Música POPULAR: El Rock&Roll

Aquest curs hem parlat que la Música es pot classificar en tres tipus:

  1. Música CULTA
  2. Música Folklòrica o TRADICIONAL
  3. Música POPULAR

Avui aprofondirem només en una, en la Música Popular, que segons “La Gran Enciclopèdia de la Música” és el mateix que “ Música moderna que parteix del model de música marcat pels Beatles“.

Sabem que a les cultures més antigues ja hi havia músics que componien cançons encomanadisses que la gent retenia amb facilitat a la memòria. Aquestes cançons pertanyen al que anomenem música popular.

La música popular s’ha desenvolupat sobretot en nuclis urbans i s’ha transmès principalment a través de cançoners. Hi ha moltes cançons populars d’autor conegut. D’altres són anònimes perquè en desconeixem el compositor.

Aquest tipus de  música, anomenada música popular urbana, va adquirir un gran desenvolupament a mitjan segle XX amb l’arribada d’un nou ritme: el Rock&Roll . Aquest gènere, nascut als Estats Units, va conquerir en pocs anys els adolescents de tots cinc continents.

Els músics de Rock, entre els quals n’hi havia de molt joves, es van convertir en una mena d’herois a imitar i van vendre milions de discs.

El Rock és la música popular més estesa del nostre temps.

logo-historia-musica-pop

Aquests músics són imprescindibles de conèixer si parlem dels orígens del rock. Els coneixes?

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/8yRdDnrB5kM" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/_1Qo1eaWF8c" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/2QwksrmMnlE" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Si vols saber més sobre la Història del Rock CLICA AQUÍ. O mira aquesta presentació en power point.

Agrupació Vocal i Instrumental: Grup de Rock

El Rock, entès com a Música lleugera o popular urbana, és una música destinada a l’entreteniment.

El Rock o Rock and roll és un estil musica que encara que té els seus inicis a la mateixa Roma no es desenvolupa fins al segle XIX i principis del XX gràcies a dos invents: el gramòfon i el fonògraf , que enregistraven i reproduien el so, als EEUU.

Ningú no va inventar el Rock. Neix de la fusió de tres gèneres musicals:

  • El GÒSPEL, cants espirituals de la població negra dels EEUU que van sorgir a finals del segle XIX
  • El BLUES, música molt lligada al Jazz que prové dels cants dels esclaus africans  del segle XIX a les plantacions nord-americanes
  • El COUNTRY, música rural dels EEUU

El nom Rock avui en dia s’aplica a molts altres estils, en particular quan un grup de música porta una o més guitarres elèctriques, una bateria, solistes vocals i, molt freqüentment, un baix elèctric.

Cadascun d’aquests instruments té una funció específica:
– una guitarra elèctrica és la principal, la que fa la melodia.
– l’altra guitarra elèctrica és la rítmica, la que fa els acords.
– el baix elèctric toca les notes greus que fa de “coixí” a la melodia
i que juntament amb la bateria proporciona una base rítmica.
– la bateria que marca el ritme.

Entre els diversos grups i intèrprets que han practicat el pop i les seves derivacions cal esmentar Cheap Trick, Stevie Wonder, Michael Jackson, Madonna, Dionne Warwick, Badfinger, Posies, Withney Houston, Pet Shop Boys, Everly Brothers, ABBA, Fleetwood Mac, Kinks, Jam, Oasis, Sade, Tequila o Alejandro Sanz.

Als Països Catalans, els grups més destacats pel que fa al pop han estat SirexDuble Buble, La Madam,GossosJa t’ho diréSopa de cabraSauEls PetsLax’n’busto.

A Catalunya també va sorgir l’anomenat ROCK CATALÀ

PIOTR ILITX TXAIKOVSKI: ” El Trencanous “

Avui parlarem d’un músic rus: Piotr Ilitx Txaikovski.

Què en saps de l’autor? :

Piort Ílitx Txaikosvski (1840-1893) compositor rus, és un dels músics russos més destacats del segle XIX, i ha estat ell qui ha donat universalitat i prestigi a la música russa.

Va néixer el 7 de maig a Votkinsk, a la zona dels Urals. Per voluntat del seu pare va estudiar dret a Sant Petesburg però acabats els estudis els deixà per dedicar-se completament a la música. Era fill d’un enginyer de mines. La mort de la seva mare, deguda a una passa de còlera, quan ell tenia 13 anys, el va commocionar profundament; ell va morir també de la mateixa malaltia un any després de l’estrena del ballet El Trencanous.

