Ombres

la-sombra.jpg 

Aquesta setmana s’ha inaugurat  al Museu Thyssen-Bornemisza de Madrid l’exposició “La sombra” que recull unes 140 obres d’art amb una mateixa temàtica: les ombres. Ombres que apareixen en obres que van del Renaixement fins als nostres dies entre mig de pintures, fotografies i projeccions. Ombres reals o fictícies, inquietants o tranquil·litzadores, totes elles amb un paper de protagonista.

Dins els/les mestres lectores del bloc, qui més qui menys ha fet alguna activitat a classe al voltant d’elles: fent ombres xineses, jocs al pati en un dia soleiat, resseguint-les sobre un full, … La xarxa posa a disposició experiències i propostes didàctiques d’escoles que les volen compartir i donar a conèixer i també recursos com fotografies i vídeos que ens poden ser de gran utilitat a les nostres aules. A través de les ombres podem anar més enllà de la simple observació. Les preguntes i propostes poden portar a desenvolupar moltes més capacitats com per exemple la formulació d’hipòtesis, l’anàlisi, la resolució de problemes , la imaginació i la creativitat.

 

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Experiències:
http://www.xtec.es/crp-cerdanya/ee%202%20Vedruna.htm
http://www.xtec.es/audiovisuals/sav/saip/sessio1/expe/ses1exp2.htm
http://www.cafepedagogique.net/lemensuel/lenseignant/primaire/maternelle/Pages/81_Ombreetlumi%C3%A8repartie3.aspx
http://lamap.inrp.fr/print.php?Page_Id=6&DomainScienceType_Id=2&ThemeType_Id=2&Element_Id=1169

ombres-mans.jpg

Webs relacionades:
http://theatredesombres.free.fr/histoiretdogb.htm
http://www.museudelcinema.org/index2.htm
http://kuromiku.blogspot.com/2007/10/hands-light-and-shadow.html

Taller “Fem manuals”

fem-manuals.jpg

Vaig arribar al bloc Fem manuals a través d’una entrada de Pescant idees. Si li feu una ullada us trobareu amb una bandada d’ocells de colors, autèntiques maquetes o originals decoracions nadalenques entre altres meravelles realitzades per nens i nenes en un taller extra-escolar de l’escola Canigó de Sant Just Desvern.
Les meves felicitacions per l’art i la creativitat que es respira i també per la manera de plasmar-ho en el bloc.

El bloc:
http://manualscanigo.blogspot.com/

L’àlbum de fotos de Flickr:
http://www.flickr.com/photos/manualscanigo/

Contes matemàtics

contes-matematics.jpg 

La Carme Aymerich, la Lourdes Figueiras, la Sònia Esteve i la Montserrat Torra ens proposen una llista de contes matemàtics, alguns amb un contingut explícit  i d’altres amb  grans possibilitats de mirades matemàtiques. La varen presentar en el seminari Fem servir contes per treballar matemàtiques organitzat pel Creamat. Bona feina!

http://phobos.xtec.cat/creamat/joomla/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=51&Itemid=109

Ampolles de descobriment II

Repeteixo tema, però crec que val la pena. Torno a ensopegar amb noves ampolles de descobriment (Discovery Bottles) relacionades amb diferents àrees i conceptes. Les trobo a la web del Dr. Jean dins l’apartat d’activitats. Ampolles que conviden a la calma, a l’observació, al llenguatge, a la numeració, al descobriment sensorial i a l’experimentació en general … de fàcil realització, amb clares explicacions i propostes. Vet aquí uns exemples:

ampolles-descobriment2.jpg

La resta les trobareu aquí :
http://www.drjean.org/html/monthly_act/act_2006/02_Feb/pg01a.html
(en anglès)

Instal·lacions

nendo.jpg

Vàries de les entrades del bloc fan referència i mostren el treball de creadors/es contemporanis que expressen conceptes o sentiments utilitzant objectes quotidians i on l’espai té una funció important. Aquesta expressió artística, que va néixer a partir dels anys 70, rep el nom d’instal·lació. La wipipèdia la defineix com un “gènere d’art contemporani on allò exposat no és un objecte sinó un conjunt d’objectes. Aquest conjunt forma una única obra per on l’espectador pot transitar i sovint, pot tocar o interaccionar amb alguns d’ells.”

Trobo dos treballs que podrien considerar-se dins d’aquest gènere, tots dos inspirats en temes florals (deu ser que desitjo que s’acabi el fred i que arribi aviat la primavera). Tots dos meravellosos, delicats, senzills. Les imatges de dalt mostren el projecte kuuki for kenzoki de l’estudi Nendo, gerros amb flors etèries d’estructures de filferro; les de baix, corresponent al projecte Corner Forest de Yuken Teruya , un bosc creat amb rotlles de paper de wc. Com veureu, els dos japonesos. M’encanten.

corner_forest.jpg

http://www.yukenteruyastudio.com/en/projects/corner_forest

http://www.nendo.jp/en/works/detail.php?y=2008&t=126

Via:
http://blog.bientotdemain.com
http://ohjoy.blogs.com

El Prado vist amb lupa

detalls-el-prado.jpg

Aquesta setmana en la majoria de diaris hem pogut llegir que el Museo del Prado i Google permeten accedir a les entranyes de 14 obres considerades de les millors del museu: Las Meninas de Velázquez, La Anunciación de Fra Angelico, La Crucifixión de Juan de Flandes, El jardín de las delicias de El Bosco… entre altres. A través Google Maps podem apropar-nos a elles fins observar el més mínim detall. Durant dues setmanes, cada dia es visualitzarà una nova obra (en aquests moments n’hi ha quatre d’actives). A la imatge de dalt podeu observar un detall de cada una de les que he anomenat . Endevineu a quina correspont cada un d’ells?

Si teniu curiositat per saber el procés que s’ha seguit mireu-vos aquest vídeo:

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Ordenar l’art

ursus-wehrli.jpg 

Jugar amb l’art, posar una mica d’ordre en els quadres i fer passar una bona estona és el que Ursus Wehrli – showman i artista independent suís- pretén amb els seus llibres. Desmuntar els quadrats de “Quadres de colors” de Paul Klee i ordenar-los com si es tractés d’un gràfic de barres, classificar “L’estruç” de Pablo Picasso per tipus de traç, apilonar tots els mobles de “L’habitació” de Vincent Vang Gogh a sobre i a sota el llit o reduir “La model” de Georges Seurat a una bossa de boletes, són exemples del que podem trobar dins els seus divertits i absurds llibres.

Buscant per la xarxa he trobat aquest vídeo on “l’artista” mostra i explica el per què de les seves transformacions:

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

I buscant una mica més, m’he trobat una experiència d’una escola alemanya on alumnes de primària també han volgut jugar amb l’art i amb imatges inspirant-se en les propostes d’Ursus Wehrli.

Crec que els llibres encara no s’han editat a casa nostra , he vist edicions en francès i jo en tinc un en alemany, Kunst Aufraümen, i un altre en italià, L’arte a soqquadro, la qual  cosa no suposa cap problema amb l’idioma perquè són totalment visuals.