El Talent Cooppel (Tq) desenvolupa el talent cooperatiu personalitzat en la recerca òptima de les persones de la seva autonomia i de la seva iniciativa personal. Busca que les persones tinguin més creativitat i més agilitat en les relacions socials i en les dinàmiques interpersonalitzades és a dir “dinàmiques de grups constructores de l’aprenentatge cooperatiu en equips consolidats siguin famílies o colles d’amistat, que es poden constituir en clubs estables.
El Talent Cooppel promou l’adquisició de les competències bàsiques transversals jugant dins del marc de l’oci creatiu i de la diversió cooperativa com una pràctica cultural formal. Promovent “Clubs” en família i en colles d’amics amb el suport de la Federació Talent Cooppel que té la seu a l’Ateneu de Tarragona .
Això implica augmentar en agilitat l’autocontrol mental afectiu i cognitiu. Per això el Talent Cooppel és mentalista perquè treballa la mentalitat creativa i cooperativa i l’autocontrol mental de les decisions aprenentatge (Decisiologia).
Decisiologia Talent Cooppel (D.T.q.) es construeix a partir de les decisions personals i col·lectives, de la seva conscienciació, anàlisi i sensibilització, en cinc nivells de tasques, amb cinc pasos constructius per nivell i cinc moments de complexitat per cada pas.
Nivells
01.- La Piscina del Talent Cooppel. Mulla’t a la piscina dels valors. La importància de fer-nos preguntes i cercar respostes. El desig de ser competents ara i en el futur en situacions reals. La voluntat de posar en marxa estratègies per a recordar el que faci falta per a respondre amb màxima competència en el futur imaginable i real- Decisiologia estudia la consciència de les decisions actuals, la influència de situacions i decisions del passat i la imaginació de decisions en situacions reals del futur.
1.1.- Aprenem a jugar a jocs de taula i de tauler. Reutilitzem els materials dels jocs comercials.
1.2.- Organitzem actes culturals i socials públics. Són actes públics de participació de persones, d’entitats i de recursos a la fi de cooperar entre si i explicar els valors de la “Causa Talent Cooppel per la Pau, Nacions Unides 2022” altrament denominada de forma abreujada “Causa Cooppel”.
Foto superior: 1992. Acte presidit pel Sr. President Honorífic de Ceradai Sr. Josep Maria Tarrasa al Col·legi de Periodistes, en un acte de cloenda dels anys 1989-91dels programes de ràdio local a ràdio Fòrum, Tarragona Ràdio i Ràdio sant Pere i sant Pau, dirigits per Josep Maria Ferran.
Exemples:
– Tots els actes públics de promoció cultural. Per exemple els actes de talent cooperatiu dels dies 07 i 21 d’octubre duts a terme en els Col·legis Oficials de Metges de Tarragona i de Psicologia de Catalunya, delegació a Tarragona respectivament.
Competències bàsiques al voltant del saber fer preguntes, saber explicar-les i trobar les respostes amb diverses estratègies, saber aplicar-les en diversos contexts i saber justificar-les en el present i en el futur.
02.- La Fàbrica Talent Cooppel o la “FabriCooppel”. Fabrica a nivell personal dels materials dels jocs Talent Cooppel.
Competències bàsiques al voltant de voler saber i voler recordar en el futur allò que ens ajudi a ser competents. Voler explicar les estratègies de fabricació Talent Cooppel (Tq), aplicar-les i justificar-les.
Possibilitats del material fabricat:
A.- Targetes.- Que poden ser: cartes (variant per una sola cara per l’altra es fixa), targetal (variant per les dues cares), postal (per un costat missatge visual i per l’altra un missatge afectiu), estampa (per un costat missatge visual de persona i per l’altra un missatge escrit de desig o de coneixements), dòminos ( cartes aparellades diferenciades fixes que busquen a una altra parella que tenen quelcom en comú per la part que es toquen), cromos ( targetes o cartes que es poden pegar o enganxar en un àlbum), segells ( símbol que mostra identitat de l’autor o propietat), àlbum ( conjunt de targetes que es peguen en un mural nucli d’aprenentatges, per exemple les juntes en un foli : àlbum foli, etc.)
B.- Taulers.- Són un foli, dos folis o DIN A3 o dos DIN A 3 on es representa un mapa mental, conceptual o decisori per mitjà de trajectes fet a motllo de 10 cèntims que es pot dur a terme una jugada sobre continguts concrets i jugant s’adquereixen competències bàsiques
Exemple:
Tasca 01.- Aprenem a fer preguntes i cercar respostes, fabricant targetes Talent Cooppel.-
Exemple en les aules per a fomentar la implicació de els famílies en l’educació i en l’ensenyament:
http://blocs.xtec.cat/patmf/2015/10/22/129-taller-de-talent-cooppel-a-3r-a-lhora-de-tutoria/
Tasca 02.- Aprenem a crear un joc de targetes en un foli, al voltant d’un nucli d’aprenentatge, doblegat en 1/8 targetes sense retallar.
03.- Assaig de la jugada en escena Talent Cooppel. Selecció grupal de les 27 targetes. Escenificació de la jugada que consisteix en 27 jocs o talents de coèxit, en grups de tres persones dels aprenentatges fabricats en la sardana del Talent Cooppel. Els castells de les jugades i la sardana dels ritmes Talent Cooppel.
04.- La Banca de l’aprenentatge de la Borsa de les produccions Talent Cooppel: bons, accions, nòmines i crèdits Talent Cooppel. Ara es tracta del bescanvi en grups dels materials fabricats i seleccionar els materials al servei del grup en procés constructiu d’equip.
Competències bàsiques: saber donar valor a les produccions: amb bons (bon) ( tiquet que comunica un valor de talents o coèxits,una forma d’aplicar bons fixes és l’ús de monedes paper o bitllets), accions (acc) (són valors previs a l’acció que suposa compromís d’activitats o tasques a fer), nòmines (nom) ( són el valor d’una feina feta a posteriori) i crèdits (cre) ( aconseguir monedes a préstec a retornar amb o sense interessos, generalment és el 10%). La participació dins del Club Talent Cooppel d’equips o de la Federació hi ha també l’impost benèfic Talent Cooppel (ITQ) del 10% del moviment de la producció i de les transaccions.
Els materials de jocs són:
Targetes (Bancaprens) per als bons (TB), accions (TA), nòmines (TN) o crèdits (TC) i per l’impost benèfic ITQ
Taulers (BancAprens) o mapes on es representen els mapes mentals, conceptuals i/o decisoris sobre els moviments de les targetes (Bancaprens)