Va començar a compondre música de molt petit; amb cinc anys ja tocava l’òrgan mecànic i les seves primeres impressions estan relacionades amb el cant de la seva mare i amb cançons populars.

Què en saps de la seva obra: El TRENCANOUS ?

La suite Trencanous, op. 71, és un ballet, l’argument del qual es basa en un conte d’Ernest Hoffmann titulat Trencanous i el rei dels ratolins, que l’any 1880 estava de moda a Sant Petersburg. El conte narra l’amor d’una nena, Clara, per un ninot que Drosselmeier li regala el dia de Nadal i que té la forma de trencanous. La nit de Nadal Clara s’adorm al costat de l’arbre de Nadal de casa seva i té un somni on veu que Trencanous i els seus soldats estan lluitant contra els ratolins i el seu rei. Clara també lluita al costat de Trencanous i junts guanyen la batalla als ratolins. En aquest moment, Trencanous es converteix en un príncep galant i els dos personatges van a un país meravellós on són tractats com a prínceps i ballen un conjunt de danses.

El ballet va ser estrenat l’any 1892 i va ser una de les obres més conegudes de Txaikovski.

La suite, interpretada per una orquestra simfònica, consta de vuit fragments:

  1. «Obertura miniatura»
  2. «Marxa»
  3. «Dansa de la fada del sucre»
  4. «Trepak»
  5. «Dansa àrab o del cafè»
  6. «Dansa xinesa o del te»
  7. «Dansa dels mirlitons o de les flautes de canya»
  8. «Vals de les flors»

Ara pot veure i escoltar aquest relat animat sobre EL TRENCANOUS:

logo-trencanous

Tot va començar una nit freda d’hivern quan la família Siberhaus obria els regals de Nadal. A la Clara, la fila filla petita i la protagonista d’aquesta història, li va encantar un trencanous, però els seus germans se’n reien. “És una joguina lletja i vella”, deien. I l’hi van trencar. Per sort, la Clara tenia un oncle d’aquells manetes, que l’hi va deixar com nou. Aquella nit, la Clara va dormir ben agafada al trencanous i va tenir un somni: Els ratolins de la casa volen prendre-li el trencanous i la Clara es defensa tirant-los joguines per espantar-los, però llavors arriba el rei dels ratolins.
En aquell moment, el trencanous pren vida i es converteix en un príncep molt valent que organitza les altres joguines per defensar la Clara.
Per celebrar que les joguines han guanyat els ratolins, el príncep convida la Clara a visitar el seu regne i a ballar tota la nit.
L’endemà al matí, la Clara es va despertar i el príncep tornava a ser un trencanous de joguina entre els seus braços…
Però alguna cosa li deia que, potser, no només havia estat un somni.

Vols saber més coses sobre P.I.TXAIKOVSKI?

logo-trencanous-2

Escolta per última vegada alguns fragments del ” TRENCANOUS”

logo-trencanous-3

Agrupació instrumental: ” L’ORQUESTRA “

Avui parlarem de l’agrupació instrumental més nombrosa que coneixem: L’ORQUESTRA, també anomenada ORQUESTRA SIMFÒNICA.

orquestra

logo-orquestra-2

Aquí veurem com es distribueixen els instruments a l’orquestra. Cada família d’instruments té un lloc determinat:

  1. Davant de tot la CORDA
  2. Darrere el VENT FUSTA i per darrere d’ells el VENT METALL
  3. Darrere de tot la PERCUSSIÓ

logo-instruments-orquestra-3

T’agradaria sentir el so de cada instrument de l’orquestra? Doncs CLICA AQUÍ.

Vols saber més sobre els instruments de l’orquestra?

logo-instruments-orquestra

Cançó popular catalana: BON DIA NOSTRE PARE

Avui, els nens i nenes de 2on, hem après una cançó popular catalana. Es titula Bon dia nostre pare.

Aquí tens la partitura i la lletra de la cançó:

Bon dia nostre pare

– Bon dia, nostre pare,

bon dia, nostre rei!

Pague-nos la soldada

perquè és de dreta llei.

– Bon dia, fills, bon dia,

digueu-me d’on veniu?

– Venim de Barcelona,

bon pare, aquí ens teniu.

– Quin és el vostre ofici

m’haurieu d’explicar.

– El nostre ofici, pare,

mireu-lo com se fa.

Lireta, lironaina,

lireta, lirondí.

Aquell que té un ofici

de fam no es pot morir.

