix, incloient la present oferta.

Si sols es presenta el present projecte s’invertirà en la mateixa campanya Cooperis i serà gestionat per l’associació impulsora Ceradai 003B.

En el cas de no guanyar igualment es garanteix els mínims dels dos tallers gratuïts:

Un taller per a pares i mares sols, que aprendran la Dinàmica Mental Creativa a la fi d’aplicar-la a casa amb els seus fills/es

Un altra taller per a pares i mares i els seus fills/es junts on es duran a terme les tasques escolars a casa (TEC) i aprendran junts la Dinàmica Mental Creativa d’aprendre a aprendre.

Cada taller tindrà com a mínim de tres sessions de dues hores durant el curs escolar 2013-14, una al mes d’octubre, una segona en el mes de gener i una tercera en el mes d’abril. Dins de les possibilitats es podrà participar en més sessions i segons la demanda en el mateix centre dins del projecte de ciutat educadora o en altres centres o espais d’interès cultural de la ciutat.

Per tant al voltant de les avaluacions en el mes d’octubre recent iniciat el curs escolar es farà una sessió inicial, després de la primera avaluació en el mes de gener una de continuïtat i després de la segona avaluació a l’abril una de final.

Es tracta d’aprendre a aprendre amb la Dinàmica Mental Creativa dels jocs cooperatius del +3B a casa. L’aprenentatge es fa per tant en un taller amb pares/mares sols o/i amb els pares/mares  junt amb els seus fills/es en el desenvolupament de les tasques escolars a casa, aplicant el +3B.

 

04.- Consideració de la transició de l’etapa de primària a l’ESO.-

També aquest projecte tindrà en compte la transició de l’Educació Primària a l’ESO amb tallers a instituts escoles i a instituts sobre tot a 1er i 2on d’ESO que també donin suport al mateix projecte.

05.- Condicions de la participació ciutadana:

5.1.- De les famílies.-

Els tallers seran gratuïts tan si es guanya com si no el premi. Es garantia el projecte sols a les escoles que signin a favor del present projecte com a candidat al premi a dalt esmentat. Aquestes escoles tindran prioritat a l’organització dels tallers en els seus propis espais.

La participació és voluntària i hi haurà una inscripció al projecte dels dos tallers en el qual es poden inscriure als dos o a un dels dos a criteri dels pares i de les mares interessades. En totes les activitats que es proposin les famílies participaran de forma voluntària. Completant el quòrum de l’activitat amb famílies d’altres centres si hi haguessin vacants.

5.2.- Obert a tota la ciutadania i a les persones en formació reglada.-

De persones voluntàries, de professorat en formació permanent i d’estudiants universitaris com de cicles formatius superiors en pràctiques, treballs de recerca i/o treballs de final de grau

El projecte OASIS, està obert a la formació permanent i pràctica del professorat i de les formacions professionals i universitàries. Des de 2007 participen estudiants en pràcticum de les universitats URV i UOC. El curs 2012-13 han participat quatre estudiants en pràcticum: dos de pedagogia i dos de psicologia de la URV. A més dues estudiants una de psicologia i una de pedagogia han dut a terme el seu treball de fi de grau com una experiència de recerca acció. Totes les experiències de recerca s’ha sol.licitat presentar-ho en una comunicació en el proper congrés d’Educació de la URV a Tarragona i un altra Congrés a Barcelona en el mes de setembre.

 

06.- Es busquen altres centres educatius cooperants d’altres municipis:

Es busca també el suport d’escoles de Tarragona, Valls, Falset  i de Reus per a dur el projecte OASIS+3B en el suport a les famílies.

 

07.- Participació rellevant del projecte OASIS+3B dins del projecte de Tarragona, ciutat educadora.-

Durant el proper curs a més es faran activitats de trobada de competitivitat cooperativa 3B.Cims, 3B.Castells  i 3B.Fires a l’Ateneu de Tarragona, a la Biblioteca Pública, a les sales d’actes dels Museus i de les Exposicions de la nostra ciutat.

L’Ateneu de Tarragona a més de ser la seu de la Confederació de 3B.Clubs Associats, presentada el passat dia 22 de maig en un acte presidit per Arcadi Oliveres, serà un espai disponible permanent de garantia a la participació de les famílies de la nostra ciutat.

Aquest projecte 2007-2014 dins de la campanya Cooperis.Cat  ha rebut el reconeixement d’honor del sopar de gala de l’Ateneu de Tarragona  i el reconeixement moral de Federico Mayor Zaragoza, en l’acte de lliurament dels premis UNESCO de Tortosa.

Article en construcció interactiva a partir de les entrevistes i contactes a les AMPES i a les escoles.

Reservats tots els © Josep Maria Ferran i Torrent

Cooperis   2011

Dinàmica Mental Creativa del +3B, jocs cooperatius. Altrament dit  003B+ADN    2012

Projecte OASIS+3B  2013-14.-

Deixa un comentari