NOSALTRES L’HEM CANTAT I ESCENIFICAT

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/BvaEIs8nDQI" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Juguem amb les FIGURES RÍTMIQUES

Coneixem les diferents FIGURES RÍTMIQUES i el seu valor. Les recordem?

equivalencies-ritmiques2

equivalencies-21

I ARA A JUGAR !!!

Relaciona cada seqüència rítmica a mida que soni:

joc-ritme

Si vols jugar altre cop CLICA AQUÍ:

Escolta aquests ritmes… Encara que l’explicació estigui en anglès podràs fer-ho !

ritmes

Atent, aquest joc és difícil !!! Has de saber molt bé què val cada figura per triar la resposta.

Endavant !

logo-figures-ritmiques

I per acabar un joc més complicat. T’hi atreveixes ???

captura-de-pantalla-completa-14022010-201928

Va de Percussió !!

Sempre que parlem de percussió pensem en els instruments que tenim a l’aula. Però no ens parem a pensar en les possibilitats que el nostre cos ens proporciona, les mans, els peus, tot el nostre cos….

Coneixes un grup que es diu MAYUMANA ?

Mayumana, és un grup de dansa i percussió nascut a Israel fundat per Eylon Nuphar, Boaz Berman i el productor Roy Ofer el 1997 (encara que la idea va sorgir el 1996) a Tel-Aviv, Israel. Encara que el grup va néixer a Israel els seus components són de diverses nacionalitats. El nom ve de la paraula hebrea Mayumanut, que vol dir habilitat, destresa. Els seus espectacles són de teatre, dansa i percussió units. Les Coreografies que realitzen són de gran vitalitat. La percussió la solen fer  sobre objectes com a contenidors d’escombraries i altres objectes reciclats. La seva popularitat i l’atractiu de les seves representacions els ha portat a protagonitzar un anunci televisiu de Coca-Cola.

Aquí els tens en acció !!!

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/PP7gWIsCD-Y" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/B2UcIaIe2xE" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/X6mLD3sIbyk" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/sEBdN7sytDw" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Una peça amb Flauta amb el fa i el do sostinguts: THE MARCHING SAINTS

Aquesta peça ben segur l’has escoltat algun cop o l’has vist cantar per cantants negres. Es titula THE MARCHING SAINTS o WHEN THE SAINTS GO MARCHING IN.

When the Saints Go Marching In“, sovint es refereix com “els Sants”.  És un himne evangelic dels Estats Units que ha tingut sobre determinats aspectes de la música popular. Encara que es va originar com un cant espiritual, la gent avui en dia és més propensa a escoltar-la interpretada per una banda de jazz.

Un ús tradicional de la cançó és com una marxa fúnebre. En la tradició de la música fúnebre de Nova Orleans, Louisiana, sovint anomenat el “funeral de jazz”, mentre acompanyava el fèretre fins al cementiri, un grup tocaria la melodia com un cant fúnebre.

Si la vols llegir sencera, clica aquí.

La vols cantar? Prepara’t, està en anglès!!!

When The Saints Go Marching In

Oh when the Saints, go marching in,
Oh when the Saints go marching in,
Well I want to be in that number,
When the Saints go marching in.
Oh when the sun, begins to shine,
Oh when the sun begins to shine,
Well I want to be in that number,
When the sun begins to shine.
Oh when the Saints, go marching in,
Oh when the Saints go marching in,
Well I want to be in that number,
When the Saints go marching in.

Ara la pots escoltar amb la veu del gran LOUIS ARMSTRONG amb la seva banda de jazz.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/wyLjbMBpGDA" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Louis Armstrong (4 d’agost de 1901 – 6 de juliol de 1971), també conegut com a SatchmoPops, va ser un dels grans músics de jazz del segle XX. Armstrong va ser un personatge carismàtic i un músic innovador que amb el seu talent musical i la seva personalitat transformà el jazz en un estil de música popular.

Tot i que primer va guanyar fama com a trompetista, també va ser un dels més influents cantants de jazz.

Coneguem i juguem amb els INSTRUMENTS

Avui jugarem amb els instruments. Però primer hauríem de conèixer com sonen, et sembla? Encara que els noms estiguin en anglès ben segur que reconeixem el corresponent instrument en català. T’hi apuntes?

families-dinstruments-en-angles

Et proposo ara escoltar el so d’aquests instruments sense veure el nom. Endevines de quin es tracta?

logo-joc-instruments-orquestra

JA PODEM JUGAR !!!

Ara pots crear la teva pròpia banda triant si toca la bateria, la guitarra, el baix elèctric o tots tres. T’hi atreveixes?

logo-joc-banda-musica

Vols sentir com sona la bateria? Prova-ho!!

logo-joc-bateria

Toquem amb Flauta: ENANITOS

Si coneixes la pel.lícula de Blancaneus segur que voldràs tocar aquesta peça.

T’hi animes ????

Si la vols veure sencera clica aquí.

Si no has vist la pel.lícula “La Blancaneus i els 7 nans” aquí tens el fragment d’on hem tret aquesta versió que toquem amb flauta.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/0L4ZP9NLtlk" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Estudiem un instrument de CORDA PERCUTIDA: el Piano

Avui, els nens i nenes de 2on hem pujat al 3er pis per veure el PIANO que tenim a l’escola.

Hem après moltes coses:

  • Que el piano que tenim és un piano vertical
  • Que té una caixa de ressonància dins de la qual hi ha les cordes disposades també verticalment
  • Que cada corda és percutida per un martellet
  • Que té 88 tecles entre tecles blanques i negres
  • Que l’escala de do hi cap set vegades en tot el teclat
  • Que prement una tecla sona doncs per dins el martellet percudeix la corda
  • Que té tres pedals. Un amplifica el so i un altre l’amortigua ( la sordina )
  • Que les tecles de l’esquerra fan sons greus i les de la dreta sons aguts
  • …..

Aquest és un altre tipus de piano, el Piano de cua:

L’Ariadna de 2on, que en sap una mica de tocar el piano, ens ha ajudat mentre tots l’hem mirat per dintre per tal de veure els martellets percudint les cordes.

Ens vols veure?

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/iJFpsJv1jQQ" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Escolta ara aquesta peça en piano. Segur que t’agradarà !!

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/Sr64NI33qUo" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Violins i violoncels lluny de la Música Clàssica

Nois i noies de Cicle Superior !!!! He trobat aquestes dues músiques, ben actuals, on els tradicionals instruments de corda fregada: el VIOLÍ i el VIOLONCEL sonen ben diferent que en una orquestra….

Les coneixeu ???

Nothing else matters by Apocalytica

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/rbTozgoj9OQ" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Alles Neu by Peter Fox

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/qdtLCfEcPL4" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

J.S.BACH: “Suite per a orquestra nº 2, en Si menor”

Avui parlarem d’un gran músic alemany del Barroc, es tracta de JOHANN SEBASTIAN BACH

Què en sabem de l’autor? :

Johann Sebastian Bach neix a Eisenach, (Thuringia) a Alemanya, el 21 de març de 1685, forma part d’una família en la qual mes de 150 dels seus membres van ser músics.  Van ser pares de Johann Sebastian, Johannn Ambrosius Bach (1645-1695) violinista i organista a la cort d’ Eisenach i Maria Elisabeth Lämmerhirt (1644-1694). La seva educació es produeix en un ambient familiar musical extraordinari, on molts dels seus membres eren músics i compositors de certa rellevància.

Quan té nou anys, mor la seva mare, i un any més tard el seu pare, raó per la qual s’ en va a viure amb el seu germà gran, Johann Christoph, que ocupa el càrrec d’organista a Ohrdruf, i amb qui contínua els seus estudis. L’ inicia en el clavecí, orgue i composició, La seva passió per la música ja es manifesta. Per tenir una bellíssima veu de soprano és admès en el cor de l’església d’Ohrdruf, cobrant per això i ajudant econòmicament al seu germà.

Als quinze anys entra a l’escola de Sant Miguel, a Lüneburg, arribant a ocupar el càrrec de “Prefecte dels nens del Cor”, i tenint en algunes ocasions, l’oportunitat d’actuar no solament com organista, sinó com a director del propi cor. Als divuit anys ocupa un lloc com a violinista en l’orquestra del comte Johann Ernest de Weimar, on roman alguns mesos.

Als 22 anys contreu matrimoni amb la seva cosina Maria Bàrbara Bach amb la qual va tenir set fills, dels quals sobreviuen quatre. Tres d’ells van ser músics, Wilhelm Friedemann, Carl Philipp Emanuel i Johann Gottfried Bernhard.

Als 35 anys mor la seva esposa. No obstant això, al següent any contreu noves núpcies amb Ana Magdalena Wülken efectuant-se la cerimònia en la pròpia casa de Bach. D’Ana Magdalena té tretze fills, i sols sobreviuen sis, i també 3 d’ells son músics, Gottfried Heinrich, Johann Christop Friedrich i Johann Christian.

Bach va morir a les 8 de la tarda del 28 de juliol de 1750, després d’una intervenció quirúrgica fracassada en un ull, realitzada pel cirurgià ambulant anglès anomenat Taylor, que anys després operaria a Händel, amb resultats iguals. Bach havia anat quedant-se cec fins a perdre totalment la vista. Poques hores abans de morir la va recuperar. Actualment es creu que la seva ceguesa va ser originada per una diabetis sense tractar.

Vols escoltar i seguir al mateix temps la seva música? Doncs aquí en tens un parell.

En primer lloc la famosa Tocata i Fuga en do menor per a orgue.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/ipzR9bhei_o" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Ara escolta aquest tercer moviment del Concert de Branderburg nº 6:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/JTQsxs0mzc0" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Vols escoltar alguns fragments més de la seva obra? :

logo-bach-2

Bach va composar per a dos instruments de teclat, saps quins són ?

logo-clavicembal1

logo-claviorgue1

Anem a aprofondir una mica més en la seva obra:

En total, la seva producció és vastíssima, consta de:

  1. més de 260 cantates (conservades unes 200)
  2. passions
  3. oratoris
  4. magníficats
  5. una vintena de concerts
  6. nombroses obres per a clavecí, una de les quals la va dedicar a la seva muller (L’àlbum d’Anna Magdalena Bach)
  7. nombroses sonates
  8. nombroses suites
  9. diverses misses
  10. estudis de contrapunt com l’Ofrena Musicall’Art de la fuga
  11. i moltes obres més.

Avui treballarem amb més profunditat una de les seves Suites. La Suite és “un conjunt de músiques o moviments que, en molts casos, provenen de danses i en el qual és habitual l’alternança de músiques ràpides i lentes”.

He triat la Suite per a orquestra núm.2 en Si menor. Aquesta Suite està formada per set moviments:

  1. Obertura. La suite comença. És majestuosa.
  2. Rondó. Hi ha una alternança de diversos temes, un dels quals es va repetint.
  3. Sarabanda. Està en compàs binari i té una aire tranquil.
  4. Bourré. És una dansa d’origen francès. N’hi ha dues de seguides.
  5. Polonesa. Dansa d’origen polonès en compàs ternari.
  6. Minuet. De tempo tranquil i en compàs ternari.
  7. Badinerie. Ràpida i lleugera, en compàs binari.

En aquest primer video escoltaràs l’Obertura:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/GEe8lel1nuc" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

El Rondó:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/n4g-FHbexvg" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

La Sarabanda:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/7QFgxPWjdvw" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

La Polonesa:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/gUvBEcGDMTk" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

La Bourré:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/tiC4Hap1g8c" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

El Minuet:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/qwimMZfziHg" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

La Badinerie:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/xVxwuirUX-M" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

“L’Ocell blau”, fragment del ballet de LA BELLA DORMENT DEL BOSC

Avui hem escoltat el fragment del ballet “La bella dorment del bosc” anomenat “l’OCELL BLAU“. I ho hem fet tot seguint aquest musicograma:

p1010036

Hi trobem dos instruments de Vent Fusta: el clarinet i la flauta travessera que fan un duet entre dos personatges. A més a més l’orquestra els acompanya.

Ara pots veure el fragment de “L’ocell Blau”  a càrrec del Royal Ballet:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/FyklPnlYEks" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Aquest ballet va ser composat pel músic rus Piotr Ilitx Txaikovski

Vols escoltar un altre fragment d’aquest ballet? És  el vals de “La bella dorment” . Segur que t’agradarà:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/BFXY7waRG0s" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Una DANSA africana: FUNGA ALAFIA

Els nens i nenes de 3er avui hem après una dansa africana: ” FUNGA ALAFIA”.

Es tracta d’una dansa de “benvinguda” que té una lletra molt senzilla d’aprendre.

dansa-funga-alafia

dansa-funga-alafia-2

Aquests som nosaltres ballant !!

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/Tw5r4rb8IVc" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Una altra Agrupació Instrumental: La Música de CAMBRA

La Música de cambra és una forma musical que s’interpreta amb pocs instruments i habitualment amb algun de corda fregada. Se li atribueix aquest nom ja que abans es tocava a les cambres reials per a entreteniment de prínceps i monarques. No inclou l’execució d’instruments sols. La paraula cambra implica que la música pot ser executada en una habitació, amb una atmosfera d’intimitat. En italià «da camera» significa “per a la cambra” i es diferenciava de la música «da Chiesa» (“per a l’església”).

El terme música de cambra suggereix una peça per a almenys dos instruments, encara que teòricament no hi ha un límit màxim d’instruments. En la pràctica, són inusuals les obres de cambra per a més de cinc instruments. Quan es treballa amb deu o més instruments, es considera una petita orquestra de cambra. L’orquestra de cambra és una orquestra petita i no té perquè ser només una orquestra de corda, tot i que sovint estigui formada només per instruments de corda.

Hi ha obres de cambra per a variades combinacions d’instruments. Sovint el quartet de corda es considera com la més important. Altres grups usuals de cambra són:

  • el duet de violí i piano
  • el trio de corda
  • el trio de piano
  • el quintet de piano
  • el quintet de corda.

Menys usuals són els instruments de vent i de metall. Alguns compositors han escrit obres per a grups mixtos de vent i corda, i alguns han compost per a instruments de vent sols, però amb l’excepció de la trompa, els instruments de metall pràcticament no s’han utilitzat. Això es deu probablement que quan es va començar a compondre música de cambra, els instruments de la família del metall no tenien vàlvules, per la qual cosa només podien produir un número limitat de notes.

Vols escoltar alguns d’aquests grups de cambra més usuals ?

Duo: violí-piano

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/ML5zdbEGux4" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Trio: violí-violoncel-piano

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/SyqE77jbqmM" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Quartet de corda: 2 violins-viola-violoncel

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/H6o-Pl7Gpek" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Quartet de flautes

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/qp6pLCyPi4I" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Quintet de vent: vent fusta-trompa

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/ut-FtzKZJDc" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Quintet de vent metall: 2 trompetes-trombó-tuba-trompa

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/GNTiN9t_RWQ" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Ara escolta un “Septet”:

“HISTÒRIA D’UN SOLDAT” d’Igor STRAVINSKY

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/fC8KLmdzN1g" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Wieniawski (1835-1880), Tarantela

Anem al Palau de la Música: “Trencadís de Cançons”

Aquest dilluns passat, els nens i nenes de Cicle Inicial, hem visitat el PALAU DE LA MÚSICA. Hem assistit a l’Audició “Trencadís de Cançons“.

L’espectacle Trencadís de Cançons és una obra adreçada a infants de 4 a 7 anys que utilitza el llenguatge de la cançó, la dansa i la poesia. En el seu transcurs hi trobem cançó popular i cançó de grans pedagogs -J Llongueres, N Freixas-, instruments tradicionals i electrònics, així com poemes d’autors que constituiran un element sonor tan important com la mateixa música.

No havíem anat mai al Palau i ens ha agradat molt !!!

El vols veure altre cop?

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/l7CFQjbTLwE" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Aquí tens fotos de la visita

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/HRiWirujRB8" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

PAU CASALS, ambaixador de la Música i la Pau

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/15Us_uAjoDw" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

El 24 d’octubre de 1958, Pau Casals va ser convidat a Nova York pel secretari general de les Nacions Unides, Dag Hammarskjöld, a fer un concert a la seu de l’assemblea general, per commemorar el Dia de les Nacions Unides. Acompanyat pel pianista Mieczyslaw Horszowski, Casals va tocar la Sonata núm. 2 en re major de Bach i el Cant dels ocells. El concert, juntament amb un missatge que Pau Casals havia gravat uns dies abans, va ser televisat i retransmès per ràdio a més de 40 països de tot el món.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/AKlkO3Tt3Kw" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Escolta a continuació El Cant dels ocells:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/COR3lMXKAfg" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Pau Casals ha estat un dels millors violoncel·listes del segle XX i reconegut internacionalment com un dels millors intèrprets i directors d’orquestra del seu temps.

Nascut al Vendrell el 29 de desembre de 1876, va mostrar ja des de la infantesa una gran sensibilitat per la música. El seu pare, també músic, li va transmetre els primers coneixements musicals, que Pau Casals va ampliar amb estudis a Barcelona i Madrid. Amb només vint-i-tres anys va iniciar la trajectòria professional i va actuar com a intèrpret en els millors auditoris del món. Com a intèrpret, va aportar canvis innovadors en l’execució del violoncel, i va introduir-hi noves possibilitats tècniques i expressives. Com a director, buscava igualment la profunditat expressiva, l’essència musical que ell assolia amb el violoncel. Pau Casals també va exercir com a professor i compositor, amb obres com l’oratori El Pessebre, que es va convertir en un veritable cant a la pau.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/hro8tXF4frs" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

A més de la seva extraordinària carrera com a músic, Pau Casals va mantenir sempre una dedicació incansable a la defensa de la pau i de la llibertat. Els nombrosos concerts benèfics, la implicació en accions humanitàries i les diverses intervencions a les Nacions Unides el van caracteritzar com un home de pau.

Pau Casals va morir l’any 1973, a l’edat de noranta-sis anys, a San Juan de Puerto Rico. Actualment, les seves despulles descansen en el cementiri del Vendrell.

Si vols jugar o esbrinar més coses de la seva vida clica aquí sota.

pau-casals-1

Una agrupació INSTRUMENTAL: “La BANDA”

Hi ha molts tipus d’Agrupacions Instrumentals.

La que té més instrumentistes és l‘Orquestra o hi ha representades totes les famílies d’instruments ( corda, vent i percussió ). A continuació, i amb un nombre inferior d’instruments, tenim la Banda.

La Banda està formada per instuments sobretot de la família del Vent, fusta i metall, i Percussió. Té un mínim de 40 components. Aquests instruments tenen la possibilitat de tocar a l’aire lliure i en moviment.

banda

La composició d’una banda no és fixa, però segueix més o menys

aquest esquema:

– flautins o píccolos

– flautes travesseres

– oboès

– requints (petits clarinets en mi bemoll)

– clarinets

– clarinets baixos

– saxòfons contralt

– saxòfons tenor

– fagots

– platerets

– sarrusòfons– fiscorns

– cornetins

– trompes

– trompetes

– trombons

– bombardins

– caixes

– bombo


L’origen de la Banda el trobem a l’Edat Mitjana. En aquest periode, xeremies, trompetes i caixes eren presents en els torneigs, batalles i celebracions diverses.

A finals del segle XIX queda definida la Banda Moderna. Llavors és quan va néixer la Banda Municipal de Barcelona ( al 1886 ).

Diferents tipus de Bandes

Banda Municipal de Música: Reben subvenció total o parcial de part d’ alguna institució local (Ajuntament). A Barcelona en tenim una formada per 60 músics.

Banda Simfònica: Són aquelles bandes que contenen a més a més de vent, alguns instruments de corda, com el violoncel, contrabaix o piano. Mai podrien tenir ni violins ni violes, perquè passarien a convertir-se en una orquestra.

Banda de Música Militar: La seva composició sol ser idèntica a les bandes de música civils, sent la principal diferència que els membres també ho  són de l ‘ejxèrcit o cos de seguretat de l’ estat. Solen acompanyar els soldats en les desfilades, encara que se’ls veu sovint en desfilades processionals i en concerts de música variada (Bandes sonores, sarzueles, obres clàssiques, etc…)

Banda de Música Civil: Són aquelles Bandes que contenen instruments de la família de vent (fusta i metall) i de la família de percussió. Poden ser tant fixes com mòvils, és a dir, poden executar la música en un sol lloc o mentre caminen.

Escolta ara les diferents Bandes

En primer lloc la BANDA SIMFÒNICA:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/2AXClGio_AE" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/03UuXyBxXP0" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Aquesta és una BANDA MILITAR:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/7XbGxlMwRfk" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Aquí tens la BANDA MUNICIPAL de BARCELONA:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/RXQmRUfF4N0" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Toquem amb Flauta una cançó pop. nord-americana: OH, SUSANA!

Segur que algun cop has escoltat aquesta animada cançó popular nord-americana i hi has identificat el banjo, instrument de corda pinçada de so molt peculiar.

Aquí tens la partitura per a tocar-la amb flauta. T’hi animes?

Si la vols veure sencera clica aquí.

L’ESCOLTEM ????

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/rijQX5S1AYM" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/WYRmsbEQXEg" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Vols cantar-la? He trobat la lletra en castellà

El viajó desde Alabama, con su banjo tan feliz,
desde ahí se fue a Luisiana, su amorcito estaba allí.
Huvo lluvia en el camino, pero a él no le importó,
caminaba noche y dia , si cantaba  esta Canción.

CORO:
Oh Susana, no llores más por mi.
Viajaré desde Alabama, con mi banjo para ti.

Oh Susana, no llores más por mi.
Viajaré desde Alabama, con mi banjo para ti.

En la noche tuvo un sueño, en el catrin que dormía.
Vió a Susana en la montaña, en su eterna fantasia.
Ella siempre estaba triste y en sus ojos vió dolor.
Esperaba noche y dia el regreso de su Amor.

CORO:
Oh Susana, no llores más por mi.
Viajaré desde Alabama, con mi banjo para ti.

Oh Susana, no llores más por mi.
Viajaré desde Alabama, con mi banjo para ti.

El viajó desde Alabama, con su banjo tan feliz.
Desde ahí se fué a Luisiana, su amorcito estaba allí.
Huvo lluvia en el camino, pero a él no le importó.
Caminaba noche y dia , si cantaba esta Canción.

CORO.
Oh Susana, no llores más por mi.
Viajaré desde Alabama, con mi banjo para ti.

Oh Susana, no llores más por mi.
Viajaré desde Alabama, con mi banjo para ti.

Oh Susana, no llores mas por mi
Viajare desde Alabama, con mi banjo para ti

Viajaré desde Alabama, con mi banjo para ti.

Mira com es balla !

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/qt70GpWo6Ig" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Cançons que agraden als nois i noies de 6è

Avui els nois i noies de 6è m’han parlat d’algunes de les cançons que els agraden.

Aquestes en són una petita mostra. Només cal llegir les lletres per veure que totes porten un missatge.

Michael Jackson- THEY DON’T CARE ABOUT US

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/mwQFGZ0bFbs" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Si vols llegir la lletra clica aquí.

Michael Jackson- EARTH SONG

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/K3vTBiOsSGY" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Com el video està desactivat el pots visualitzar si cliques aquí.

Si vols llegir la lletra clica aquí.

Eminem- BEAUTIFUL

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/lgT1AidzRWM" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Si vols llegir la lletra clica aquí.


Ens preparem per a celebrar el DIA DE LA PAU i la NO-VIOLÈNCIA

Aviat celebrarem el dia de la PAU i la NO VIOLÈNCIA. I com sempre ho farem amb cançons que és com millor ens expressem.

He trobat totes aquestes cançons que m’han agradat molt. Escolta-les amb atenció.

En primer lloc aquest video  de Macaco que m’ha semblat molt interessant. La Cançó es diu MOVING.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/OfEBA0kyH-U" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Aquí tens la lletra de la cançó per a que l’aprenguis.


MOVING 😆 -MACACO-

Moving, all the people moving,

one move for just one dream.

We see moving,

all the people moving,

one move for just one dream.

Tiempos de pequeños movimientos,

movimientos en reacción.

Una gota junto a otra hace oleajes,

luego mares, …… océanos.

Nunca una ley fue tan simple y clara:

acción, reacción…..repercusión.

Murmullos se unen forman gritos,

juntos somos evolución.

Moving, all the people moving,

one move for just one dream.

We see moving,

all the people moving,

one move for just one dream.

Escucha la llamada de Mama Tierra,

cuna de la creación.

Su palabra es nuestra palabra,

su quejido nuestra voz.

Si en lo pequeño está la fuerza,

si hacia lo simple anda la destreza…

Volver al origen no es retroceder,

quizás sea andar hacia el saber.

Moving, all the people moving,

one move for just one dream.

We see moving,

all the people moving,

one move for just one dream.

One move, move, moviéndose……

This is the Life fest under your feet.

Moving, ….

Ara en pots escoltar d’altres també molt maques. Fixa’t bé en el missatge de les lletres.

HEAL THE WORLD. Michael Jackson

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/YLDWtdxM9BI" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

LA PAZ.Falsa Alarma

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/MHY-J7HFAGE" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

PAU. Els Pets

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/x_SitXQQT_E" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

COLOR ESPERANZA. Diego Torres

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/p75t5fYBsAw" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/PnMqEPamHJ4" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

ABRIENDO CAMINOS. Diego Torres

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/HTUaXUaXaX4" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

IMAGINE. John Lennon

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/bu6kWNj8I2w" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

DON’T WORRY BE HAPPY . Bobby Mc Ferrin

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/d-diB65scQU" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Com el video està desactivat pots clicar aquí i el veuràs.

EL MÓN SERIA MOLT MILLOR SI….

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/m6xPv0kq5bA" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

LA FESTA DE LA PAU. Dàmaris Gelabert

logo-la-festa-de-la-pau

Et proposo una VOTACIÓ. Escolta totes aquestes cançons i envia en un comentari la teva opinió sobre la que més t’ha agradat i perquè.

I per últim, què et sembla aquest video ? Ha guanyat un Concurs d’Animacions per la PAU. Es titula:

RAMBO NO, MAMBO !!

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/P0AhYLcD_IU" width="425" height="350" wmode="transparent" /]